AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.103

Min tur för ventilkåpspackning / vevhusventilation?

Sida 1 av 2
Ma
147
MatthiazW
530i Touring -02
Var iväg en sväng med bilen idag, efter ca 5 km kännde jag att det lucktade brännt och när jag stannade rök det ur motorrummet. Öppnade och tittade, har sprutat olja från ventilkåpspackningen, ca halva vägen runt, högra sidan och frankanten.
Jag körde hem bilen försiktigt och den gick fortfarande bra, även på tomgång gick den normalt.
Var ca 12 minus i natt och bilen har stått 2 dagar, är det vevhusventilationen som frusit då, som man läst en del om? Eller är det bara ventilkåpspackningen?

Har lyckats få tid på en verkstad på tisdag men den ligger 2 mil bort. Kan man köra bilen dit? Eller måste man bärga den dit?
Vad kan det tänkas kosta på verkstad? Hinner inte mecka med detta själv just nu...
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Med största sannolikhet är det vevhusventilationen som är igensatt.
MatthiazW: Bad du inte om en offert (prisförslag) på jobbet och reservdelar innan du beställde tid?
Ma
147
MatthiazW
530i Touring -02
Va ingen av dom verkstäderna som kunde ta bilen nästa vecka som ville lämna offert. Förutom BMW som sa ca 13000 om det var vevhusventilationen annars billigare om det bara var ventilkåpspackningen...

Vågar man köra med bilen till verkstaden? Va en som sa man kan lätta lite på oljestickan om man måste köra så är det inte så stor risk att det blir övertryck. Funkar det?

Glömde skriva att det gäller en 530 från 02 (svensksåld).
32
jörgen_j
Bmw 525i -01
Golf 3 -98
Finns väl alltid en bakomliggande anledning att det läker från ventilkåpspackningen. Vanligast att vevhusventilationen är tät . Ganska ovanligt tror jag att bara ventilkåpspackningen går sönder av sig själv.... den är ju konstruerad så att den ska ge efter om det blir för högt tryck. Bättre att den gör det istället för t.ex topplockspackningen.
Kör inte med bilen! Min brors 330 frös i vv förra veckan. Fyllde 6 liter olja och efter 1km så fanns det inte olja upp till stickan. Oljan gick ut med avgaserna. Hittade en kille som fixade bilen för 6.500:- (varav delar; 4k)

Mvh
/Bruno, Uppsala
Länk
BMW CS 4657
Alpina CS 111
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

precis som Bruno skriver så skall du inte starta motorn/köra med bilen.
Att de skall ha 13000:- för att fixa detta är rent ocker. Egentligen borde man ifrågasätta deras kompetens när de lämnar ett sådant pris.
Kostnaden borde vara:

Delar vevhusventilation: ca 1500:-
Ny ventilkåpspackning: ca 800:-
Motorolja + filter: ca 1100:-
Arbetstid: 3-4h (byte vevhusventilation) + 1h (byte ventilkåpspackning) + 0,5h (byte olja och filter) = 5,5h x 1000:- (beroende på verkstad) = 8900:-

Det skall med andra ord inte behöva kosta över 9000:-

Mvh Håkan

Håller med 3-4 timmar ska bmw själva kunna göra detta på.
Delarna kostar runt 1500kr och då ingår oljefälla.

Jag funderar på att byta min då det finns videos på youtube hur man gör och det är inte svårt bara att det är pilligt och tar lång tid.

Lyser motorlampan?
Glömde fråga hur ser det ut under oljelocket är det vitt gult glägg?
Hur ser oljan ut och nivån?

Om allt det där ser bra ut och oljenivån, kankse efterfylla lite och bilen går bra inga motorlampor lyser så tror jag nog att du inte behöver ha någon panik.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Om du körde med bilen efter det hände, så har väl proppen redan släppt. Om du lyfter på oljelocket med motorn igång märker du om det byggs upp tryck i vevhuset. Har haft proppar två gånger då det pyst ut olja och jag har inte gjort ett dugg år det och det har gått många år sedan dess. Man ska inte köra om det finns risk för att det är en ispropp då det kan bli större haveri om oljan trycks in i insuget. Om du sedan byter ventilationen mot en isolerad är en smaksak. Kondenseringen sker i ventilkåpan och att täcka grillen vid kyla ger troligen bättre resultat. Det förutsätter dock att inget i ventilationen har frusit sönder.
Håller med, lyft på oljelocket samt oljestickan, när man lyfter på oljelocket så brukar man höra en vinande ljud om vevhusventilationen är dålig och läcker tjuvluft.

Man blir så trött hur som helstvarför varför måste de sätta oljafällan under insuget, de hade kunnat förlängt slangarna och satt den bredvid, eller gjort fästskruvarna i sidan eller precis i underkan av insuget så hade man bara behövt böka med slangarna ovanifrån och dra ut det underifrån, som det är nu måste trottlehuset bort och eventuell tomgångsstabilisator.

Egentligen inget svårt jobb men tidskrävande.

Men som sagt börja med att kolla oljenivån inte säkert att den var i nivå innan heller, en fingerborg med varm olja ger en enorm fläck.

Som sagt det vehöver inte vara nån fara, den går bra inte ojämt och inga motorlampor lyser.
Det kan va upptinat å klart.
"Finns väl alltid en bakomliggande anledning att det läker från ventilkåpspackningen. Vanligast att vevhusventilationen är tät . Ganska ovanligt tror jag att bara ventilkåpspackningen går sönder av sig själv....."

Nej det är t.o.m. ganska vanligt att BMW´s ventilkåpspackningar börjar läcka av sig själva eftersom dom är i nåt material som blir stenhårt som bakelit med åren och tätar därmed dåligt.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, åldern tar ventilkåpspackningen som blir hård, det håller jag med om. Då kan det komma en droppe då och då som rinner ner på avgasröret och det kan lukta rätt illa bara det. Men om man ser att det har formligen sprutat olja i motorrummet, då är det stopp (iospropp) i vevhusventilationen. Där råder normalt undertryck, men vid ispropp har man övertryck inom någon sekund som snabbt byggs upp tills något ger vika.
Ma
147
MatthiazW
530i Touring -02
Tack för all info.
Ingen motorlampa har tänts. Och det märktes inget onormalt på motorns gång när jag körde hem.
Hade lite låg oljenivå innan detta hände, inte för låg dock. Hade tänkt fylla lite nu i helgen.
Har inte kollat nivån nu efter men oljelampan tändes inte när jag kom hem.
Jag har en del gul/vitt klegg i oljelocket men inget på stickan.

Som Anders-72 säger så har det sprutat ut från packningen runt halva kåpan.

Då kanske jag ska fylla lite olja och sen köra till verkstaden. Kommer vara mellan 0 och 4 plusgrader dom närmsta dagarna så det borde inte frysa mer...
Ma
147
MatthiazW
530i Touring -02
Vet inte om det har något med problemet att göra, men den drar en del olja. Har kört 1300 mil sen jag köpte den och har fått fylla på 3 L olja. Vet ej om det är normalt?
nej det tycker jag inte om den dragit så mycket så har kankse din ventilkåpspackning varit dålig en längre tid.
Alltid lika rädd för att detta ska hända , hur undviker man det ?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Täck för grillen vid körning i stadigvarande under minus 10 grader.
Vad ska man täcka med ? Wellpapp typ eller ? Precis på insidan av grillen menar du antar jag ? Är det jobbigt att kolla ifall den är igensatt ? Jag har lite läckage men det är på andra sidan , tror det är lite ifrån ventilkåpan.. Inga stora mängder men det har lagt sig på grenröret så det luktar rätt illa när man står still med bilen

Jag byter olja en gång per år och behöver aldrig fylla på något i mellan ska tilläggas.
Det är inga stora mängder som kommit ut således och det har varit så i flera år
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det låter som om det är ett litet läckage p.g.a. torr packning. Blir det helt tvärstopp i ventilationen p.g.a. ispropp lär du märka det då det forsar ut olja på grenröret ;) Att skära ut bitar ur ett liggunderlag som passar i "njurarna" och sätta fast dom med buntband el. liknande funkar bra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.