|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
För några dagar sedan slutade fönsterhissen på förarsidan fungera. Det är en 3 dörrars utan "fönsterram". Jag har provat att återställa fönstren (3 sek ner + 3 sek upp) men det gör ingen skillnad. Problemet uppstod när jag skulle ta bort isen mellan fönster och list med en isskrapa. Normalt har fönstret åkt upp när man stängt dörren men i fredags så gjorde den inte det. Tänkte inte så mycket på det mer än att det förmodligen var isen som var problemet. Det har hänt tidigare och då har fönstret åkt upp så fort det blivit varmt i kupén. När jag kom hem funkade fönstret på passagerar sidan dock inte förarsidan. Det klickar i systemet när jag trycker på fönsterknappen men inget händer. Hör ingen motor, men heller inte på passagerarsidan förutom när fönstret verkligen åker ner. Kan det vara motorn som är slut? Någon som har något tips? Har sökt på nätet och har nog testat det mesta. Kan detta gå på maskingarantin? Bilen är en 07a som gått 8000 mil | |
| Rutan kan ha frusit fast och då går klämskyddet in och spärrar. | |
| Det låter inte helt osannolikt. Hur återställer man klämskyddet? | |
|
Svar ja det går på maskinskadeförsäkringen, beroende på vilket bolag du har. Har du valt ett bolag med "dålig" maskinskadeförsäkringen så täcker den bara motor och motorelektronik men inte komfortgrejer. Det här är ju en typisk sådan. Jag hade problem med att fotrumsmodulen gick sönder. Det är en styrbox till fönsterhissarna, men då funkade INGEN av fönsterhissarna. Jag skall lära dig ett bra tips för att undvika detta: Det finns många tips men det här är det smartaste: När du ställer ifrån dig bilen, så hissa ner fönstret 1-2 cm, så autofunktionen stängs av, sedan när du skall köra med bilen så låter du rutan vara så tills bilen blivit varm igen, och då hissar du upp den. Den här metoden har några svagheter dock: Du skall INTE hissa ner rutan så långt så du riskerar att få in regnvatten innanför. Sedan blir det ju lite bullrigare i kupén första milen när du kör. Det här besväret är det dock värt för att slippa allt annat krångel som frusna rutor, rutor som inte går igen och ev spricker när man smäller igen dörren eller trasiga hiss-motorer eller trasiga fotrumsmoduler eller what-ever. Alexander |
|
|
Upplevde något liknande idag, rutan hade frusit, men jag var nog lite väl hårdhänt kanske och tryckte till rutan så den skulle lossa. Det resulterade i att rutan åkte ner 5 cm och gick inte att köra alls med knappen. efter att ha lagt av pluskabeln i 30min så funkade den som vanligt igen, kanske en möjlig lösning? |
|
|
Vi har ofta problem med rutorna vintertid. Dom verkar förlora sina "ändlägen", dvs rutan vet inte vad som är topp- resp. bottenläget. Vilket innebär att vi inte kan ha rutan i högsta läget då den i sådana fall inte åker ner när man ska öppna dörren. Vi lämnar in den för omkalibrering så fungerar det en stund igen :( Numera sprayar vi alltid på deicer spray på rutan och skrapar med isskrapa längst ner på listen så gott det går. Det har fungerat i några veckor nu i alla fall! |
|
| Kupevärmare lär nog fungera annars. | |
|
Corzair: Jag hoppades verkligen på ditt tips. Var nog också lite för hårdhänt just när detta hände. Dock tog jag bort minuskabeln (svarta), pluskabeln är tre kablar så visste inte vilken jag skulle ta bort. Hände inte mycket annat än att jag blev tvungen att ställa om tiden. Tror ni att det kan göra någon skillnad på vilken pol man kopplar bort? Agathorn: Har de tagit ut någon kostnad för dig? Chris87 varför skulle det funka med kupévärmare nu? Om du menar i förebyggande syfte så vet jag det redan.. men man har ju inte tillgång till el på alla parkering eller? Känns som man får åka till Novation i Uppsala och be dem omkalibrera rutorna med hopp om att det ska funka då. |
|
| pepesb: Mitt inlägg var riktat till Agathorn. | |
|
Är det INGEN som vill kommentera mitt tips för att UNDVIKA alla sådana här problem? Alexander |
|
|
Jo det tipset är väl bra. Men skadan är redan skedd. Är mer ute efter en lösning på felet som inträffat, därav jag startat tråden. |
|
|
Det är klurigt det där. Om man har rikligt med värme i bilen och kör sakta när det snöar kommer ju snöflingorna på rutorna att smälta och rinna ner längs rutorna in mellan list och ruta för att sedan frysa. Så mao, om man inte har så mycket värme på i bilen när det snöar eller om man kör fort så uppstår inte problemet. Man slipper dessutom att dörrar fryser fast mot dörröppningen pga vatten mellan dörr o kaross som sedan fryser när man parkerar. |
|
|
pepesb- Vet inte om det är någon skillnad på att ta loss plus eller minus kabeln, dock är det inte svårare att ta loss plus kablen, jag tog bort bygeln över batteriet först sen är det bara en 10an mutter för att få loss alla "kablar" från pluspolen, på min är det även någon form av låda och den följer ju med i själva lyftet av polen. En möjlig skillnad mellan våra problem är att du nämner att din försöker jobba, min var helt död, ingen reaktion alls. Lycka till! |
|
| Hur har det gått? är rutan fortfarande nere? | |
|
Har inte hunnit titta på det förrän idag. Jag kopplade bort både plus och minus polerna och väntade 20-30 min. Tyvärr ingen skillnad när jag kopplade tillbaks batteriet, tyvärr. Hoppas inte det är fotrumsmodulen... |
|
| Rätt vanligt med def hissmotorer på 1 serien kupeerna!! | |
| Tack för info ErikThörn!! | |
| De beter sig precis som du säger de klickar men själva motorn går ej! | |
| Har du något tips på hur man fixar det eller? | |
| Ja man byter motorn !! Beror väl på hur händig du är om du fixar de själv | |
|
std fel på dessa utan rutram...jag har själv fått byta 2 motorer som har bränt :( Det klickar i boxen men rutan rör sig inte och det lär inte funka med att släppa några kablar runt batteriet heller...sorry men så är det! Byt elmotor samt programera in den nya motorn....ligger på knappt 5k hos bmw. Prog kostar mer än motor och arbetet för det..hmm. Trista pengar! Mitt bästa råd är att annvända ice remover alt att ha rutan något ner dragen precis som Alexander nämner |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.