AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
17.734

Montage av slangvärmare i bilar med M57-motor

Sida 2 av 2
-M
257
-Martin-
2010 X5 35d M-sport
Om ni monterar värmare med inbyggd pump på slangen från oljekylaren rekommenderar jag att man monterar så att flödet går precis som när motorn pumpar runt kylvätskan, dvs så att det uppvärmda vattnet går in i "nederkant" på motorn. För att få självkonvektion vid användning av vanliga slangvärmare vänder man ju på detta flöde eftersom motorn fungerar som ett "kylande element" och drar runt vätskan på så sätt, men det är ju inte nödvändigt här.

Värmeventilerna är öppna vid avstängd motor. Har motorn varit på och värmen i kupen varit avstängd så tar det ca 15 min innan ventilerna åter hamnar i fullt öppet läge. (källa: marin849)
ja
176
janne dubbel
530d -08 735 ial -01 ford 32a roadster
hej martin var tycker du att jag ska montera m värmaren för bästa resultat och behöver jag coupe element har 10a säkring tål väl 2200w janne

-M
257
-Martin-
2010 X5 35d M-sport
Ojdå nu blev man expert också... :) Skämt åsido, jag vågar faktiskt inte rekommendera. Dock ska jag sätta min Defa 2000 W på returen från värmepaketet. Denna retur går faktiskt ihop med returen från värmeväxlaren till det gemensamma röret som går ner till vattenpumpen (framkant på motorn). Det finns väl bild på det tidigare i tråden(?)

Jag har skippat kupevärmaren till förmån för att kunna stoppa in maxeffekt in i själva motorn (slangvärmare 2000 W + strykjärns/skit/kontaktvärmare 300 W = 2300 W) Plus ca 100 W till nätagg för drift av Pierburg-pumpen. Eftersom maxeffekterna ovan är angivna vid -20 eller -25 grader så borde allt vara frid och fröjd.
Då bilens värmepaket kan avge ca 10 kW av den ackumulerade värmen i motorn (enligt marin849) torde det gå ganska snabbt att defrosta rutorna med motorn på tomgång medan man sopar snön av bilen...

Sedan har jag kommit på en ganska klurig och relativt billig lösning för direkt laddning av batteriet via motorvärmarkabeln utan att själva motorvärmaren går igång. I alla fall billigare med tanke på att en del förspråkar fjärrstyrda attiraljer & sånt... :) Jag sättet helt enkelt in ett till intag som jag kopplar till Ctek-laddaren helt separat. Då jag kommer hem så stoppar jag direkt in motorvärmarkabeln i detta "laddarintag" varvid batteriet direkt laddas. Nästa gång jag ska ut med bilen skiftar jag helt enkelt över kabeln till "värmarintaget". Det kräver ju att man måste gå ut till bilen någon halvtimme innan avfärd, men det kan jag ta. Man är väl nordbo...

Undrar om jag svarade på frågan i all min självupptagenhet? :)
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Martin,
Du skapar begär.... Ska nog göra så med batteriladdaren med.
S.k härmis med C-tec laddaren.
Tack.

Mvh Jonas B
-M
257
-Martin-
2010 X5 35d M-sport
Steal with integrity and pride... :)

Kan väl tillägga att anledningen varför jag tycker det är bättre att koppla in sig på värmepaketreturen är för att då kommer man åt flödet ut genom toppen på motorn. Går man genom (olje-)värmeväxlaren kommer ju flödet ut ungefär "halvvägs" upp på motorn, dvs det är inte säkert att värmen sprider sig ända upp. Och det här gäller alltså när man själv "forcerar" flödet. Vid självkonvektion är man fortfarande låst till "värmeväxlarlösningen". Och bara ~500 W...
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Vilken av de tre är returen?? På realoem
ser man den gemensamma slangen, men
i verkligheten?? Vart går den kanske är mer
rätt fråga ist....

Mvh Jonas B.
-M
257
-Martin-
2010 X5 35d M-sport
Returen från oljekylaren är ju slang nr 4 och den går till den ena grenen på "Y-et" på returröret som går ner till motorns vattenpump. Returen från värmepaketet syns inte, men den är ansluten på den andra grenen av Y-et. Du kommer se det när du väl börjar leta och lyfta på grejerna i motorn.
-M
257
-Martin-
2010 X5 35d M-sport
Så då har man äntligen fått in Defa 2 kW-värmaren på värmeslingan. Vilken skillnad! På mindre än en timme hade temperaturen säkert stigit 60 grader. Återstår seriös inkoppling av dedikerat nätagg för att driva Pierburg-pumpen. Har bara kört en "labbinkoppling" än så länge. Så imorgon blir det en tripp till Elfa. :)
Ch
248
Chip_saffire
X5 4.0d 2011
Är på G och installera en Slangvärmare från LF BROS AN MV 3D. Funderar på
slang nr 6 på följande länk Länk

Eller enligt vad jag läst tidigare i tråden verkar det ha kopplats in på slang nr 12 på länk Länk

Någon input om vilken jag ska välja?

-M
257
-Martin-
2010 X5 35d M-sport
Hur gick det? Hade glömt att jag skrivit allt detta i tråden!:)
Ch
248
Chip_saffire
X5 4.0d 2011
Har inte kommit mig för än... lite orolig över att värmaren kommer ”ligga” istället för att ”stå”... har köpt lite extraslant och skarvar för att dra så den ska stå, men något som gör att jag håller mig ifrån att börja....:)

fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Jag var också lite orolig över det. Min värmare lutar kanske 20 grader och nu vet jag ju inte hur det skulle funkat om den satt helt lodrätt men det funkar kanon. Bilen blir varmare än vad jag sett tidigare bilar bli, oljetempmätaren hoppar upp rejält vid start :) Har också en MV3D.
Ch
248
Chip_saffire
X5 4.0d 2011
Så igår tog jag tag i detta. Tog kanske totalt 4h, då mest stök kring att få till fästena för själva upphängningen av värmaren. Värmaren sattes på slang nr 6 i följande länk Länk.

Jag kapade av orginalslangen med förhoppning om att den skulle fungera, men slutade med att jag fick skarva slangen som går in i värmaren. Slangen som går från värmarens utlopp räckte till, den behövde jag inte skarva.

Tömde systemet på kylvatten, menfick ändå sätta en klämma på slangen som kommer rån värmepaketet då det kom ut en massa vatten ifrån den kopplingen som gick till cirkpumpen.

Det enda som är negativt med min lösning är att man inte kan slå på den fören värmeventilen släppt, ca 15 min. Slår man på den innan så kan den inte pumpa då ventilen är stängd.. vet dock inte hur stort problem det är då värmaren ändå har en inbyggd termostat och ska väl slå av över en viss temp.. så har man ingen cirkulation lär väl det hända ganska snabbt. Eller vad säger ni andra?

Har lite bilder på telefonen som jag kan ladda upp vid ett senare tillfälle.

fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Jag har samma "problem", dvs måste vänta 15 minuter innan ventilerna öppnat. Ser inte det som ett stort problem, jag väntar helt enkelt en kvart med att plugga i värmaren efter att ha kört bilen. Vet inte hur det gör om man kör den med ventilerna stängda.
Ch
248
Chip_saffire
X5 4.0d 2011
Jaha, satte i motorvärmaren idag för första gången och då löste jordfelsbrytare ut. Systemet är luftat som det ska och har kört några mil med bilen sen jag installerade... utloppet på värmaren pekar uppåt...

Antar att värmaren är rökt - har skrivit till ANAB för att se vad som ska göras, om de skickar en ny eller om jag får pröjsa... fortsättning följer.

fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Trist! Har tyvärr läst om flera som haft samma problem. Vad har du för effekt på din? Inbillar mig att dom jag läst om med haveri haft 1500w el större. Ganska mkt effekt att kräma ut.
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Ja tråkigt att det inte funkar när man gjort sej besväret att montera. Ja värmaren är bränd när den löser JFB. Har själv varit med om det.

Men förstår inte att det skulle vara ett problem att man inte ska koppla in värmaren direkt efter man har kört.
Man kan ju ha klocka/styrning på motorvärmaren.
Eller vill ni ha på värmaren hela dagen...?

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Ch
248
Chip_saffire
X5 4.0d 2011
Om det är dökallt ute och man parkerat någonstans under en kortare tid (typ 1-2h) så brukar jag köra i kontakten redan när man går från bilen. Men nu måste man alltså gå ut och sätta i den efter ett tag. I-landsproblem, jag vet...

Ch
248
Chip_saffire
X5 4.0d 2011
Fick återkoppling att de skickar en ny värmare.

F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Tjena. Ska koppla in enligt tråden, en slangvärmare 1500w på en m57n2 e60 LCI. Hur gick ni tillväga? Blir de bra värme i maskin? Läste att de är lite struligare än m57 i denna tråd men verkade inte som tråden ledde nån vart. Förklara gärna vilken slang det ska skarvas på, bild är ännu bättre.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.