AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.883

M6 Gran Coupé officiell!

Med endast 25 kg mer vikt än 2-dr Coupé blir prestanda de samma liksom motorn.
Länk
sjukt snygg men känns lite overkill där M5 F10 räcker långt, varför en M6 GC?

/Anders
så sjukt snygg :D
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Fram med en M5 Touring nu istället :)
I Garching jobbas nu på xDrive till M-bilarna för att matcha de nya 4-hjulsdrivna bilarna från AMG (liksom Audi/Porsche).

M650d xDrive Gran Coupé är heller inte långt borta, kanske ännu mer spännade då den lämnar mer effekt upp till 4000rpm än M6/M5 samt har en betydligt lägre förbrukning. Trippelturbodieseln påstås även snart få 420hk samt ännu mer lågvarvsmoment - vi får se hur mycket av allt detta som är sant. Några billiga bilar lär det hursomhelst inte handla om!
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Vacker bil! Nästa så att avgasljudet inte matchar bilens utseende faktiskt.. :) (Brutalt ljud vs estetik)
M6 Gran Coupé lyckas kanske få M5 att se lite lätt tråkig ut, men ligger ju långt utanför de flestas budget. Den ska ju dock även få kunderna sugna på F 24 samt F 36! Dessa blir ju betydligt mer överkomliga!
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
332:
Vet du om det jobbas på en M5 F11 Touring ?
Det ryktas om det på ett amerikanskt forum.....
Vore trevligare med xDrive på F10 och effekt för att matcha MB's senatsre AMG-version av E-klass.
En M550d F11 med 420 hk vore trevligt :-), de borde kunna jobba bort dieselljudet så som Audi gjort på
A6:an.

/Janne
jo
100
jonasHelin
e38 740ia -96
känns som att steget mellan 5 och 6 serien krymper? (förutom priset kanske,)
varför gör bmw 2 likadana bilar?
det är väl inte konstigare än att Audi har en massa olika RS modeller...RS4, RS5, RS6, RS7...

/Anders
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
För att inte tala om Mercedes, med alla deras olika AMG versioner. De kan ju ha två versioner för samma bil, CL63 AMG och CL 65 AMG.

Anledningen att de gör två bilar som är hyfsat lika är nog att deras kostnader för att tillhandahålla dessa båda, som säkert delar mycket teknik, är lägre än den förväntade ökade försäljningen. Biltillverkning handlar ju mycket om att kunna erbjuda flera versioner på samma bottenplatta och teknik.
En M5 F11 Touring är vad förstår "produktionsklar" dvs har en mycket kort uppstartstid efter produktionsbeslut. Detta betyder inte att den kommer inom en snar framtid. Mot bilen talar den amerikanska marknaden vilken hyser en närmat fobisk skräck för kombibilar. En M5 GT talas också om av detta skäl, men jag tror inte M5 GT är någon favorit i Garching även om det inte är där produktionsbeslut tas. Det finns inte mycket pengar att tjäna på dessa bilar, men av statusskäl kan de ändå "behövas".

M550d xDrive anses nog fylla behovet till stor del, speciellt som dragbil. Ljudet går att få hur man vill, om inte annat syntetiskt/digitalt.

Mycket tal om F24 (M2 Gran Coupé) samt F 36 (M4 Gran Coupé) i media, huruvida båda får sexor! Har svårt att tänka mig något annat. Kommande 1-serie kan dock få en fyra i M-version, men den ligger nog rätt långt bort.
Visa användare
3.753
Sani
Det finns ingen RS7 iofs, Anders :)

Grelle; sant - men sedan är det också så att de hyperrika (arabvärlden, USA mfl) "kräver" 65:an, men då den blir alldeles för dyr för normalmiljonären har man en 63:a också, som är hyfsat möjlig att köpa...

Jag kan tänka mig att x65 AMG försvinner, när nya Pullman lanseras inom ett par år!
jo
100
jonasHelin
e38 740ia -96
visst, klart man måste ha många modeller men nu tänkte jag främst på utseendet, 5 och 6 serien ser ju likadana ut, och det kommer krävas en riktig bmw människa för att se skillnaden i förbifarten, nu kanske många av oss bmw frälsta kan se skillnaden men den stora skalan människor kommer nog att ha stora problem och enligt min åsikt om man blandar ihop 2 bilar så har tillverkaren misslyckats stort. det måste finnas såpass stora skillnader på karossen att man klart och tydligt kan säga att det är en viss modell,, det kan man inte med nya m6gc
Tror risken för sammanblandning är minimal om man inte frågar faster Gunborg 89år! Hon kanske väljer bort M6an i alla fall (får man hoppas).

Vad som för mig istället talar mot dessa modeller är att de är rätt stora för att vara riktigt sportiga. 1m Coupé samt M135i är format som ger en helt annan smidighet liksom kommande M235i (M240i), även där i Gran Coupé-utförande (F 24).
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
332:
Någon mer info om xDrive till M5:an ? Och effektökningen på trippelturbodieseln ?

/Janne
Visa användare
3.753
Sani
.......och nu finns RS7:an, så min korrektion ovan är passé ;)
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Angående xDrive till M5:an så sade M-chefen i en intervju i höstas att det var uppe för diskussion, men att man tog beslutet att inte gå vidare.

När det gäller 420 hk till M550dx så finns det genom Hartges försorg för 2.689,40 euro att få 438 hk och 870 (!) Nm...

----
BMW CS #6212
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.