AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
2.279

Startproblem X3 3,0i E83 efter att den har stått en vecka i stark kyla

R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Bilen har stått en dryg vecka när det har varit runt -20. När jag skulle börja använda den igen fjutt-tänder den bara så länge startmotorn går och dör direkt när jag släpper nyckeln. Jag misstänker att det har blivit en ispropp i bränslesystemet någonstans. Tacksam för tips från andra som har drabbats av samma fenomen.
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Det hade frusit någonstans i bränslesystemet. Efter en natt i garaget med ett par kupevärmare under bilen gick det nu att höra att bränslepumpen startade och då gick den igång som den ska. Slog i 15 L T-Röd 30L bensin så troligen kommer vattnet att försvinna. Bilen klarar att hålla rätt bränsleluftblandning så länge man inte ligger och kör fullgas då ECU arbetar på tabellvärden för bensin. Kommer problemet tillbaka men jag tror knappast det så är det bara att bottensuga tanken och byta bränslefilter men det är ganska nytt.
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Update, när jag körde en tank med 30% T-röd tändes motorlampan vid några tillfällen. Bilen har en vanlig smalbandslambda (O2 sensor) så vid högre belastning går den på tabellvärden (för bensin) i.s.f. att reglera med lambdasonden.

När jag loggad och tittade på spänningen från lambdasonden så jag att den reglerade som den skulle vid normal körning. D.v.s. systemet arbetar i closed loop och det ökade bränslebehovet med E30 tas omhand automatiskt.

Ett annat alternativ hade varit att tanka i 30 liter E85 och resten bensin men man kan nog räkna med att E85 redan har tagit upp en massa vatten i mackens tankar så det är bättre att blanda själv om syftet är att få bort vatten i bränslesystemet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.