|
|
|
|---|---|
|
min e91a har nu gått ca 13k mil och jag planerar ha den åtminstone 4-5k mil till. har hört att det ska vara bra att byta växellådsolja i automaten i sk förebyggande syfte och frågade min mek om saken. när han kollade stod det att oljan var "lifetime oil" så han rek att inte byta den. vad är er åsikt, inte byta/byta och isf vilket intervall? | |
| Aha, så det är ingen tomatlådeservice i programmet. Jag skulle byta den ändå, bara se till att det blir rätt olja och exakt rätt nivå. Jag kommer byta min när det är dags för att jag misstänker att nivån är lite lite för hög i den för när lådan är varm kan lockupen tveka och börja pulsera en aning på låga varv, t.ex. Med 5:an runt 52km/h. Inte bra i längden att det är så även om det säkert inte sliter så mycket extra. | |
|
zoopåse: Tror mer på att convertern håller på att kasta in handduken. Jätte vanligt fel på ex. Pre-Lci E60/E61. Har dock iofs inte hört om någon med problem på E90/E91 så jag håller tummarna för att du har rätt. Mvh Chrille ( Chriz Loud ) Letar E91 325D/330D manuell med stora navin. |
|
| Har haft samma symptom på en annan bil och det löste sig med rätt nivå i lådan. Inget tydligt fel, tror de flesta aldrig skulle märka det. | |
| BMW säger lifetime oil men i mitt fall säger tillverkaren av lådorna, ZF, att man skall byta efter 100k miles, dvs 16k mil. | |
|
Hur kan bmw och tillverkaren av lådan ha olika åsikter, låter lite konstigt? Hur får man reda på vilken låda man har? Går det kolla på ngt sätt? |
|
|
Här kan du ta reda på vilken låda du har: Länk Här kan du se att ZF rekommenderar byte mellan 8000 och 12000 mil för 6hp19-lådan vid hård körning: Länk |
|
| Står där i länken att lådorna är "maintenance free" "under normal driving conditions". Min heter GA6HP19Z. | |
| Om den är lugnt/långsamt körd och du bara vill ha den 4-5k till så behövs det nog inte bytas någon olja, men om du vill ha den till 20k+ så kan det ju inte skada. Kostar som sagt en del... 5500kr har jag fått offert på. | |
|
Jag lät byta automatoljan på B3:an nu vid 12700 mil och den växlar verkligen som en dröm nu. Den växlade inte speciellt kass tidigare men det blev en klar skillnad. Det borde hamna en del skit i oljan och filtret på dessa år/mil, bl.a av lamellslitaget. Dessutom litar jag mer på ZF:s än BMW:s rekommendationer i detta fallet. |
|
|
Snåljåpen: Tack för den länken, nu har vi svart på vitt att ZF själva säger att lådorna är underhållsfria vid normal körning.. Så man slipper bli idiotförklarad av vissa för att man inte byter automatlådeolja lika ofta som man tankar bilen... :) |
|
|
Lämnade in min på service. Ville göra oljebyte i automatlådan men undrade om jag verkligen ville göra det då det går på ca 5500kr. Tydligen inte många som gör det då det inte ska behövas enligt dem. Mvh Johan |
|
|
Ska byta växellådsolja på min E91 320i automat 2006. Identifieringsnummer WBAVR71060FT30125 reg:nr Xzn974 Bör jag ha någon speciell Automat-Växellådsolja? Kan inget om nr o namn till automatoljorna. Någon som kan leta upp vad jag behöver för någon!? länka gärna /Mvh David |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.