AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
21.290

Nya ettan "Årets besvikelse"

Sida 2 av 4
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Personligen tycker jag att just M135i är prisvärd m-paket mm. ingår och du får en seriös snabb rwd med sexa på köpet viket jag skulle prioritera före en fullutrustad GTI i vilket fall. Den har fortfarande bara 4cyl. 230hk och fwd
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Vet inte riktigt om jag ser M135 och Golf GTI som direkta konkurrenter. Jämförelsen haltar. GTIn har ju "bara" 220 hk.
bättre att jämföra med golf r
No
358
Noel
E65 BMW 745 -02
E39 BMW 530dAT individual -99
På ett sätt kan jag ändå hålla med. För bilen är ju inte snygg. Lite utav en besvikelse.
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Frågan är väl... Vill man åka i en bil som alla andra har = VW Golf.
Samma tugg i 3-serie forumet "Jag köper Passat nästa gång, så prisvärd".
Fine by me, jag betalar hellre (mycket) extra för att få något som sticker ut.
Typ M-paket och estorilblå...

Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Glömde kommentera Vi Bilägare, prenumererar på både den och AMS. Vi Bilägare passar nog bättre för äldre generationer. Syns ofta på insändarna, där Edgar "som minsann har haft körkort i 55 år" lägger in den ena värre än den andra insändaren. Och för att inte tala om Marianne Sterner, hon skulle ha kickats för många år sedan. Det enda hon snackar om är att bilarna inte passar för korta förare, hon alltså...
Vi Bilägare behöver en föryngring. De söker bara förnuftiga bilar.

ja Vi Bilägare är verkligen den tristaste bilblaskan som finns i vårt avlånga land.

/Anders
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Vi bilägare har inte förstått kundgruppen för ettan överhuvudtaget. Vill man ha mer utrymme så köper man en trea och räcker inte det finns femman osv. Jag kan lätt räkna upp flera andra bilar som är en besvikelse på riktigt.
Mixtus:
Varför just jämföra fullutrustade bilar? Köper man en fullutrustad så får man väl skylla sig själv.
Mer intressant att välja mellan bilar med den utrustning man anser sig behöva.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ni missar helt att 70-80% av svenska bilköpare inte är bilintresserade överhuvudtaget. För dessa är Vi Bilägare en fantastisk tidning.

För "oss" så är nog Automobil en bättre tidning men faktumet att den precis lagts ner säger en del om hur få vi är egentligen.

-------
//Lövet
+1 på Lövets inlägg.
da
271
daniel-635
120d M-Sport -10
528i Shadowline -86
635CSi Bi-Turbo

R1100S -01
Skönt att det är fler som blir lika irriterade som jag.

Marianne Sterner verkar hata bakhjulsdrivna bilar lika mycket som jag hatar framhjulsdrivna.

Bengt Dieden irriterar mig också i varje nummer.

Denna gången frågar en läsare om han ska välja Bensin eller Diesel.
Läsaren kör endast korta sträckor på vintern, och drar Husvagn på sommaren.
Läsaren är orolig för korta sträckorna på vintern, vilket är en mycket relevant fråga.

Bengt svarar. (Del av svaret)
"Som dragbil kan det vara bra att veta att bensinmotorn ger bättre dragkraft på riktigt låga varvtal men dieseln är överlägsen när turbon börjat ladda."

Bengt hoppar helt över frågan om korta körsträckor på vintern, med potentiell risk för igensatt partikel filter. (Enklast så kanske)

Att dessutom antyda att bensinaren är starkare på "Riktigt låga varvtal" är ganska tveksamt.
Varvtal under 1500 är ju inget man utnyttjar för att dra husvagn på.

På ett annat ställe skriver han även att E85 har högre oktantal vilket möjliggör högre effekt uttag, även detta en halvsanning, då andra orsaker har påtagligt större inverkan.

Riktigt uselt faktiskt, jag skickar mail och gnäller till dem ibland.
Men tyvärr hjälper det inte...

/ Daniel

Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
@Clubsport: Uppenbarligen så får jag "skylla mig själv" eftersom jag sannolikt kommer att beställa en nästan "fullutrustad" Golf efter årsskiftet. Precis som du är inne på så valde jag mellan två bilar som hade den utrustningen jag ville ha. Och den jämförelsen vann Golf.

Jag har förstås provkört 1-serien och 3-serien, och det är två mycket körglada bilar (förstås), men helhetsintrycket gjorde att jag valde Golf. Prisskillnaden var en av flera avgörande detaljer. I mitt fall så rör det sig om en förmånsbil och att då hålla sig nära gränsen för det s.k. lyxbilstillägget känns förstås bra.

Mo
176
Moe
Cykel
@Mixtus:
Tycker att BMW 1-serie överglänser Golfen på alla punkter utom just innerutrymme. Jag har beställt en mycket välutrustad M135:a och min nästa bil kommer med all sannolikhet aldrig bli en golf eftersom det känns som pengar i sjön. En "fullutrustad" BMW är väsentligt roligare än en "fullutrustad" volkswagen.

Jag har förstås provkört golfen och det är en mycket förnuftig bil (förstås), men helhetsintrycket gjorde att Golfen absolut inte var något för mig. Bakhjulsdriften, den raka sexan, den 8 stegade sport-lådan från ZF var flera avgörande detaljer. I mitt fall så rör det sig om en förmånsbil och att då hålla sig nära gränsen för det s.k. lyxbilstillägget känns förstås bra, men vill man ha lite roligt på väg till vägens ände så är det ju bara att unna sig lite (om man har råd dvs)

Vi ses på vägen! =)

Mo
176
Moe
Cykel
BMW kan lika lite som Ferrari vinna de jämförelser som Vi Bilägare gör. Det handlar helt enkelt om vad som är prioriterat. Det är väl bra att bmw inte vinner alla test i alla tidningar :-) ? Jag tycker absolut vi bilägare har sitt existensberättigande, t.ex är deras "undersökande journalistik" gällande rost oslagbar och där har jag lärt mig mycket.

@Mixtus
Kul att du hittat den bil som passar dig allra bäst! Jag har hittat min.
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
@Moe: Det här med tycke och smak är individuellt, så du ska förstås ta den bil du gillar bäst. BMW gör bilar med mycket körglädje, helt klart. Som bruksbil är det svårt att hitta en roligare bil än BMW, dock så tycker jag att de har saltat priserna väl mycket.

Däremot så förstår jag inte hur du kan få in en "mycket välutrustad M135:a" nära gränsen för lyxbilstillägget. Det går helt enkelt inte. Redan utgångspriset, dvs. utan att du har lagt på någon utrustning, ligger över gränsen ...

För egen del så har vi just nu två VW som bruksbilar och så tar jag fram min "roliga" bil då snön har smält. Det blir bl.a. lite bankörning i sommar, det blir kul!
Ja tänk vad olika även "biljournalisterna" tydligen anser. Teknikens Värld nr 26/2012 angående Årets biltester och BMW 118d "Slås bara av storebröderna. BMW 118d är svårslagen i det här segmentet, den har egentligen bara två bilar över sig och de kommer från samma produktionsbolag, nämligen 120d och 125d. Precis som övriga BMW-bilar är 118d mycket välbyggd, kolla bara undertill, släta ytor och påkostade hjulupphängningar i aluminium. Miljöbilsklassad."

...verkar inte vara någon besvikelse i deras ögon iaf...

/Anders
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Vi människor är så olika karaktärer (tur är väl det) Vissa vill sticka ut och betala extra för det = jag. Vissa vill ha förnuftiga bilar och betala mindre = inget fel i det...
Men att jämföra en Golf med en en 1-serie, eller en Passat med en 3-serie, NJA då är gränsen passerad för min del iaf...

Karl-Hilding
Ja det är väl kristallklart att jämföra äpplen och äpplen.
Inte kan väl en barnfamilj som behöver mycket utrymme - läs Volvo V70 segment - vara med och bedöma BMW 118.

Exakt som TV skriver:"BMW 118d är svårslagen i det här segmentet, den har egentligen bara två bilar över sig och de kommer från samma produktionsbolag, nämligen 120d och 125d."

En barnfamilj med med barnvagnar och barnstolar har väl för det mesta uteslutet BMW.s minsta bil pga av utrymmesskäl. Sedan tycker inte jag att nya ettan är så jäkla liten som VB vill göra gällande! Och gillar barnfamiljen alla de andra fördelar/plus som en BMW erbjuder så sneglar de väl på en 3.a eller en 5.a.

Fö så kollade jag på nya Golf i helgen. Lite Jånday-varning och helt ointressant!
Jo
178
Johisco
BMW M6 -09
Porsche Boxster S 2009
Intressant är ju att med de erbjudande som finns idag så blir en 118d Comfort Sportline med automatlåda och lite utrustning tillsammans med standardrabatten(privat runt 7%) BILLIGARE(!!) än en Golf GT DSG diesel med samma utrustning. Tror Golfen blev lite sämre utrustad till och med...

Då har iofs Golfen 7 ponnysar fler än BMWn men det finns ju inte en chans i helvetet att jag ens skulle överväga Golfen...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.