AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
5.740

Någon som köpt bil av denna handlare?

De
607
Decoy_81

530ia MT -07 Carbon-Schwarz
330ia MT -04 Black Sapphire
Hej

E det någon som har erfarenhet av att köpa bil av Contest Inh. Sven Hartwig i Tyskland?
Har en kanske två tillsynes fina 540 e39 som jag e lite sugen på.
Mailade precis till honom och får nu se vad han svarar.

//Micke
Ba
168
Baccala
530xdAT M-sport -06
Hej!
Har tyvärr väldigt negativt att säga om herr Sven Hartwig.

Jag tog en bil osedd från honom i slutat av maj i år på transport. Jag förde över pengar och Svenska speditören hämtade upp bilen den 22 maj med en nyckel. Fahrzeugbrief och resterande nycklar skulle postas. (För att inte ha det i bilen vid ev stöld) Efter 2 veckor hade jag fortfarande inte fått något och upprepade telefonsamtal senare där det blivit lovad att ringa upp påstår han att breven är skickade fg vecka. Veckorna går och inget brev samt flera tel samtal.

Tillslut den 18 Juni (drygt 3 veckor) kommer ett brev med nycklar, servicehäfte, navigationsskiva. Men INGET BRIEF. Inte ens rekat brev fast han lovat veckan innan att återkomma med kollinr.

Ringer han som påstår att han skickat i olika brev (väldigt skumt) och att det andra är på väg. Efter 2 veckor ber jag en tysktalande vän ringa upp, Hartwig är som alltid trevlig och meddelar att han fått svar av tyska posten som påstår att brevet är på väg tillbaka till Sverige för att mottagaren inte kunde nås. Kontaktar Tyska ambasaden som förvisso säger att rekade brev ibland tar lång tid men Hartwig har inget kollinummer, (han lovar som vanligt att återkomam med det) Veckorna går och trots flera samtal i veckan har han helt plötsligt ändrat sig och blir väldigt dålig på engelska, brevet är enligt honom skickat och han har ingenting med detta att göra. HAn har gjort sitt.

Får genom kontakter tag i en tysk konsul bosatt i Sverige som ringer upp Hartwig. Han är mycket otrevlig och påstår att han skickat allt och affären är klar från hans sida.

Nu står jag alltså med en bil utan tyska papper. MARDRÖM!
Första uppgifterna är att bilen måste ner till tyskland för att registreras och sedan vänta 2 MÅNADER på nytt brief. Bilen står nu i Luleå utan plåtar eller försäkring (importförsäkringen gäller bara 30 dagar)

Efter fantastiskt stöd av den tyske konsulen (som kraftigt ogillade hur sin landsman betett sig) hjälper han mig ofantligt genom kontakter med tyska vägverket, zulassungställen osv. och lyckas efter stor övertalningsförmåga att få genom att han vidimerar bilen och får efter många OM och MEN ut nya brief som jag får kvittera ut från tyska staten. Jag är oändlig tacksam för all hjälp som han i princip utförde på sin fritid, då det inte ingick i hans ämbete.
Tyska ambassaden ville/kunde inte hjälpa i detta fall, då det rörde sig om ett privatärende och bad mig kontakta en tysk advokat.

Den 26 september, 4 MÅNADER efter import är bilen godkänd och reggad i Sverige. Hade jag inte fått en kopia på briefet via fax vid kontraktsskrivande hade detta aldrig gått då vi inte hade vetat vilket zulassungsställe som utfärdat briefet.

Har inte hört et ljud av Hartwig. Tillägas att bilen är i fint skick och motsvarar hans beskrivning om bl.a. en repa på kofongaren. Från början väldigt trevlig och serviceminded. Men som senare inte svarade.

Jag antar att 2 saker kan ha hänt.

1. Han har helt sonika tappat bort briefet då han uppenbarligen haft det i sin ägo när jag fick en faxad kopia.

2. Han har "sålt" briefet till någon som vill regga en stulen bil med "ny" identitet. (Finns kanske 2 st CS23183 i världen). Hartwig huserar ju i gamla östtyskland.

Jag som tror gott om människor tror att han nog tappat bort briefet och var ganska stressad och försökte vinna tid i början. Annars hade han ju kunnat köra med att det var skickat och att han inte hade något mer att göra långt mycket tidigare. Men vem vet. JAg har iaf köpt min sista bil hos Contest inh Sven Hartwig

MVH Baccala
De
607
Decoy_81

Ja jäklar vilken historia!
Vilken snäll konsul som hjälpte dig att fixa allting.
Tråkigt att han skulle strula, han har nämligen ett par tillsynes fina 540 e39 som jag är/var lite sugen på.
Hur mycket kostade transporten till Sverige?

// Micke
oj vilken historia, vilken tur att du hade kopian av briefet (brukar också be att få det) och att du fick hjälp av konsuln. Vilken mardröm! Det visar ju ännu mera på behovet av att bara handla av aukt handlare anser jag.

/Anders
Ba
168
Baccala
530xdAT M-sport -06
Decoy: Transporten gick på ca 7000 kr ink moms Gera-Södertälje. Sen körde jag den förvisso försäkrad (på chassinummEr) men oreggad med några gamla importskyltar upp till Luleå en söndagnatt =). Kollade upp detta noga och försäkringen gällde och straffet skulle "bara" vara ett penningbrott för framförande bil med "körförbud"

Med känsla: JA, man blir ju lite luttrad när sådant händer. Men det har aldrig racklat tidigare trots både aukt samt fristående handlare. Det svåra är ju hur man skall göra med Briefet vid transport. I framtiden ber jag nog den svenske speditören ta med briefet. Hur har du gjort när du tagit på transport?

Baccala
Baccala jag har gjort både och. Sista gångerna har jag bett att handlaren skickar med kurirpost. Senaste gången gick det rätt snabbt, på två dagar vill jag minnas, förrförra gången tog det nog en vecka men då skickades med Deutsche Post och jag menade ju typ DHL eller liknande när vi kom överens om att skicka på det viset. Tidigare har jag låtit de gå med transporten. Anledningen till att jag ändrade är för att få briefet före transporten och på det viset kunna få ursprungskontrollen klar tidigare. I båda fallen är man ju lite nervis, utan brief, vad gör man...

/Anders
De
607
Decoy_81

Baccala: Det var inte så fasligt dyrt :)

//Micke
De
607
Decoy_81

Låter som det är nervöst med briefet hur man änn gör.
Kanske bäst att man åker ner själv ;)

//Micke
ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Verkar ju vara ett bra tips att få en kopia på briefet innan affären, så man har möjlighet att reda ut situationen om det skulle skita sig totalt.
Ba
168
Baccala
530xdAT M-sport -06
Decoy: Det är det absolut billigaste förfarandet att ta bilen på transport (Beroende på vart man bor och vart bilen är så klart)

Man slipper flygresa, hotell, soppa, båt/bro-avgifter, importskyltar osv. Icke att förglömma sparar man in sin egen tid, som i mitt fall vägde högt.

Sen är importresan ganska rolig och ser man det som en liten semester samtidigt är det en oförglömlig resa med stopp för påfyllning av starkvaror vid tyska gränsen =)

garfunkah: En kopia var ovärdelig i mitt fall. Men utan hjälpen från konsulen hade det i princip inte varit värt någonting. Han var i detta fallet zulassungställets förlängda arm och godkände bilen för den tyska statens räkning. Jag hade mentalt förberett mig på att ta bilen på transport ner till tykland igen. Att få med sig briefet på en gång är det absolut viktigaste.
Hur gick det för dig?

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.