|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag har sökt runt på nätet efter skillnader mellan dessa motorer som i grund och botten är samma maskin. Hittar ingenstans där någon specificerat vad som faktiskt skiljer. Är det bara mjukvaran som är skillnad dessa emellan? / Mike | |
|
Sugen att trimma? Det finns en del skrivet på motsvarande 3-serie, alltså 325d och 330d och en mappad 325d lämnar väl lika mycket effekt som en mapad 330d, om jag inte missminner mig. __________ Mvh Grelle |
|
|
Klart man vill trimma... Har trimmat alla mina bilar på ett eller annat sätt.. Det vore ju najs om motorn har samma prestanda som 530d. För då skulle den landa kring 280hk och 610Nm. Känns helt lagom... ;) Änsåläng är det inte så många som tagit sig förbi tuningspärren, men det är nog på gång.. ;) Känns nära nu... hehehe |
|
| Som jag förstår det är det olika automatlådor i 525d och 530d. | |
| Ja, det kan ju hända... utväxlingen är dock identisk.. vet inte mer än så.. Det behöver ju inte betyda att lådan i 525an inte pallar vridet.. | |
|
93Mike: 525d har en ZF GA8HP45Z automatisk växellåda och den är gjord för 450Nm. 610Nm skulle innebära 160Nm mer än vad växellådan är konstruerad för, dvs >33% mer än max. Om du skulle få ut 610Nm på bakhjulen då lär motorn leverera ännu högre vridmoment på vevaxeln vilket växellådan mår än sämre av. 530d däremot har en ZF GA8HP70Z automatisk växellåda och den är gjord för 700Nm. |
|
|
Det säkraste svaret man kan få angående växellådorna är att maila ZF direkt. Det gjorde jag när jag skulle trimma min X1. Svaren skiljde sig helt från vad jag fick fram från BMW... |
|
|
Tompak23d, hur skiljde sig svaret? Jag har antagit att det enklaste sättet är att söka på internet efter växellådan och när man fått fram specifikationerna, så är det dem som gäller. Dessa kommer då oftast från tillverkaren eftersom BMW inte anger den här informationen på lättillgängligt vis, inte vad jag set i alla fall. Var fick du BMW svaret ifrån? |
|
| Vi gick lite OT här känner jag. Det gällde ju hårdvaran på motorn, inte hur mkt vrid automatlådan klarar.... ;) | |
| 93Mike: Hur väl motorn klarar trimning är ju ointressant om växellådan inte klarar effektökning. Du kan säkerligen klämma hur mängder med hästkrafter ur motorn, men skulle växellådan ge sig blir det dyra pengar då varken BMW eller försäkringsbolaget kommer täcka kostnaderna för renovering eller i värsta fall byte av den. | |
|
Känns konstigt att klaga på att en tråd gått off topic när den dog innan den ens nått 10 inlägg. Det brukar ju snarare komma när det blivit tre sidor om politik eller något annat intressant, men kanske helt irrelevant för frågan. __________ Mvh Grelle |
|
|
Nä, men det känns däremot som att ingen här sitter på kunskapen att svara på min fråga. Jag bryr mig inte om min låda, drivknutar, kardanaxel eller huruvida hardyskivan klarar 20mil efter trimning.. Jag ville bara ha svar på vilken eventuell hårdvara som skiljer motorerna åt... ingen som vet, ingen som vet... |
|
|
Du lyckades inte få ut det av sökningen som jag rekommenderade dig i post 2? __________ Mvh Grelle |
|
| Nä, och jag blir inte helt klok på om det är samma typ av intercooler osv i 3-serien. Det jag vill är ju att förstå ifall det är exakt samma maskin i F10 530d som i F10 525d (sexan).. | |
|
93Mike: "Nä, men det känns däremot som att ingen här sitter på kunskapen att svara på min fråga." Nej det är det inte, för det är garanterat ingen här som utvecklat motorn. De svar du kan tänkas få är mer gissningar och antagande gjorda utifrån att jämföra reservcelsnummer i BMWs reservdelskatalog för de olika modellerna. "Jag ville bara ha svar på vilken eventuell hårdvara som skiljer motorerna åt..." Exakta skillnader och likheter vet enbart de ingenjörer som utvecklat motorerna. Du kan få viss information genom att titta i BMWs reservdelskatalog och jämföra reservdelsnummer, men det säger inget om hur mycket delarna skiljer sig åt. |
|
| Ja, jag är väl van vid lite äldre maskiner. Där man kan fråga på forumen och det är många som vet i princip allt i detalj. Det är nog inte så många här som plockat isär dessa maskiner, än... ;) | |
|
93Mike - om du ställer frågan som ovan är svaret enkelt: nej, det är inte "exakt samma maskin", mycket därför att begrepp som "maskin" eller "motor" är så vaga. Men att lista precis vad som skiljer kan ganska få ännu... ---- BMW CS #6212 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.