AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.052

Byta airbagstyrenhet

GM
58
GMCpickup
535D Alpinweiss e61-08
Chevrolet C20-77 6,2D
Opel Vectra -99
Besiktningen gick galant ända tills herr kontrollant konstaterade att den förbenade airbaglampan lyser när den inte skall lysa.
Felkod 00F0 internt styrenhetsfel.
Kan man sätta in en beggad med samma del nr och allt e frid o fröjd eller måste en helt ny kodas mot VIN?
Är inte helt sugen på 2995 +moms + ev inkodning för en lampa lyser...

Har någon gjort någon sådan manöver och lyckats?

Micke
Den nya måste kodas mot vin.
Vad har du läste av felkoden med?
Jag hade felkod "1 airbag förare styrenhet". den återkom på en sekund varje gång man släckte den.
Skickade den till tyskland för att få den kontrollerad.
Fick tillbaka den inget fel funnet misstänkte då rattringen.
När ska skulle byta den och tog bort airbagen så upptäckte jag att det var omvänt, sladden lossades inte från airbagen utan från rattringen.
Provade även att ta loss kontakten och sätta dit den igen för att prova kontakten.
Monterade ihop allt för att kunna åka iväg och byta delen.
Och den tändes och släcktes som vanligt och har gjort så sen dess.

Vilken ratt har du?
Jo
163
Jonathan A
335d -08
320 -76
Fick tag på en begagnad rätt billigt då min styrenhet i 540:n packade ihop. Körde till en verkstad som kunde koda in den, tog ca 2 min sen var det bara att köra och besiktiga bilen! 500kr kostade det mig vilket inte var så farligt.

Så för att svara på din fråga, ja den måste kodas in och den måste även ha rätt serienummer, tänk på att trots att det är samma bilmodell så betyder inte det att airbagenheterna är samma!
Börja med att kolla så att det inte är dålig kontakt i airbagen.
Genom att ta bort batteriet koppla loss airbagen från ratten sätt i den koppla bort gör så ett par ggr för att få bort eventuellt ärg.

Sätt dit skruva fast på med batteriet + släck felkoden.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.