AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
5.242

VARNING för Contest inh. Sven Hartwig

Ba
168
Baccala
530xdAT M-sport -06
Hej!

Jag köpte osett min BMW 530xdaT av Contest inh. Sven Hartwig i Gera den 16 maj via transport. Jag förde över pengar och Svenska speditören hämtade upp bilen den 22 maj med 1 nyckel. Fahrzeugbrief och resterande nycklar skulle postas. (För att inte ha det i bilen vid ev stöld var förklaringen) Bilen kom till Sverige den 26 maj och efter 2 veckor hade jag fortfarande inte fått något och upprepade telefonsamtal senare där jag blivit lovad att bli upprigd påstår han att breven är skickade fg vecka. Veckorna går och inget brev samt flera tel samtal.

Tillslut den 18 Juni (nästan 4 veckor) kommer ett brev med nycklar, servicehäfte, navigationsskiva. Men INGET BRIEF. Inte ens rekat brev fast han lovat veckan innan att återkomma med kollinr.

Ringer han som påstår att han skickat i olika brev (väldigt skumt) och att det andra är på väg. Efter ytterligare 2 veckor ber jag en tysktalande vän ringa upp, Hartwig är som alltid trevlig och meddelar att han fått svar av tyska posten som påstår att brevet är på väg tillbaka till Tyskland för att mottagaren inte kunde nås (Detta hade tydligen också hänt när han skickat ett brev till Frankrike, inga kosntigheter utan han skulle kontakta mig när brevet åter var i Tyskland)
Jag kontaktar Tyska ambasaden som förvisso säger att rekade brev ibland tar lång tid men Hartwig har inget kollinummer (han lovar som vanligt att återkomma med det) Veckorna går och trots flera samtal i veckan har han helt plötsligt ändrat sig och blir väldigt dålig på engelska, brevet är enligt honom skickat och han har ingenting med detta att göra. Affären är klar från hans sida.

Får genom kontakter tag i en tysk konsul bosatt i Sverige som ringer upp Hartwig. HArtwig är mycket otrevlig och påstår att han skickat allt och affären är klar från hans sida.

Nu står jag alltså med en bil utan tyska papper. MARDRÖM!
Första uppgifterna är att bilen måste ner till tyskland för att visas upp på zulassungställe och sedan vänta 2 MÅNADER på nytt brief. Bilen står nu i Luleå utan plåtar eller försäkring (importförsäkringen gäller bara 30 dagar)

Efter fantastiskt stöd av den tyske konsulen (som kraftigt ogillade hur sin landsman betett sig) hjälper han mig ofantligt genom kontakter med tyska vägverket, zulassungställen osv. och lyckas efter stor övertalningsförmåga att få genom att han vidimerar bilen och får efter många OM och MEN ut nya brief som jag får kvittera ut från tyska staten. Jag är oändlig tacksam för all hjälp som han i princip utförde på sin fritid, då det inte ingick i hans ämbete.
Tyska ambassaden ville/kunde inte hjälpa i detta fall, då det rörde sig om ett privatärende och bad mig kontakta en tysk advokat.

Den 26 september, 4 MÅNADER efter import är bilen godkänd och reggad i Sverige. Hade jag inte fått en kopia på briefet via fax vid kontraktsskrivande hade detta aldrig gått då vi inte hade vetat vilket zulassungsställe som utfärdat briefet.

Har inte hört et ljud av Hartwig. Tillägas att bilen är i fint skick och motsvarar hans beskrivning om bl.a. en repa på kofongaren. Från början väldigt trevlig och serviceminded. Men som senare inte svarade på telefon eller mail.

Jag antar att 2 saker kan ha hänt.

1. Han har helt sonika tappat bort briefet då han uppenbarligen haft det i sin ägo när jag fick en faxad kopia.

2. Han har "sålt" briefet till någon som vill regga en stulen bil med "ny" identitet. (Finns kanske 2 st CS23183 i världen). Hartwig huserar ju i gamla östtyskland. (ursäkta min fördom)

Jag som tror gott om människor tror att han nog tappat bort briefet och var ganska stressad och försökte vinna tid i början. Annars hade han ju kunnat köra med att det var skickat och att han inte hade något mer att göra långt mycket tidigare. Men vem vet. Jag har iaf köpt min sista bil hos Contest inh Sven Hartwig

MVH Baccala

BIG warning for Contest inh. Sven Hartwig Gera. Hartwig refused to send fahrzeugbrief when he sold a car to Sweden. Hartwig suddently become very bad at speaking english and refused to answer mails or phonecalls. He lied and told me that he had send the brief but couldnt show any sendingnumber or reciep of posting that he promised to present for me. After he completely ignored me and refused to help me as a good selelr do when he has make a mistake. Dont purchase any car from him. He is not reliable!

Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
jobbigt historia.. Men import är förenat med vissa risker, så är det tyvärr.
Ba
168
Baccala
530xdAT M-sport -06
Jörgen:
Så är det, men jag måste ändå säga att det oftast går väldigt bra. Jag har importerat tidigare och detta fall tillhör nog ovanligheterna. I "normala" fall åkar man ju ner själv och får således med sig brief o dyl.

Det är ju lite speciellt när man tar på transport. Jag måste säga att jag inte heller är jätteförtjust i att skicka briefet med i transporten. Lite av moment 22.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.