|
|
|
|---|---|
|
En olycka kommer sällan ensam! Upptäckte att jag har vatteläckage i passagerarsidans fotbrunn igen. Tidigare spårade jag det till passagerardörrens våtskikt som fixades, men denna gången är jag inte säker: fuktpöl på högra sidan av fotbrunnen som är helt lokal dvs jag kan inte känna att det runnit från något håll. Verkar nästan som vattnet kommer underifrån. Någon ide? | |
|
Hej! Hittade du någon källa till vattenläckan? Jag vinterstädade bilen idag, och upptäckte en stor vattenläcka under gummimattan på passagerarsätet, se bild! Länk Ingen rolig överraskning, ser ut att vara ganska mycket vatten under mattan, som också kändes ganska fuktig... Var letar sig vattnet in? Bilen är en 320dT från 2008. MVH Niklas |
|
| Börja med att kolla microfiltret till ACn och röret som skall släppa ut kondensvattnet. | |
| I mitt fall visade det sig vara dörrsidan som läckte. Inne i dörren sitter ett membran som skall skydda mot vatten. Detta är fäst i dörren med butyltejp och skakar lätt loss efter många mils körning. I botten på dörren sitter även dräneringshål vilka man bör kolla med en tändsticka att de inte är igensatta. | |
| EDIT: Falukorv, din läcka ser ut att komma från dörren. Här är en utmärkt instruktionsfilm hur du fixar det: Länk | |
|
Vart köper man butyl tejp ? Och hur bred bör man ha ? Räcker 45mm ? Hittar bara sidor som företag kan beställa ifrån. |
|
| Kallas även karroseritätningsband och finns på Mekonomen, mfl. Bredd spelar ingen större roll då tejpen är dubbelhäftande och skall sitta mellan dörren och isoleringen. Jag använde 6mm från Mekonomen utan problem. | |
|
Har liknande vattenläcka som falukorv har. Hittade en bra DIY guide Länk Bytte du skumfolien också ? |
|
| Bytte bara tejpen, det var den som hade släppt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.