AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.093

Olika instrumenthus till E90/E91

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Hej!

Sitter och kollar annonser på E91:or och inser att det verkar finnas 2-olika instrumenthus.
Vad är det som avgör vilket man har? Jag försöker hitta ett samband mellan, årsmodeller och utrustning men blir inte klok på det här.

Någon som vet? Här ser ni en bild på de olika husen: Länk

Mvh Chrille ( Chriz Loud )
Letar E91 325D/330D manuell med stora navin.
Det vänstra instrumentklustret har bilar med sexcylindrig motor, medan de fyrcylindriga motorerna har instrumentklustret till höger.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Trodde jag också först men jag skulle aldrig över min döda kropp kolla på 4-cylindriga bilar :)

Du måste ha sett fel isf. För ingen E9x med sexcylindrig motor har det högra instrumentklustret. Har du en länk till någon annons med en 325/330 som har det högra instrumentklustret?
Jag har en 325xi, dvs med en sexa. Min ser ut som på den vänstra bilden (tror jag - har inte en 100% inbränd bild på näthinnan av min instrumentpanel på bilen, he he)
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Chris87: Nej, Jag har inte sett fel :D Skriver väl inte här utan att kolla ordentligt först förstår du väl :) Vem har lurat dig att det skulle vara så där?

Här e några exempel, första är pre-lci och den andra är lci. Så där är det inte heller det som avgör huset: Länk Länk

Då skiljer det sig på olika marknader.
I svensksålda 3-serier har de sexcylindriga motoralternativen det utökade instrumentklustret (som kallas High i BMWs informationssystem). Det enklare instrumentklustret (som kallas Basic) kom med de fyrcylindriga motoralternativen.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Då måste det betyda att det stora instrumenthuset är en utrustningskod som är standard på svenskasålda bilar om jag förstår dig rätt?

Jag kan inte se någon utrustningskod för det utökade instrumentklustret. Vad jag däremot kan se så har alla bilar med adaptiv farthållare per automatik det utökade instrumentklustret oavsett marknad.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Med den adaptiva farthållaren så menas det den som bromsar i nedförslut eller den med avkännare som känner av bilen framför?

Ja, med adaptiv farthållare menas den som håller avståndet till framförvarande fordon.

Farthållare med bromsfunktion bromsar bilen i nedförsbackar.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Okej. Då är jag med.

Eftersom vi inte verkar bli kloka på detta med instrumenthusen så tar vi nästa grej:

Från och med MY2007 verkar AC-Reglagen/panelen fått silvriga ringar runt vreden.
Går detta att eftermontera eller byter man hela AC-Panelen om man vill ha ringarna (om det ens är möjligt)

deejaywasp:
Frågade om det där på BMW för ett par år sen och det verkar inte gå. Går inte att köpa vreden löst.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Men är de fysiskt sätt lika stora borde gå att pussla ihop.
Alternativt byta hela panelen och koda om den till bilen (om det behövs) ?

deejaywasp:
Det tycker jag också borde gå men enligt BMW så kan man inte köpa vreden löst.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
... med andra ord så får du jaga på skroten och byta hela modulen.

----
BMW CS #6212
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Passar den bara rent fysiskt och lirar tillsammans med resten av bilen är det helt klart värt det. Är det någon som kan bekräfta detta?

De är sjukt billiga på eBay :D

Är du redan användare? Logga in i menyn.