AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.856

335i pluddrar och ojämn gång, tips önskas

Ba
63
Bad Guy
BMW 330e -17
BMW 520d Touring -14
Märkte idag att bilen började smårycka efter start för att någon minut senare så tändes motorlampan och bilen hade reducerad effekt.
Det har ju varit kallt och jag hade lite soppa i tanken så jag trodde det var en ispropp. Efter några timmar i varmgarage gick den lite bättre och lampan slocknade så hoppet återväde, men sedan började den gå illa igen och så tändes lampan. Det lustiga är att utetempen visar -10 när jag har +15 i garaget tror flera timmar..? Har hört att det kan vara högtrycksbensinpumpen , tändspolar eller lambda sond.
Vad tror panelen, var ska jag börja leta?
Antar att jag måste åka till BMW för att få felkoderna?
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Troligtvis nån tändspole, men du måste kolla felkoderna inna du börjar byta massa grejer.
Ma
13
Mats Håkansson
335IA Coupé M-Sport 2011
330IA Touring M-Sport 2008
Z3M Roadster 1998
Jag själv har en 335 Coupé från 2008. I våras uppträdde min bil något liknande. Jag hade märkt att då jag startade bilen, var det en fördröjning på någon tiondel, innan den gick igång. Det tog ett par månader och så en dag nästan skakade bilen efter starten. Motorlampan lyste. Ringde BMW och det slutade med att man bytte högtryckspumpen. En god vän som har en 07:a hade bytat sin ett halvt år tidigare. Problemen finns på 07-08:a modellerna.
Kostar över 8.000 kr att byta, men min gick på garanti.
Buspelle
Gissar också på högtryckspumpen.
Ba
63
Bad Guy
BMW 330e -17
BMW 520d Touring -14
Hej igen, Ja nu är den inlämnad på märkesverkstaden. Den var extremt slö i mors,e fick upp den i 80km/h och det lät som den gick på 5cyl men den kan lika gärna berott på insprutningen.. Är det någon man kan få på goodwill tro?
Om det är HP-bränslepumpen så låter det som en barnsjuka på dom, bilen har gått 6005 mil (10.000:- i självrisk pga import) -07
Har ni fått betala detta själva?
Mvh
Ri
111
Rippe
E92 335iC
E46 328
Kan ju vara spridare/stift/spole det var det på min iaf, gick som en påse nötter
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Jag tror på en spridare, låter precis som när jag hade det problemet i höstas.

/DJ
Karl-Hilding
Gissar också på högtryckspumpen.
Ba
63
Bad Guy
BMW 330e -17
BMW 520d Touring -14
Då blir det intressant att få se vem som får rätt.
Om jag själv får gissa så borde kylan gjort så att felet uppstått.
Mao tror jag på spridare eller tändspole. Om det är pumpen borde motorn dö mellan varven?! Om bilen går på reducerad effekt så går den riktigt illa. Hade problem med en Volvo en gång och då var det en lamdasond.
Eftersom bilen drar ca 1l olja per 500 mil så kan det vara en sond.
Har aldrig tidigare haft en bil dom dragit så"mycket" olja, är det fler som har det "problemet"?
Mvh
Ma
13
Mats Håkansson
335IA Coupé M-Sport 2011
330IA Touring M-Sport 2008
Z3M Roadster 1998
Jag ägde fyra nya BMW bilar åren 2000-2008. 523, 320, 330 och 525. Samtliga tog mer olja än vad jag varit van vid tidigare. Jag har då ägt BMW bilar sedan 1971. Låg kanske på 1 lit/1000 mil. Efter ca 3-4000 mil avtog detta. Sedan år 2008 äger jag två nya BMW, och dessa har haft något mindre oljeförbrukning. Min uppfattning är alltså att BMW:s bilar gärna vill ha påfyllning de första 3-4000 milen. Hur andra märken är, vet jag inte.
Ja, det skall bli intressant att få höra vad problemet vad. När får du svaret?
Buspelle
Bad Guy: Bilen går i nödläge eller beter sig ungefär som du beskriver när högtryckspumpen är defekt. Sedan kan det naturligtvis vara ett tiotal andra problem också.....:)
Ba
63
Bad Guy
BMW 330e -17
BMW 520d Touring -14
Tyvärrr så hade verkstaden fullt upp och det skulle dröja ett tag innan de kunde titta på den. Tyvärr har jag ingen bra erfarenhet av verkstaden men jag har inget alternativ om det nu går maskinskadeförsäkringen.
Ba
63
Bad Guy
BMW 330e -17
BMW 520d Touring -14
Fick idag reda på vad felet berodde på.
3 spridare byttes på goodwill. Troligen blev det goodwill då min andra bil har varit inne i verkstaden 9ggr för samma fel och att jag till slut kontaktade BMW Sverige.
Så frågan blir i morgon varför man inte bytte alla när man ändå höll på?
Men ändå schysst att välja goodwill i alla fall.
Märkligt att spridare inte håller längre än 6000mil.
Så ni som gissade på spridare kan ju känna Er stolta i hatten.
Gokväll!
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Kul att höra, jag tyckte symtomen var väldigt bekanta just med lite småryckningar först och att det varierade lite med temperaturen.

Men framförallt skönt att det är löst och att det gick på goodwill :-)

PS. Jag har själv aldrig upplevt problem med högtryckspumpen, men det är ju vanligt framförallt i USA och vad jag läst om det så yttrar det sig oftast genom att bilen tar längre och längre tid att starta. Kan vara bra att veta om någon annan läser tråden och funderar. DS.

/DJ
J-
534
J-A
325i T -08
Fick först 6 nya spridare 2009 då en pajade. Sedan två till 2010.

N54 x35i har ju haft mindre problem än släktingen N53 med skiktad förbränning och extra katalysator. Men även N53 verkar funka bra nu om man ska döma av antalet inlägg.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.