AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
21.292

Nya ettan "Årets besvikelse"

Sida 3 av 4
Jag smygkikar på att köpa nya m135. Väldigt intressant kombination med motor, pris och (som det verkar) körglädje.

MEN, det syns var Bmw sparar in pengar. Baksätet och klädseln i baksätet ser snarare ut att höra hemma i en Daewo eller Dacia än en bil kring 400' segmentet. Särskilt tygklädseln ser ju ut som en billig överdragsklädsel från Biltema. Sådant kan störa mig något oerhört för vill jag ha en budgetlösningar ska bilen kosta som en budgetbil.

Förarmiljön är dock riktig trevlig och trivsam och i framsätena kan man trivas bra. Men återigen, vill man ha en mer praktisk bil med något bättre bagage- och baksätesutrymme som faktiskt kan fungera som en familjebil så känns Golf som en mer komplett bil för min del. Men de riktigt roliga motoralternativen saknar VW...
Karl-Hilding
Nästa nummer av VB.

Förslag av Test: Volvo V70, Ford Mondeo Touring. Mercedes E180 Touring, A6 Avant, Mazda6 Combi och BMW 125d.

Samma andas barn som vänder sig till familjer med 2 eller 3 busfrön...
Jättebra att VB kollar om man får plats med 2 barnstolar, farmor el mormor och 2 st bastanta förortsföräldrar...
Samtidigt skall det vara generös förarplats för föraren som behöver banta 20 kg.
Karl-Hilding
Glömde:

Insteget skall vara lätt och kupén skall kännas stor, ljus och luftig.
Plus att hela julpackningen skall få plats när man åker till svärmor i Dorotea för att fira ända till trettonhelgen. Helst skall en kompis till barnen kunna följa med också.
VW Upo fixar detta med lätthet...
Visa användare
741
fastEddie
VOLVO V60 D4 VEA AUT SUMMON 2014
Jag har tänkt åka till VW säljaren och klämma på en Upo. Undrar om den är så bra som de skriver om. Suzuki Swiften var inte det. Bara ett jaha och var det allt.
Upon ser sympatisk ut :)
Ni menar väl UP? Eller gamla Lupo, finns ingen UPO, möjligtvis en UFO (Polo WRC?) ;)

UP är en bra liten, körglad och praktisk bil, förvänta inga underverk bara...
Faktum är att 1-serien är en vanlig standardbil i Golf-klassen och som sådan är den trängre och mer instängd än t.ex. Golf. Det är väl självklart att man beskriver detta. Om man sen tycker att andra egenskaper väger tyngre får man väl välja utifrån vad man tycker är viktigast. Jag kan ändå tycka att man kunde planerat den nya 1-serien bättre, gjort den rymligare ombord och och ökat fönsterytorna som är för små som resultat av den för höga midjelinjen - ett elände i dagens bildesign. Att 1-serien jämförs med andcra Golf-klassbilar är väl rätt självklart och då är det inte heller självklart att BMW vinner pga ovan nämnda egenskaper.
Verdi
Man kan egentligen inte kritisera en bil pga för små utrymmen eftersom större inte behöver vara bättre. Isf skulle väl alla köpa en så stor bil som möjligt. Men det gör ni/vi väl inte? Det finns ju andra värden. Förbrukning, smidighet, prestanda, körglädje...

En Golf är större? Ok, men en Passat är större än en Golf. F-n vad dålig Golfen är... Och en MB E-klass är större än Passaten, och en Toyota Landcruiser är större än E-klass osv osv.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Men Verdi, givet samma yttermått finns det väl inget positivt med att ettan är mindre invändigt än Golfen?

-------
//Lövet
Trots det säljer ettan ok, men tror ändå att marknadsavdelningens världsuppfattning fick en rejäl nyp när de insåg att största delen av deras kunder inte ens visste att ettan är bakhjulsdriven. Skippar dem det, då kan de erbjuda större utrymmen och sälja och tjäna multum.... och snart är vi där. Sålänge man kan välja bakhjulskrafs, varför inte...
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Jag tycker inte "årets besvikelse" är rätt titel att ge 1-serie, särskilt inte när den tagits emot väl, visat sig vara en väldigt kompetent bil och säljer bra.

Visst den är trång och opraktisk, men vad förväntade dom sig? En "besvikelse" innebär att den inte levt upp till deras förväntningar, och eftersom 1-serie E87 var en rejäl och rymlig bil som slog Golf med flera på fingrarna är det en besvikelse att F20 inte lever upp till detta. Eller?

Nej tvärt om vill jag påstå, E87 var en synnerligen liten och opraktisk bil trots att den var kanon i övrigt. Den nya F20 är markant bättre och rymmer både lite last och med lite vilja fem personer även om konkurrenterna är bättre, på den punkten var F20 en överraskning i mina ögon.

Men ViB har uppenbarligen förväntat sig utrymmen i klass med V70, av någon anledning...

//Bjersér
Nja, Vi Bilägare ger trots allt rätt mycket beröm till bilen, det är framförallt att bilen "upplevs" som trängre och något instängd man nämner. Jag har t.ex inga problem att få plats bakom mig själv i 1:an och det var uteslutet i den äldre versionen. Problemet är väl snarare känslomässigt, bilen känns något klaustrofobisk i jämförelse med konkurrenterna och det får nog tillskrivas dagens designmode. Att sedan argumentera med att det finns en 3-serie om 1:an är för trång håller inte, av den enkla anledningen att andra Golf-klassare faktsikt är både rymligare och känns luftigare. Då väljer de flesrta en sådan bil och inte en annan BMW-modell.
Verdi
Gourmand, Det beror väl på hur mycket man vill ha en BMW jämfört med hur mycket man vill ha en bil ur "Golf-klassen"? Bryr man sig inte om hur bilen är att köra så är det väl mer praktiskt och ekonomiskt med en Golf eller Kia Ceed eller nåt...
Fast inte Ford Focus, under en provkörning blev jag positiv överraskad trots att jag visst att Ford brukar vara bra... bara bakhjulsdrift saknas för lite extra skoj vintertid men ej nödvändig för de flesta bilägare...
Som sagt vad kan man förvänta sig om man köper BMW:s minsta modell..
Den känns ju klart större och är ju större än förra generationen. Det enda jag lagt märke till som lite störande är att man ser väldigt dåligt rakt bakåt.

SotaM:
Jag skulle vilja påstå att det är samma klädsel fram och i baksätet. Man sitter inte speciellt bekvämt bak i nån 1 eller 3-serie oavsett generation. Men hur fn tänkte dom med den där plastbiten längst bak i mittkonsolen. Den skulle nog inte klara kvalitetskontrollen hos många lågprismärken.
da
271
daniel-635
120d M-Sport -10
528i Shadowline -86
635CSi Bi-Turbo

R1100S -01
Knepig diskussion detta, flera arbetskamrater fattade inte hur jag kunde köpa en så dyr bil som inte är större när jag köpte min e81.

Men jag vill ju inte ha en stor bil !

Annat Citat från VIB

"Nya 1-serien är bredare och längre än sin föregångare. Det ger bättre innerutrymmen, med drygt två cm i baksätet och 30 liter större bagagerum.

Sett till prislappen är det ändå lätt att bli besviken på utrymmena. För samma pengar kan man köpa en stor Skoda Superb kombi eller liknande. Bakhjulsdrift och längsmonterad motor ger dåliga utrymmen, här mest märkbart i baksätet. Om det är gott om plats som prioriteras så är de flesta konkurrenter betydligt bättre."

Länk

Jag har länge misstänkt att Skoda Superb kombi ÄR världens bästa bil.
Det ser man tydligt på ICA parkeringen eftersom drygt varannan bil är just en Skoda Superb.

Eller hur var det nu ?

Renault Megane börjar bli väldigt poppis som taxi, för att det är en bra bil? Nej, men den är väldigt billig jämfört med konkurrenterna. Det är rätt många privatpersoner som tänker på samma sätt. Dom köper inte den i deras tycke bästa bilen utan den billigaste.
Läser dagsfärska resultat från nya autopedia om hur svenska nybilsköpare upplever sin nya bil:

Lastutrymme (kolla in sista ;) ): Länk
"Bästa" bilen (bottenskiktet lite otippad, Daniel prickar vinnaren): Länk
Kvalitetskänsla (lite oväntat tvåa ändå?): Länk
Roligast (som jag sa ;-) och kolla ligan som är tråkigast): Länk
Men säkrast: Länk

Allt är förstås subjektivt men ändå intressant vad just ägarna ger sina egna bilar som betyg. Och hur pass bra det kommer överens med allmänna uppfattningen om bilarna, eller? Är svenska bilköparen nykter eller bara tråkig?

Årets besvikelse kan ju också bero på höga förväntningar, inte för att man tycker ettan är dålig... men det finns ju en stor etta, trean!
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Undrar hur ägarna gör för att bedöma om en bil är säker? Gör de egna krocktester?
Hur man kan få det till att 1-serien har högre kvalitetskänsla än 5- och 3-serien begriper jag inte heller, men det är väl ett utslag av att ägarnas grad av nöjdhet beror minst lika mycket på deras förväntningar och tidigare erfarenheter som på den faktiska produkten. Med andra ord, ska man ha nöjda kunder är det minst lika viktigt att rätt folk köper produkten som att produkten är rätt.
Verdi
daniel-635, Ja, Skoda Superb kombi är väl en bil som passar svensken som handen i handske. Den är rymlig, förnuftig, praktisk och den håller en lagom låg profil så att inte grannen blir irriterad. Dessutom har den inga som helst sportiga ambitioner så den är svintråkig att köra. Precis som V70. :-)

Fast om du aldrig haft ett barn, en stor hund eller liknande så ska du inte vara så snabb att avfärda behovet av utrymmen heller. Om du verkligen behöver utrymmen så är det väldigt viktigt.
da
271
daniel-635
120d M-Sport -10
528i Shadowline -86
635CSi Bi-Turbo

R1100S -01
Verdi,

Jag förstår verkligen andras behov av stora bilar, det ser man varje gång man är på ICA.
Men det går inte på andra hållet.

Knepig lista den där "Bästa bilen"
Systerbilarna S80 och V70 hamnar på 10 respektive 37 plats ?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.