AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.914

Ev köp av nytt batteri

Ma
13
Mats Håkansson
335IA Coupé M-Sport 2011
330IA Touring M-Sport 2008
Z3M Roadster 1998
Lampan för svagt batteri lyste idag på min BMW 330 av 2008 års modell. Bilen har gått 4.800 mil och går ofta korta sträckor. Lyssnade med AD Center och en BMW firma. AD rekommenderade Tudot H-T 760 till ett pris om 1.337 kr. Fick då 10%.
BMW:s batteri som är på 90 Ah kostar 3.800 kr innan rabatt. Stor skillnad, kan kanske få 15%, men ändå.
Finns det någon som har erfarenhet och kan ge mig ett gott råd. Kör ofta korta sträckor och vill egentligen inte köpa ett billigt batteri, då det förmodligen inte håller speciellt länge. Just nu har jag laddat upp batteriet fullt med min Cetekladdare och det gick på ca 7-8 timmar.
se
123
selaja
325IM e36 1993 Individual
325 e91 2006
Hej
Jag kör med tudor då dom enligt mig är dom bästa och utmärker sig mest mot konkurrenterna i kyla mitt jobb (Försvarsmakten i19 boden) kör också tudor på allt. ått varta batteri finns de men tudor annars på allt.
meca brukar ha tudor batterier, finns garanterat fler.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tudor tillverkar batterier som ligger i toppklass i olika tester Länk
Länk
Jag skulle nog sikta på ett Tudor, Exide eller Varta med 90Ah kapacitet. Tänk på att du troligen har IBS på din bil och ett batteribyte skall registreras i datorn så att det nya batteriet får rätt laddspänning o.s.v.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tudor och Exide är exakt samma batterier med olika etiketter - kan vara bra att veta om du får pris på något av de märkena. Givetvis har båda märkena olika varianter i de flesta storlekar,så man får kolla så att det är samma batterier man jämför.

Varta brukar leverera originalbatterier till bland annat BMW.
Jag har bytt mitt originalmonterade batteri i E46:an i förebyggande syfte för någon månad sedan (det fungerade klanderfritt vid bytet så det satte jag i Mercan som nu är såld) och det har suttit i bilen sedan den tillverkades November 1998 och rullat drygt 37.000mil - det tycker jag är imponerande!

Är du säker på att det inte var laddningslampan som tändes? Isåfall kan man misstänka att det är något generatorrelaterat i stället för själva batteriet.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Kör själv med Biltemas 90Ah. Fungerat klockrent i alla bilarna plus 4 års garanti. 999:-
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Jag kör med Exide Premium.

-------
Min bil suger inte...
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Köpte ett Midac Hyperbolis 62Ah till gammelbilen för 800:-. :) Vi får se vad det är för något.....
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
JohanB, min far hade ett grått Varta i sin Volvo 940 -96 som han bytte för ca 2 år sedan. Det gick i drygt 14 år. Aldrig underhållsladdat en enda gång. Det verkar vara långlivade batterier åtminstone på den tiden.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Både Varta och Tudor 8 (Exide) vilket är de bästa märkena har olika "lines"

Tudor har: High Tech (vilket är bäst), technica och standard.
Varta har: Silver, blue och black.

Jag har bytt till Tudor High Tech i 318 och i 130in sitter org. AGM-batteri.

/Jonas
E
1.156
E
320 ci cab -04
Hur nödvändigt är det med såkallat AGM-batteri? Eftersom jag har en cab så kör jag inte mer än 3-400 mil per år den och på vintern står den i ca två veckor mellan "körningarna". Jag laddar emellan men har upptäckt batteriet är väl urladdat efter 2 veckor utan underhållsladdning. Inför nästa sessong tänte jag byta batteri. Om ett kvalitetsbatteri ? - Tudot H-T 760 - kostar 1500 kr och ett från Biltema kostar 1000 - vad är bäst?

E
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Jag skulle utan tvekan välja Tudor hightech batteriet... Har haft 2 biltemabatteriet, dom var paj efter 3 resp. 4 år... även om dom har garanti så har man ju hela jobbet med bytet osv... som iaf för mej är värt mer än ett batteri (def. värt mer än mellanskillnaden iaf.)

AGM-batterier... Sådana tillverkar ju förtås t.ex tudor också.
Funktionen om jag förståt det hela rätt är att dessa bättre ska orka med i moderna bilar med mkt elektrisk utrustning... Varför det sitter ett i min 130 kunde inte ens BMW Uppsala svara på själva... det är ju inte direkt en fullsmetad 7-serie.
Frågan kom upp när jag tyckte batteriet tog dåligt med laddning av min C-tek, men då det visade sej vara ett AGM-batt så byter man bara till "snöflingeläget" på laddare.
På BMW tyckte dom iaf. att jag gott kunde byta till ett vanligt batteri om jag skulle behöva ett nytt. (vilket jag inte behövde)

/Jonas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.