AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.104

Min tur för ventilkåpspackning / vevhusventilation?

Sida 2 av 2
Ska testa det men här nere är det oftast bara under minus tio ett par dagar i streck, just nu är det nollgradigt.

Testade igår att ta loss oljelocket för att höra och märker en liten förändring men ingen stor varvskildnad el att den skulle dö o bli orolig.

Jag har ju en 523 00 o denna motor verkar inte lika drabbad vad jag förstår ?
32
jörgen_j
Bmw 525i -01
Golf 3 -98
Min vv var då helt tät men hade bara ett litet dropp ner på grenröret till följd, det forsade inte ut olja ur den....
Jörgen du har också en m54a vilka verkar mer drabbade
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, tomgången brukar bli aningen oregelbunden om man tar av locket. Sätt en bit plastfolie el. likn över hålet så ska det märkas att det suger fast eller buktar inåt, då det ska vara ett svagt undertryck i kåpan.
Ska testa detta jag märkte bara en viss ljudförändring inget drastiskt allt
Ma
147
MatthiazW
530i Touring -02
Testade att starta bilen nu, gick bra.
Kollade oljan, den var på min-strecket på stickan, fullde på så det ligger mitt på stickan nu.
Testade att ta bort oljelocket, då sänktes varvtalet marginellt och ökade lite igen när jag satte tillbaka locket igen.
Hörde inget annat konstigt ljud.
Testade med plastfolie med, den sög fast. Så det verkar ju som min propp har släppt, är plusgrader hos mig nu med.
Då borde det inte va nån fara att köra till verkstaden på tisdag.
Ma
147
MatthiazW
530i Touring -02
Updaterar lite, körde till verkstaden idag, det gick bra.
Verkstaden gjorde en felsökning och konstaterade att det var vevhusventilationen och ventilkåpspackningen.
Vill ha 12000 för hela jobbet inklusive 1200 för felsökningen.
Då var ca 4000 material och resten arbetstid. Alla delar skulle vara dom nya isolerade kall klimat delarna.
Bara bita i det sura äpplet... så var det nån del dom inte skulle hinna få hem innan jul, så den blir först fädig i mellandagarna.
Får fri lånebil till den är färdig iallafall.... Och så fick jag hem en rabattkupong på 30% procent på arbete på denna verkstad för 2 veckor sen, den kom verkligen lägligt.....
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Ska det vara så dyrt att byta vv och ventilkåpspackning? Var det inget annat som är fel och ska bytas samtidigt?

Mvh Martin
Hur kan det kosta 12000kr att byta en en vevhusventilation + ventilkåpspackning?
Jag hade inte tvekat att göra det själv istället för att skrota bilen eller låta en mindre verkstad göra jobbat.
Att byta vevhusventilationen är inte svårt bara mekigt enligt svar i många forum.

Var detta en bmw verkstad?
Måste varit någon av BMWs egna verkstäder? 12 000...

Men jag antar att de flesta verkstäder även byter ventilkåpspackningen i samband med denna typ sav haveri, då blir det ju lite dyrare.

Problemet är väl också att det finns många som fått frusen vevhusventilation även med de isolerade klimat delarna. Åtminstone under rejäla mera köldknäppar som varar minst några dygn.

Säkrast är nog extra rör isolering enligt vad som beskrivs i diverse trådar i forumet, är det inte tex marin849 som har en hel del erfarenhet av detta?

Känns dock som om denna problematik stannat av en hel del (frusen vevhusventilation), sannolikt beroende på att väldigt många bytt upp sig?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Isolerad ventilation hjälper ju säkert en del i övergångstemperaturerna, men det är ändå en nödlösning och en sekundär lösning man gör efter att man gjort det primära, d.v.s. fått upp tempen i motorrummet. Den primära lösningen kostar några tior och består i nån slags täckning i grillen. (Den sekundära lösningen kostar alltså hutlösa 12000:- hos BMW!)
Att den är sekundär kan jag beskriva genom följande: Efter att ha fått en lindrig ispropp höll jag noga koll på händelseförloppet när jag skulle ut och åka nästa gång. Var lite klägg i oljelocket då jag for. Efter en halvmil stannade jag och kollade på nytt under locket. Då hade klägget frysit till is! D.v.s. innan gaserna ens nått vevhusventilationens sugslang hade de både hunnit kondensera samt frysa till is. Inte mycket värt med isolering för 12 papp i det läget i.a.f.
Ma
147
MatthiazW
530i Touring -02
BMW ville ha 13000, därför provade jag med en annan och det blev 12000... Det är en auktoriserad BMW verkstad... Så det kanske är samma prissättning då...

Håkan räknade ju tidigare i inlägget fram att det borde kosta 9000, nu blev det 10700 (matrial och arbete) + 1295 i felsökning, så det var ju bara 1700 kr mer än Håkan hade kommit fram till.

Hade gärna gjort det själv om jag hade haft tiden och ett garage, saknar tyvärr det just nu innan jul. Hade jag inte lämnat in den och fått fri lånebil (betalar bara för bensin) hade jag fått hyra bil eftersom vi ska åka iväg ganska långt över jul och mellandagarna och det hade säkert kostat lite det med.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.