AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
5.288

Ta hem osedd ?

An
100
Anders520dA
520dA Sedan -08
Har via bmw.de hittat några Z4:or, 28i, hos olika aukt. BMW-åf i Tyskland som passar mina krav. Alla är årsmodell 2012 och har gått 1000-2500 mil. Samtliga är Premium Selection utom en som bara har Europlus-garantin. Skulle nog kunna tänka mig att ta hem en PS med biltransport osedd, men den jag allra helst vill ha är den som inte är PS. Enligt säljaren jag fick prata med så är den i skick "som ny". Försökte fråga varför den inte var PS men förstod tyvärr inte vad han menade (knagglig engelska). I övrigt gav säljaren ett proffsigt intryck så som man kan förvänta sig av en BMW-åf.

Ni som kam det här med tysklands-import, vore det dumdristigt att ta hem den kärran osett, eller är det så gott som riskfritt då det är av aukt. Bmw-åf och en så pass ny bil?
Jag har tagit hem osett flertalet av de bilar som jag importerat. Ett fåtal har ej varit PS men jag har strävat efter detta. Jag kan ej påminna mig att jag vid något tillfälle har blivit besviken. Jag har dock endast handlat av auktoriserade BMW åf och aldrig från någon "småhandlare". Ett antal gånger har jag även importerat MB på samma vis men från MB åf eller handlare som bara handlat med bilar från Daimler AG. Är det så nya bilar som 12-or så skulle jag själv inte vara orolig, men alla är vi ju olika :-). Nu senast i oktober tog jag ex. vis hem en X5 35d M-sport -09 som är jättefin, 5800 mil och helt i det skicket jag hade rätt att förvänta mig. Har tagit transporter via Eurotransport som jag tycker fungerar bra. Hämtas i början på veckan, beroende på var i Tyskland och du har bilen normalt i Stockholmstrakten måndag-tisdag veckan efter. De brukar omlasta från utrikes till inrikes i Spånga och därefter får man hem den.
PM-a gärna vad det är för handlare så kanske jag känner igen någon. Nu senast köpte jag av BMW Niederlassung i Nürnberg och det fungerade väldigt bra. Du ska ju se till att få minst ett års Europlusgaranti, kan ju vara lite mindre viktigt om den har en massa kvarvarande nybilsgaranti. Men du kan även för relativt låg summa köpa till ytterligare år av garanti. Jag köpte ex vis till X5-an till ytterligare ett års garanti så att den har totalt 2 års garanti nu. Känns då som ett tryggt köp för mig.

/Anders
An
100
Anders520dA
520dA Sedan -08
@Med känsla: Tack för ditt svar, informativt som alltid. Till stor nytta för en import-nybörjare som mig :-).

De två BMW-handlare jag i första hand hittat passande bilar hos är dessa:

Länk och Länk

De finns båda i Düsseldorf-området. Någon du haft kontakt med?
Sorry för OT

Med känsla: Har du missat mitt pm eller vill du inte svara?
re
14
remzol
330DA Touring M-sport -09
320D Touring -09
premium selection garantin försvinner när man registrerar bilen i Sverige.
Så det är bättre att "pruta bort den"
Kanske inte hör till tråden, men det är något man behöver känna till.
Nej känner inte till någon av dessa tyvärr. Du skall ha europlusgaranti.

/Anders
ar
218
arvidw
Volvo XC90 R-design, Bursting blue -16
Remzol: det måste vara relativt nytt gällande att Europlusgarantin som en Premium-Selection-bil säljs med inte gäller i Sverige. I april 2011 importerade jag en Premium-Selection-bil från Tyskland och det var inga problem att nyttja garantin i Sverige, vilket jag själv provade.

När jag sålde bilen efter ett halvår så gick det även utmärkt att låta garantin vandra vidare med bilen till nästa ägare. Garantigivaren ville dock ha uppgifter om den nya ägaren vilket jag gav dem.

Jag har dock för mig att det inte gick att förlänga garantin utöver det ursprungliga året när bilen väl var exporterad till Sverige. Detta + att jag själv, efter att ha fått ok på reparationen från garantigivaren, var tvungen att betala reparationsfakturan själv och sedan kräva in pengarna från garantigivaren. Det var dock inget större problem då pengarna trillade in på kontot efter några dagar..
ar
218
arvidw
Inlägget flög iväg innan jag var färdig. Remzol: garantin ryker, om jag förstått det rätt, om det är ett företag som står som köpare och kanske är det denna erfarenhet du har?

Jag skulle dock gissa att samma sak mycket väl kan hända om ett företag köper en bil med begagnatgaranti hemma i Sverige...?

/Arvid
re
14
remzol
320D Touring -09
Arvid: så som du beskriver fungerar ju europlusgarantin, jag vet bara att premium selection inte funkar som den gör på de svenska. Enl info jag fått från ansvarig för premium selection i Sverige är att den upphör när bilen registreras i ett annat land. Denna info fick jag för ca 1 år sedan.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

remzol: varför skulle den försvinna? Garantin heter förövrigt EuroPlus.

___
//Ulf
ar
218
arvidw
Sorry för ot men det känns väldigt viktigt att reda ut detta och det hänger ju i alla fall ihop lite med trådskaparens frågeställning som gäller import.

Här är färsk information om den tyska EuroPlusgarantin (och Ulf har ju helt rätt i att det är denna garanti som ingår vid köp av Premium-Selection-bil)

Länk

På sidan ovan nås de aktuella garantivillkoren som PDF:

Länk

Dessa villkor är från 11/09 men man får ju anta att dessa är de senaste då de publiceras på BMW.de och det finns inget i texten som tyder på att de inte skulle gälla i Sverige.
Exakt så Ulf.

/Anders
re
14
remzol
320D Touring -09
Då är det ju bra! Konstigt att folk som bör ha koll på vad som gäller
uttalar sig så felaktigt.
Självklart är det så att Europlusgarantin gäller i Sverige. Varför skulle den annars heta Europlus ex vis? Det går även mycket väl att köpa till längre garanti. Det kostar cirka 500 euro per år och är väl värda pengarna.
Vad som eventuellt händer om en svensksåld bil som sålts som PS exporteras som remzol skriver om, har jag dock ingen aning om, men det gällde ju inte den här tråden.

/Anders
ni
520
niklas100
520d 2008
Du får väl kontakta vederbörande och fråga vilken källa han fått uppgifterna ifrån det låter ju onekligen märkligt denna kontakt borde ju rimligtvis vara välbekant med villkoren
Visa användare
1.266
Stanic
Bmw 335CIA Cab M-sport -07
Audi A6 Avant 2,0 TDI -12
Seat Ibiza 1,4 TDI -08
Har en fråga ang transporten mm
Köper ni då plåtar endå fast bilen transporteras eller inga alls?
nej jag har aldrig köpt plåtar när bilen går på transport.

/Anders
An
100
Anders520dA
520dA Sedan -08
Några frågor kring transport:

Är det smartast att bilen vid transport, t.ex med Eurotransport, färdas med 1 nyckel och att resterande nycklar plus fordonshandlingarna skickas med rek. brev hem till mig?

Eurotransports försäkring verkar bara täcka med 150 kr/kg gods. Brukar ni köpa till en sådan "varuförsäkring" som de rekommenderar? Talade med TryggHansa och de sa att deras importförsäkring skulle även täcka under transport med tredje part.
Jag köpte längre tillbaka till en transport förs från IF vill jag minnas men numera har jag kört med TH enligt ovan. Jag har låtit nycklarna gå med bilen och som sagt bett att briefet skickas sep hem till mig för att få det snabbare och få ursprungskontrollen klar tidigare.

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.