|
|
|
|---|---|
|
Får meddelandet selflevel susp inact, bilen är hög och stenhård bak. Kompressorn går och pumpar luft, den ska ju släppa ut som jag fattar det under dessa omständigheter men gör inte det. Hur får jag ner den igen till normal höjd / Nivå | |
| Bilen är en X5á 2002, kan INGEN HJÄLPA??? | |
|
Kollat så nivågivarna är OK? Låter som de är trasiga eller någon sladd lossnat så bilen inte vet att den är uppe utan fortsätter pumpa. Antar att det är samma typ av system som på E61 och då är det bara att lossa de två slangarna som går in till fördelningsventilen, då släpper den trycket i bälgarna. |
|
|
Tusen tack för svar, jag ska kolla detta direkt imorgon. Kan jag köra som vanligt sedan med lossade slangar så jag slipper denna nivåreglering eller måste den fungera? Vart hittar jag fördelningsventilen samt nivågivarna? |
|
|
Du kan inte koppla loss slangarna och köra sedan, Du släpper trycket helt i systemet då så den kommer att säcka ihop totalt och lägga sig på genomslags gummina. Fördelningsventilen sitter troligen ihop med kompressorn. Enklast är att följa slangarna från bälgarna. Vet tyvärr inte vart kompressorn sitter på din kärra. Kanske sitter den i reservhjulsbaljan? |
|
|
Kompressorn sitter i reservhjulsbaljan, under golvet. Under en ljudisolerad "plåthjälm", lite bökig att komma åt. Fina grejer de här bilarna, jag hade exakt det motsatt problemet - att den sjönk ihop helt. Robust. :) |
|
| Ja nog blir man less, BMW ska krångla till allt hela tiden med deras special dragningar av kablar / slangar m,m.... blir nog ingen mer för min del efter denna | |
| Eller så ser man till att köpa en utan dessa finesser som man vet är svaga punkter. ;) Min har ex Dynamic drive men inte nivåreglering. | |
| Är f11 utan luftfjädring ? | |
|
Klart det är trist när grejerna inte funkar, men nivåregleringen är ju suverän egentligen! Inget mer svaj o gung o hjulen upptryckta i hjulhuset vid hög last. Läs av felkoder eller (bättre?) skaffa eget interface så du kan göra det själv. Det går då också att manuellt köra hur man vill och sedan inaktivera systemet i väntan på delar. |
|
|
Jag fick samma problem men det försvann av sig självt ( Hoppas jag ) Tror det vart något p.g.a. kyla/snö. Dock på en E39 Touring, och min vart ej hög bak, den behöll men fick samma varning i instrumentet. Lycka till! |
|
| X5 E70 har nivåreglering som tillval. Alla F11 har nivåreglering men den byter jag ut så ofta att ev problem går på garanti. | |
| Förr fanns väl X5 att få med luftfjädring runt om och ställbar höjd? | |
|
Har nu kollat överallt under och inga slangar har lossnat, har även prövat ändra läge på nivåsensorarmen men inget händer förutom att den står och kör kompressorn. Ska armen vara vikt innåt / mot mitten på bilen eller utåt? Hoppas ni förstår hur jag menar. Kan jag inte släppa trycket på nått annat sätt än att lossa slangarna? |
|
|
Det går åtminstone teoretiskt att öppna ventilerna genom att koppla på 12v men då får man slå upp pinnarna i WDS först. Går kompressorn hela tiden? Dvs den har typ hängt sig??Ryck ur säkringen till den så kanske bilen sjunker? |
|
|
Jo den går nästan hela tiden, så nu mjölkar den ur batteriet. Har prövat rycka säkringarna men den sjunker ej. Är inte kul att köra den, stötig som sjutton samt ser för taskigt ut med den så hög. Finns kanske inte så mkt annat att göra än att lämna in den på verkstaden. |
|
| Har du provat att knacka på reläet om det har hängt sig | |
| och vilket relä är det? | |
|
Har nu kollat igenom allt i bilen, har den isärskruvad och har kollat kompressor/säkringar/slangar m,m men inget fel. Kan det vara så surt att det är styrdonet som gått sönder? Läste om det på xoutpost att det är vanligt att dom blir vattenskadade då de sitter i baljan där batteriet sitter. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.