AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.852

besluts ångest !

tjena, de e så att jag är på jakt efter en bmw e60 automatare... Men vet ej vilken motor man ska ha i den!! ska man satsa på en 540, 545 eller 550!

Ge mig lite tips på vad som byts ofta på den, service intervaller, hur bilen funkar på vintern i stadstrafik och det viktigaste hur nöjda e ni me era e60or!!
br
399
braman
bmw 540 e39 01 vit m-paket
hej det är upp till dig hur stark vill ha en 550 är en bil som man ska ha när det gäller service alla e60 är lika dyra. varför inte en m5 e39 eller 540 e39 mycket billig starkare.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Ska du ha automat trodde jag 535D var det självklara valet?
Du behöver inte köra många mil för att det ska löna sig.

Mvh Chrille ( Chriz Loud )
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
E60 tycker ja inte e dyrare än någon annan bil. Fast ju större motor du har desto dyrare blir det med motorservice, såsom tändstift olja osv. Jämför ja min 530 så är de inte nån skillnad mot min förra VW. Bakhjulsdrift är kul vid nästan alla tillfällen, förutom då det har snöat jättemkt och man fastnar och man kör snöig motorväg och vill köra om, (slirigt) DCS och DTC gör ju sitt men man känner det endå. Sedan är de ju såklart trist att man inte kan använda all hk på vintern just för att den släpper heela tiden.

Det som är bra med "behovsservicen" är att man kan dela upp kostanaden lite ist för att ta allt på en gång (dyrt) och nackdelen är att man måste in med bilen var 5e månad ca på service om man kör normalt mycket. Du kan läsa mer på detta i Begagnatguiden här på autopower.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Men jag är iallafall helnöjd med min :) Men som sagt en sådär vinterbil.. Då jämför jag med min tidigare 4motion, och man blir lätt bortskämd med 4x4 :P
M5 e39 dras med många problem väl ?

535d låter intressant men aldrig gillar diesel :(

F-tar, vilken årsmodell e din 530
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
2004
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Ska han köpa automat är väl 550i det självklara valet...?

----
BMW CS #6212
skulle också säga 550i av ovanstående. Men det blir ju också en prisfråga, vad du har för budget?

/Anders
grejen är att jag hitta en 545 svensksåld rullat 9300mil j*vligt fint skick, äldre man som hade bilen innan han gick bort :( så för tillfället står bilen till salu för 140 000kr. men e de stor skillnad på förbrukning på 550 och 545 och känner man av mkt dom extra hk ?
Buspelle
Det är ingen stor skillnad i förbrukning mellan 545 och 550, men skillnaden i effekt känns lite grann. Men om du hittat en 545a som du gillar så slå till. Du kan garanterat leva med effekten i denna bil.
Po
144
Popo
BMW 520D Touringm 2011
535D är ingen vanlig diesel. Åk o provkör en innan du bestämmer dig. Det är helt underbara bilar med mycket kraft hela vägen. Och precis som tidigare nämnt. Du behöver inte köra många mil för att det ska bli lönt med den förbrukning du får men 535d

Lycka till
men jag har läst mycket om det kylrörs problemet 545 brukar ha, kommer de från ingenstans eller ett viss antal mil eller ska man vara förberedd på de hela tiden? eller lika bra beställa den nya grejen från usa som många snackar om ist?
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Toncii - bilar går sönder, speciellt när de har ett par år på nacken...

545:an är inte överrepresenterad i statistiken över modellrelaterade fel - se till att hitta en bil som varit varsamt körd, ordentligt servad och du får en fantastiskt bil!

----
BMW CS #6212
ja de e sant:D

Tacksam för alla svar men när vi redan har ett forum här så berätta gärna vilken 5serie ni tyckt bäst om och varför , vore kul o få se va alla tycker
Kan intyga att 550 är en rolig bil. :)
Nu på vintern drar min 550i 1.6-1.7 i stadstrafik. Men kör du inga 2-3000 mil per år så är ju en 550 kanon, då slår inte bränslekostnaden så hårt och ändå har du riktigt skoj när du vill busköra lite för det kan man i en sådan.
Buspelle
M5 E39 har den 5-seriebil jag gillat bäst. Helt underbar bil i alla avseenden och hamrandet från V8an var makalöst läckert. Semesterresorna ute i Europa med denna bil är oförglömliga. Tror det är den roligaste bil jag ägt faktiskt. Men 545/550 E60 är ju modernare bilar med nästan likvärdiga prestanda. Chassisättning och motorns karaktär/ljud är dock inte M5-nivå.
zog, blev lite nojjig nu för grejjen e att ja kört cirka 2000-3000mil per år för jag åker till mitt hemland kroatien på sommaren med bil. Men de e nåt man får ta om man vill ha en körglad/komfortabel bil. Inte kul o åka med bmw 320d 1600km haha :P

Roligaste bilen man åkt så långt me va förra sommaren med en e46 m3 som min polare ägde.. Kan säga man va bland dom som körde konstant i vänsterfilen i tyskland istället för att va dom som kör i högerkörfält :D
Skillnaden i bränsleförbrukning 540-545-550 är i princip densamma. Nojar du om den, satsa på en diesel men jag lovar, den är inte lika kul.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.