|
|
|
|---|---|
|
Hej! Intresserad av denna 325a och har några frågar som jag hoppas ni kan svara på Länk Någon som vet något mer om bilen? Någon viktig utrustning som bilen saknar? Vad skulle den kunna vara värd? Något speciellt som jag skulle behöva kolla upp innan köp? Ni som känner till E90-serien Hur tycker ni kvaliteten är på bilen? Något speciellt med E90 som måste kollas upp och ja allt vad ni kan tänka er Om det är något ni vill berätta om bilen eller själva serien så får ni mer än gärna göra det Tacksam för all hjälp och svar | |
|
Har googlat och kollat, hittar inget skumt, men det finns säkert andra här som kan gräva djupare än mig också. Det enda jag noterade är att säljaren skriver om drickahållare två gånger i texten men det ser inte ut som att det finns några i bilen. Fälgarna var inte i min smak men det är ju en personlig preferens. Jag har alltid varit nöjd med min E90 jag hade, har dock inte haft någon som gått så här långt. Motorn som bilen är bestyckade med drar lite olja efter vad jag har hört, men det är tydligen normalt på dessa. Här kommer en länk till bilen på BMWvin om du vill få lite mer koll på fabriksutrustningen: Länk Värderingen vågar jag mig inte på, den är billigast på blocket men man måste ju bedömma skick m.m. Kolla att den inte ligger efter på servicear och sånt. /DJ |
|
|
Tack ska du ha för svaren och för länken du skickade Tänkte faktiskt inte på det där med mugghållare men det verkar vara som du säger att bilen saknar det Men å andra sidan använder jag aldrig det så det gör inte så mycket Och när det gäller fälgarna så jag inte heller så förljust i de fälgarna utan gillar mer BMW original fälgar Har också läst om att det med oljan och vet inte om jag ska känna oro eller att det kanske redan är fixat på bilen |
|
|
Gällande oljan så hade jag två st kollegor som hade just den där motorn och de fick hälla i någon liter varannan var tredje månad tror jag. Enligt BMW var det helt normalt och inget man åtgärdade. Det brukar gå att hitta BMW originalfälgar till rimliga priser begagnat på blocket. Ett tips kan ju vara att du provkör några bilar av samma sort (gärna med lite lägre miltal också) bara så du får ett grepp om hur de skall kännas när de är bra. Det är en skön referenspunkt att ha med sig när man sedan testar den bilen man verkligen skall köpa. /DJ |
|
|
Fälgbyte är inga problem så länge själva bilen är fin och går bra. Men det jag blir mer och mer orolig för är det där med oljan och motorn |
|
| Gäller motor felet bara på 325 eller alla motor alternativ till e90-serien? | |
|
Tycker inte vår bil drar någon olja, Visst en service intervall på 3000mil så behöver jag fylla på efter ca 1500-1600mil Men det kanske ändras efter att bilen passerat 10,000-15,000mil!? |
|
|
Den har inte mugghållare som extrautrustning, men alla har ju en i armstödet fram(om man fäller upp locket) samt att den har två i armstödet bak.. Måste vara de han menar. Sen att de drar lite olja är ju lite tråkigt, men inget man behöver oroa sig för. Så vitt jag vet så är det väldigt pålitliga motorer. ------- Min bil suger inte... |
|
|
Mugghållare "problemet" är inget jag ens tänker på eller behöver så den saken är helt okej det som jag mest oroar mig för är motorn och att jag önskar att den var automat |
|
|
Inget fel på den motorn. Ställer mig tveksam till oljeförbrukningen då jag ägt två och ingen har dragit någon olja. 3dl i månaden är inte i närheten. Säker på att det inte är BMW 325 med M54 motorn du tänker på BMW-DJ? Däremot har mina BMW 530 och Z4 (med just M54 motor) dragit en hel del olja. ------- //Lövet |
|
| Vi hade flera nya 325 E91 -06 som servicebilar när de var nya. Samtliga drog en hel del olja. Ingen av oss hade dock speciellt lätt högerfot, men olja drog de. | |
|
Angående oljeförbrukningen så verkar det finnas olika uppfattning, jag säger inte att någonting är vare sig rätt eller fel. Jag tror heller inte att det är något att orora sig för, behövs det så häller man på en skvätt bara. Min kollegor hade varsin 06a så det var 2,5liters motorn (N52). Vet inte hur det var med 330 från samma tid. Motorerna gick jättefint i övrigt, den ena killen hade kvar bilen fram till i år, den andra hade sin fram till 2009 i alla fall. Vill minnas att de drog en del bensin också. /DJ |
|
|
Tycker bilen ser fin ut och priset är väl bra, givet beroende på skick. Saker att kolla upp, har det inte varit en del trådar om att många bilar börjat ticka när de är kalla? Minns inte riktigt vad det handlade om i detalj, men någon kanske kan friska upp minnet? Annars finns det rätt gott om trådar gällande modellen, har själv en E91 och är supernöjd. |
|
|
Tror tyvärr att jag avstår. Är lite osäker på motorn och vill helst ha en med automat shadowline och helst annan färg. Så vi får se hur det går |
|
|
Hade en 325 från 2009, troligtvis en av de första m-sport som kördes som demobil här i Göteborg. Den drack en hel del olja, hade som vana att alltid ha en flaska i bagagen ifall oljelampan skulle börja lysa. Det tickande ljudet var ventilerna och det uppkom, om jag inte minns helt fel, ofta efter redan några tusen mil. Tickar inte ventilerna nu så kommer dom troligtvis inte göra det sen heller. Hade min under 4000 mil och den var relativt problemfri, en vanos gick åt helvete med motorstop på leden som följd, men värre än så var det aldrig. |
|
|
Re: dd88 Det är inte samma motor på din. Tickandet på de äldre beror på att oljekanalerna i toppen var undermåliga och vissa fick problem med ljud från lyftarna, långt ifrån alla! Att den ska dra olja har jag heller aldrig märkt. Går toppen! Mvh |
|
|
Hej igen! Vilken motor alternativ är bäst på e90? Och då menar jag bensinare från 320 och uppåt Gäller problemet med oljan alla motor alternativ eller finns den bara på 325? |
|
|
Förstår inte heller vad problemet med lite oljeförbrukning är? Man kollar stickan någon gång ibland och dessutom varnar ju bilen när nivån blir för låg, då slår man i en skvätt? Min 320i med M54-motorn drar en del olja, kanske 1L/500mil... |
|
|
Glömde... Skulle inte avstå att köpa en bil för att jag hört att en del exemplar av den modellen drar lite olja! |
|
Karl-Hilding |
Inte jag heller. Om du häller 1 liter vid 500 eller 1000 mil kan väl kvitta? Har ALDRIG behövt hälla i mer än 1 liter mellan oljebytena på någon BMW jag ägt. Och det är många. Däremot så har jag heller aldrig kört mer 2000 mil mellan bytena. 1000-1200 mil mellan bytena på E30/E36/E39 och 2000 mil på E46/E60/E87. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.