|
|
|
|---|---|
|
Hej! Ska man skaffa olja med eller utan tillsatser? Vad jag förstått utan tillsatser; Schmiedmann säljer: Castrol SAF-XJ 75W/140 (nytt namn: Syntrax Limited Slip 75W-140) Med tillsatser; Royal Purple 01301 Max Gear 75W-140 High Performance Synthetic Automotive Gear Oil - 1 Quart Finns säkert hur många andra alternativ också... Skulle gärna vilja ha rekommendation om vilken olja som är bäst lämpad. | |
|
Det är säkert samma förutsättningar som till min gamla E34 M5 -95. Den hade diffbroms och då skall man ha en speciell olja lämplig för en sådan. Enligt en BMW-tekniker för att den inte skall börja "knäppa". Gå in på någon oljeleverantörs hemsida och sök på din bil så får du reda på vad det skall vara för olja! Instruktionsboken är väl inte så dum att konsultera heller! Per L |
|
|
Hej Här är en bra sida för oljerekommendationer, vxl,bakaxel mfl. Bara knappa in regnr! Länk Mvh |
|
|
Vad jag har förstått är Syntrax Limited Slip 75W-140 godkänd, men den verkar inte innehålla tillsatser då man även kan ha den i icke-LSD. Och det verkar ju sisådär. Vet inte om man ska göra någon form av hexblandning i den för att få lyckat resultat. Vill ju inte att den ska "knäppa" Förresten diffen sitter väl "plant" mot kardan eller hur man säger? Dvs jag behöver bara ställa flänsen 90 grader för att få okej nivå, då diffen är avmonterad. |
|
| det går att ha lsd olja i en diff utan lamelldiff, ha diffen plant som den ligger när den är monterad på bilen och fyll upp den tills det börjar rinna ur påfyllningshålet. | |
|
Castrol Syntrax LS (gamlsa SAF-XJ) innehåller LSD "tillsatser" (friktionsmodifierare). -Die Entwicklung stoppte bei 30- |
|
|
Jaha okej, då kan man ha den oljan i både BMWs öppna och LSD? Okej då är den helt ok att köra på som den är antar jag, och inte direkt sämre än någon annat? beställer det ikv isf :) |
|
| Du ska ha Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140(tidigare SAF-XJ) och ingen annan. Jag har sett alldeles för många BMW lamelldiffar som gått med fel olja och det är ingen vacker syn kan jag intyga. | |
| Tack beställde den oljan för ett tag sedan :) Den har dock inte kommit hem än. | |
|
...och här kommer tips om var man kan köpa den till bra pris. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.