|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hallå! En Diesel kombi skall inhandlas i helgen är tanken! Detta då sambon behöver något annat att kuska runt i än mina bilar... Grunderna är: Rullar ca 8mil per dag. Skall kunna användas upp till fjällen Skall kunna användas ner till Västkusten / Tysklands resa och hämta öl. Tanken är alltså att mina törstigare bilar får stå medans denna får agera som semesterbil etc samt fungera i vardagen att hämta på dagis samt åka de 8mil tur och retur hon har till jobbet. Kollat på denna: Länk Skriva gärna era tips! | |
| Är det inte typ 8000kr i skatt på den? | |
|
Varför ingen Saab 1,9 TDI 150HK ?? Finns för 50,000kr |
|
|
Köp en snål japansk mellanklassare bensin istället om du vill ha ekonomi på riktigt. Skatten på gamla motorstarka dieslar är så hög att du inte får ekonomi i det. ------- //Lövet |
|
|
Hej! Skatten är strax över 7000:- på dom så den är rätt hög! Dock har dom dieselar jag haft och även min mors 535D gått att köra på under litern oavsett hur man kör dom. Det är det jag tycker är skönt! En 530 bensin går säkert att åka på runt 1L/mil med den också men dieseln påverkas inte lika mycket av körstil som en bensinare är min personliga erfarenhet! För min del så går asiatiska sardinburkar bort helt och hållet! Hur är Saaben kontra en V70? Har nog hellre en Volvo tror jag.. Uppväxt med ett gäng Saabar som morsan envisades med att ha när jag var liten och har väl inget direkt possitivt att säga om dom =) Kanske är dom bättre nu för tiden? Storleksmässigt borde det nog dock vara 9-5 vi pratar! Räknar man såhär: 530D 1600mil / år till jobbet = 1120l soppa = 16800:- (räknat på 0,7) 530I 1600mil / år till jobbet = 1760l soppa = 26400:- (räknat på 1,1) Redan där är ju skatten sparad. Och då har jag inte tagit med utflykter som fjällen etc plus känslan vid pumpen. Alla bilar jag äger kommer jag ca 1/3 av beloppet. Dvs tankar jag för 1500:- så kommer jag 50mil. Så skulle vara skönt med en mera "allround" bil som går att ha till lite av varje! |
|
|
Det skiljer inte 4dl utan snarare 2dl mellan 530d och 530i. ------- //Lövet |
|
|
Chippad bil med automat som gått över 30k. Räkna med 20000kr för ett växellådsbyte inom en snar framtid. Annars värdet en riktigt trevlig bil, ångrar nästan att jag bytte "upp" mig ibland |
|
|
Dom flesta har ju gått runt 30,000mil och konstigt skulle det ju vara annars! =) Dvs en Diesel som rullat 15,000mil på 10år känns inte speciellt trovärdig! Ringde och kollade och det fanns dokumentation på renoverad låda för runt 1,5år sedan så borde väl håll en stund tycker jag i vilket fall! Fanns en Blå Touring M-sport Manuell ute för någon vecka sedan men den var man ju för sen på då någon redan hade lagt handpenning på den! Haft några E39or tidigare men aldrig en diesel tidigare. Du menar alltså att denna dieseln drar 2dl mera än den i E61? Haft en 530d E61a och den upplevde jag som väldigt snål! En 530i hade en bekant till mig. Manuell och den gick i aldrig under 1l/mil på en tank så min erfarenhet (om vi nu ser 530i E39 vs 530d e61 så var min diesel ca 4dl snålare) men kan ju hända att den e61 530d'n över lag är mycket snålare än den som sitter i facelift E39? |
|
| Om du kan tänka dig franskt så får man mycket diesel för pengarna det finns 307 407 megane laguna med under 15000 mil 2005 och framåt så har du partikelfilter samt låg skatt dock så finns det en del problem men om du skruvar själv så kommer du billigt undan | |
|
Jag betalar 6700 i skatt för min 530d Touring -99, automat & välutrustad så det är ingen tomhylsa med lägre vikt. Jag upplever att den är rejält mycket snålare än motsvarande bensinbil m. automat vid inspirerad stads/motortrafikleds körning. Alltså inga 2dl skillnad, snarare 4-5dl under dessa förhållanden. Jag tror inte E39'an mycket är törstigare än en tidig E60, enligt modellguiden skiljer det några centilitrar. Ställer man upp en kalkyl på den räknar man hem skatten snabbt. Nackdelen är att t ex spridare kostar skjortan OM det går sönder. Men jag skulle inte chippa en automat enligt vad jag snappat upp på forum! Verkar inte hålla. 9-3 SS/SC är ju inte på samma planet som en E39, har kört föräldrarnas -06'a en del och det bullrar (extremt med 17"), skramlar, stötigt, lätt vinglig med (original) 17"... Men den är nog snålare. |
|
|
Hur är prisbilden på exempelvis Passat variant av förr-förra modellen. 136hk dieseln hade väl ingen extremt hög skatt? Finns även tidiga V70 D5 163hk som väl har fallit i pris. Även om jag ofta förespråkar diesel så tycker jag inte det känns lönt i ditt fall, helt enkelt därför att skatten är så vansinnigt dyr. Kolla också försäkringen, ibland är dieslarna billigare men ibland tvärtom. På en 530d vs bensin var dieseln 2000kr dyrare per år! |
|
|
Jag har en Saab 9-3 kombi 1,9 tdi 2008 årsmodell, skatt 2897:-. En av de bästa bilar jag haft, och då gillar jag inte Saab, blev i princip tvingad att köpa en saab för att jag lurade min sambo vid ett tidigare köp att en M5a var ekonomisk och billig att äga:) Minus är att den driver på framhjulen, och att den är aningen slö, förutom det kommer jag inte på något dåligt med den. Positivt är att den är skön att köra, snål på soppa ca 0,6 l/m och då gasas det en hel del, inga fel alls på 7000 mil mer än vanlig service, väldigt ekonomisk bil hittills. Går nog att hitta för runt 50-7000:- Mvh. Richard |
|
| En Passat med 1,9 Tdi-motorn pendlingskör du på under 0.6 lit/mil. En 530d har man inte för att ha en extrem sparbössa och en chippad 530d har man inte ö.h.t. om man vill ha en driftsäker bil. GM-automaten är dimensionerad med för små marginaler för en effekthöjning och det är inget jag alls skulle satsa på. | |
| Om du vill slippa den höga skatten ligger nog saaben alt Peugeot Renault och ev Ford bäst till | |
|
tsdi: Min förra 530i drog cirka 1liter milen. Vid samma körning drog min 525d 0,75lit/mil. Svårt att se att en boxad 530d skulle vara snålare. ------- //Lövet |
|
| 0 fel 11' mil 2008 Saab 9-3 TiD 150 hk. Drar 4.4-6.2 L/100 km med 225 45 17 (mätt över flera tankningar, verklig förbrukning). Timer motor/kupé är standard! Rekommenderas. | |
|
Hej! Tack för allt ni skrivit och era tankar! Jag tar till mig det ni skriver och sitter fortfarande och funderar! Det är absolut inte så att jag redan har bestämt mig för exakt vad jag vill men 5-serie Diesel ligger trotts allt bäst till ändå. (helst skulle det ju vara en manuell) Om jag skulle köpa tex en Ford Focus Diesel så har jag svårt att se mig själv och ett gäng polare lämna tex E55an hemma för en fjällen resa i Focusen. Dock skulle det inte störa mig alls att åka 5-serien upp till fjällen. Kanske fåfäng kanske kräsen vet inte varför men så känner jag rent spontant. 9-3an verkar vettig ekonomsikt sett med låg förbrukning samt låg skatt! Men är det inte lika bra att kolla på 9-5 eller V70då? Kanske väl trångt i en 9-3 (jämför med E46 & A4) som jag valt bort pga utrymmespraktiska själ! Sedan är det även så här (enligt mig i vilket fall som man får väga in) Bilen är något som skall vara kul! Passsat 130hk med lite mindre lullull runt 40,000:- E39 Diesel 200hk med mycket lullull runt 40,000:- Totalt säkert en bättre ekonomi i Passaten. Men låt säga att BMW'n är några tusen dyrare per år så kanske det kan vara värt det ändå? Hmm ja det blir väl att fundera lite till och ha allt ni säger i bakhuvudet då! =) (Har ALDRIG funderat såhär över ett bilköp tidigare och detta är nog en av de billigaste bilarna jag tänkt köpa någonsin så lite lustigt är det allt!) |
|
| Om du tittar på passat o V70 så ligger bägge inom din budget på en skatt på ca 7000 kr Eller 4.375 kr/mil räknat på 1600 mil samma sak med e39 om du inte kör mer än 1600 mil så lönar det sig inte med en äldre diesel | |
|
Hur ofta åker du till fjällen? Lönar det sig överhuvudtaget att ha en extra bil för det ändåmålet? Oftast är det dyrare än man tror med de fasta kostnaderna. Bilen ska försäkras, skattas och besiktas. Vid nån enstaka långresa osv kan jag inte se ekonomi i att ha en särskild bil för det. Njut av E55an istället. Det som verkligen är bra att slippa åka V8 för är sånt här vanligt åka till jobb, handla, skjutsa ungar osv och för detta ser åtminstone inte jag nåt jättevärde i en "fin bil" utan kan prioritera ekonomi. 9-3 är större än E46 invändigt medans 9-5 inte alls är lika stor som man tror. Det skiljer väldigt lite mot 9-3. Däremot har 9-5 bättre kvalitetskänsla. ------- //Lövet |
|
| köp min 530 D e60 behövs inte många kronor till (: | |
|
9-5 har betydligt bättre baksäte än 9-3, det är inte bekvämt att sitta bak i 9-3 SC på långresa för mig som är 1,85. För låg dyna, obekvämt för benen efter ett tag. Körglädjen mellan 9-5 och 9-3 är stoor, till 9-3ans fördel. 9-5 känns mest klumpig (vilket även E39 gör), men 9-3an upplever jag som mycket mer alert. Det låter som ditt hjärta vill ha en BMW, men varför inte en E46 320d? Den borde vara i klass med Passat eller 9-3 Tdi rent ekonomiskt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.