AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
893

ventilspel m5 3.8

gu
394
gurr
M5 -95
hellu.

nån som vet?

+ behöver man några specialverktyg?

obs! har sökt bland tidigare inlägg.
gu
394
gurr
M5 -95
det löste sig! hurra
Hej. Ventilspelet ska vara mellan 0.28-0.33 mm vid kall motor. Justeras genom att byta shims. Tyvärr krävs det ett specialverktyg för att trycka ner lyftaren. Gjorde mitt verktyg själv, ett jädrans jobb. Kan kanske vara bättre att lämna in på verkstad.
Jan Erik! finns justerbrickorna att köpa på fler ställen än hos BMW?, och hur mycket kostar dom?.

Gäller det ventilspelet(0,28-0,33mm) på alla ventiler insug som avgas?, jag tänkte nämligen göra det på min jag oxå vid nästa service(servar själv)..

Jocce, brickorna kostar 36 kr + moms på BMW. Jag har sett en bricka som var märkt "Volvo" men jag vet inte från vilken modell och vad de tar betalt. Spelet gäller både för insug och avgas (enligt BMW tekniker)men jag försökte att lägga mig mer mot det större spelet för avgasventilerna. Brickorna finns att köpa i steg om 0.05 mm. Mvh Jan-Erik
det kanske är samma brickor som i Volvo 240 för sånna ska jag ha liggandes nånstans, men det är ju bara att plocka lös och jämföra,känns dock lite snikit om man sätter i 240 grejer i en M5..
gu
394
gurr
M5 -95
hej jan-erik.. ska man byta ventilkåpspackningen också, eller klara den sig?
Förmodligen har du samma shims som till volvo.M3 har de iallafall har själv justerat men min motor låg dom på 4.0 o uppåt i en volvo brukar dom ligga 3.9 o neråt.Men va fan om du köper nya spelar de ju ingen roll jag använde mig av en gammal volvo sats därför jag hade lite problem(för tunna)
Gurr, jag har faktiskt återanvänt min ventilkåpspackning men då hade den inte suttit i motorn mer än ca 1000 mil. Inga läckage än så länge. Packningen är ju tyvärr ganska dyr, ca 400 kr, så jag tycker väl att du kan chansa. Om det läcker olja så är det ju snabbt och enkelt att sätta dit en ny.
gu
394
gurr
M5 -95
jan-erik.. det är sant. om inte annat kan man ju pipa iväg o införskaffa sig en.

tack!
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Har återanvänt ventilkåpspackningen flera gånger på min M5:a -95! Om den bara hamnar exakt i samma läge som den satt så är det inga problem!

Till min 3.0S -72 har jag använt samma ventilkåpspackning säkert 10-20 gånger utan problem!

Per L
ao
69
aolsson79
520i -83
528i -84
Är det inte hydrauliska lyftare på 3.8 ?
Pe
2.342
Per L
Nej det är inte hydrauliska ventillyftare på S38!
Det behövs ett (dyrt) specialverktyg för att kunna ta bort och byta ventilbrickorna. Kan man inte låna ett så är det inte speciellt svårt att göra ett eget. Titta på
Länk
hur jag gjorde!

Per L
gu
394
gurr
M5 -95
per.. länken funkar inte. inte för mig, inte nu iaf.
Jag kommer inte heller fram..Per L kan du inte fixa in beskrivningen på mekar tipsen eller nå´t..
Pe
2.342
Per L
Jodå länken funkar men man måste kanske vara medlem i den grupp som jag lade in den i! Det är ju en E34 M5 grupp så den kan ju vara intressant även för er. Här anmäler man sitt medlemsskap
Länk

Skall dock se om jag klarar av att lägga in det i "Mekartips". I så fall blir det tidigast till helgen.

Per L
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.