|
|
|
|---|---|
|
Då min bil tycks läcka lite vatten någonstans (ca 2-3 liter på 5 månader, det mesta sedan det blev höst/vinter) Häromdagen så försvann värmen i cupen och tempen drog sedan iväg mot rött, dock aldrig hela vägen. Igår va jag ut och fyllde vatten via båda lufthålen tills det rann över i båda hålen inklusive expansionskärlet och försökte följa Hassos mek-tips till punkt å pricka. Dock så fick jag inte ur speciellt mycket mer luft efter att jag fyllt på första gången. det rann vatten varje gång jag öppnade luftskruvarna efteråt. varvade lite, kollade igen.. vatten. lät den stå på tomgång ett bra tag, kollade igen.. vatten. körde en sväng, ställde mig i uppförsbacke, klämde på slangarna, kollade igen. samma sak, vatten. Även värmen fungerar bra sedan jag fyllde och tempmätaren ligger stabilt på mitten. Så jag "tror" därmed att jag fick ut den luft som fanns? Törs man skruva ur luftskruvarna helt med motorn igång och övertryck i systemet eller räcker det med att skruva upp dom några varv för att minimera sull med glykolen? Mitt största huvudbry är att den nedre kylarslangen aldrig blir varm, inte ens efter att jag idag åkte ca 2 mil för att sedan stå på tomgång ca 10-15 minuter med sporadiska uppvarvningar.. som sagt, värmen fungerar fint utan kalla avbrott, tempmätaren beter sig normalt och den övre slangen blir varm.. går att hålla i en stund innan det börjar bli för hett. Är det normalt vid den här temperaturen (ca -10) att den undre slangen inte blir varm? Måste man kanske åka en betydligt längre sträcka och stå längre på tomgång för att den nedre slangen ska få upp nån temperatur? Eller har jag fortfarande fel på cirkulationen trots att det i övrigt "verkar okej"? Den största oron är att det börjar bli juletiden och det är planerat en resa på ca 40+40 mil och jag varken har råd eller tid att lämna på verkstad innan dess. Törs man ge sig ut på en sån resa? verktygslådan samt extra glykolblandning ligger självklart redo i skuffen just in case. | |
| Bilen det gäller är en tyskimportad E39 528i -97 | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Du ska INTE köra bilen för då blir den undre kylarslangen aldrig varm, den blir varm när termostaten öppnat och det kan ta 30-50 minuter beroende på temperatur. Kör du bilen är termostaten stängd och luftningen blir omöjlig att få till korrekt om inte termostaten fårr öppna några ggr så man får cirkulation i systemet, viktigt är att de finns vatten i termostathuset annars öppnar inte termostaten, och luft hamnar alltid för eller senare. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack för svar! Skulle tydligen bli runt 0 gradigt nån dag framöver här om man ska tro vädergudarna. Får helt enkelt låta bilen stå tills dess och prova på tomgång igen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.