|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, jag har börjat märka ett väldigt högt gnissel när man bromsar och strax innan bilen stannar. Dvs vid låg fart. Upptäckte gnisslet första dan vi hade minusgrader, ca -10. Detta är min första helt nya bil som jag haft ett par månader nu. Jag har aldrig stött på detta med någon av de 5+ andra bilar jag haft och de har i regel endast varit 1 år gamla när jag köpt de. Är det normalt för en ny bil att den låter så här första vintern kanske? Tycker bara det är lite pinsamt att ha en ny bil som låter som att den vore en gammal skrothög som gnisslar bara man bromsar :) | |
| Min 118d -10 gnisslar på samma sätt, och meken på Autopartner i Linköping har lagom arrogant talat om för mig att han minsann demonterat och smort upp mina bromsar och att det inte är något fel på dem. "BMW är byggda lite annorlunda, så det är normalt". My ass... | |
|
Gissar på att BMW hade gett mig samma svar "det är normalt". Men om det vore normalt så skulle alla bilar omkring en gnissla när man bromsar in för ett trafikljus eller liknande... |
|
|
Min 1-serie gnisslar också från och till och jag har fått bromsarna "smorda" hos BMW utan effekt. Det jag märker fungerar bäst för mig är rejäl rengörning av fälgarna med fälgrengörning och fälgborste som kommer åt bra, speciellt omkring bromsoken. |
|
|
Jag har vid något tillfälle haft detta kosmetiska fel och har då lagt ett tunt lager kopparpasta på baksidan av bromsklossarna, vilket hjälpt. Det finns anti-skrik "duk" att köpa med samma syfte, men det har jag aldrig provat. Min teori är att när beläggen är lite nötta så kan det uppstå ett "glapp" mellan ok och bromskloss som gör att beläggen rör sig lite i oket vid inbromsning. Med kopparpastan på så minskar glappet lite och beläggen "sugs fast" i sitt bakre läge. Dock inget jag forskat på så det vore kul med mer input i tråden kring detta... :-) Länk |
|
|
I princip alla "original"-bromsbelägg har redan "antiskrikplattor" monterade på baksidan av beläggen. När belägg och skivor är helt nya kan det bli lite gnissel innan de är inslitna, men efter ca 100mil skall originaldelar vara tysta, annars är det något fel! Är beläggen av bra kvalitet behövs inte ens skrikdämpningsplattor på baksidan. Jag monterade Ferodo Performance DS som är ett lite vassare belägg än standard (dock inget race-belägg) på E46:ans frambromsar och de hade inga skrikdämpningsplattor på baksidan men de gnisslar inte ändå! Om meken säger att han har smort upp allt noga och det ändå gnisslar på en ny bil, då är det något fel på beläggens kvalitet! Om han säger att BMW har annorlunda konstruktion, kan man fråga tillbaka om det han egentligen menar är sämre konstruktion! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag har gnissel i mina bromsar. Bilen har gått 600 mil snart och det har varken blivit bättre eller sämre. Men det är pinsamt att det låter som om en gammal volvo stannar vid rödljusen. Ska åka förbi BMW idag och ta upp detta.. En annan sak som stör mig på att sensorn till spolarvätskan måste ha pajjat. Jag får felmeddelande att det är låg nivå även vid nypåfullt. Detta resulterar i att jag inte får nån spolning på varken bakruta eller strålkastare. Detta fenomen förekommer enbart vid minusgrader. (vad jag märkt hittills iallafall) |
|
|
Deeds. Spolarvätskan kan ha frusit? Och då fryser ju även nivågivaren i låg nivå. Har du provat att göra några mycket kraftiga inbromsningar så kanske skrikandet upphör. Ha de gött. |
|
|
Audinisse. Nej alltså.. Det kan va på nollan och kort efter att man startat bilen så kommer det ett "pling" -Spolarvätskenivå låg. Man kan fortfarande använda spolarna. De funkar kanon. Åker man till macken och ska fylla på så kanske det går i 1-2 dl. Nånting är skumt. Ang bromsarna så har jag testat att bromsa kraftigt utan resultat. Det kan jag känna är att när jag har åkt långt (Veckopendlar 40 mil) så luktar det väldigt mycket "broms" när man kommer fram.. Ska försöka hinna in till BMW idag och se vad dom kan göra. |
|
| Nya ettan och trean har ett par "standardfel" och du deeds verkar ha två av dem, det ena är gnisslande bromsar och det andra är felaktig varning för låg nivå för spolarvätskan. Det finns trådar om båda felen i treseriedelen på forumet. Har för mig att jag läst om en fix för spolarvätskan och likaså för bromsarna där de slipar till dem på något vis. | |
| Danke Danke. Ska kolla upp de trådarna! | |
|
Ja det låter som du får åka till BMW så dom får fixa till dina fel. |
|
|
Hade en peugeout för en tid sen som jag blev galen på allt gnissel/tjutande. Gjorde allt utom att byta själva beläggen. Åkte till peugeout och frågade varför det inte går att få bort detta ljud, då sa han att dom använder belägg som är mer miljövänliga och baksidan av detta är att det kan gnissla. Köpte genast ett annat belägg som var icke original. Inte ett ljud. Dock såldes bilen ganska snart därefter så beläggen hann jag aldrig testa fullt ut. Jag tror än idag att de bara är bull*shit. Tror ni det kan ligga någon sanning i detta? |
|
| Jag va precis iväg till BMW och de bokade en tid direkt. De kände till båda problemen och skulle ta bilen på tisdag. | |
| Mitt gnissel försvann efter ca 100 mil. Jag har haft ganska många nya BMW och det här är första gången som jag har haft gnisslande bromsar på en ny bil. Uppenbarligen så har dom ändrat nånting på bromsarna på F20/30, garanterat för att spara pengar.. | |
| Samma problem med min Volvo och alla andra nya volvobilar vi har på jobbet, så är nog inte bara bmw som är konstruerade så det gnisslar. | |
|
Har packat upp en del bilar under min bilmekaniker tid och råkade ut för en o annan som gnislade redan första 100 meterna. i alla fallen visade det sig att vara bromsskölden som låg lite för nära eller började resonera vibberationer o skrikande ljud. räckte med att trycka till den lite. Detta va på nya volvo och renault bilar. |
|
|
Ok.. Fått tillbaka bilen nu. De har bytt hela spolarvätskebehållaren så det problemet är fixat iallafall. Vad det gäller bromsarna så hade de fått ett speciellt fett från BMW som de skulle smörja saker och ting med för någon direkt lösning på problemet fanns inte. Det fungerade i en dag... Nu är gnisslet tillbaka. Surt sa räven. |
|
|
Jag hade samma problem med min E91:a men efter att kört aktivt med några rejäla inbromsningar från höga farter så var det tyst. Jag kommer ihåg att min M5:a alltid gnisslade om bromsarna efter man hade kört riktigt hårt och kom hem och rullade in i garaget. _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
|
Precis som roadwraith skriver så hade jag också problem i min bil där bromsskölden var orsaken till skrikande bromsar. Skölden hade "vikt" sig på nåt konstigt vänster. Upplevde ett extremt irriterande ljud från vänster sida när jag bromsade in. Efter byte vinter till sommardäck såg jag att skölden var konstigt sne så rättade ut den o nu funkar allt prima. Kolla skölden är mitt tips. |
|
|
Har nyligen köpt en BMW F30 M-sport och redan efter 40 mil började bromsarna gnirka och knarra vid stopp/start. Är det möjligen detta felet som är känt enligt dig DLC? Var på BMW och påtalade detta idag men verkstadskillen sa att det var konstruktionsfel efter att testat en ny bil till. Blev irriterad att han inte brydde sig mer. Har haft ett antal tidigare BMW som varit knäpp tysta. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.