AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
8.708

Trimma 330D

Lu
26
Ludde330
330D -04
Beställt en KCRbox är de värt att sätta på racekatt och luftfilter också?
Är de nån annan som vet någon bra setup?
Lu
26
Ludde330
330D -04
Någon som har någon erfarenhet av denna box?

Länk
Jo
246
Jopovic
325DA E92 Coupé M-sport
Nej det är inte värt att sätta på racakatt, luftfilter eller något annat. Det enda som är värt att göra är att ångra köpet och börja om från början, med riktiga grejer!
KCRboxar är fultrim som lurar motorns styrsystem genom att öka bränslemängden som sprutas in, inget annat. Detta gör att ingenting längre fungerar som det är tänkt. Givarna visar att bilen går för fett och styrsystemet kompenserar med mer luft, har man tur får man ut ett par (få) hästar av det här klåpiga ingreppet men man har istället en motor och styrsystem som inte har en aning om vad f*n som händer längre.

Vill du få ut mer effekt och ha en motor som fungerar bra så ska du lämna iväg bilen till ett seriöst företag som gör en riktig motoroptimering. T.ex: Länk

Ledsen om jag verkar hård, men jag förstår fortfarande inte att folk sätter in sån där skit i sina bilar...
Lu
26
Ludde330
330D -04
Ja beställde en linkande box på Promotech beställde den sista verkar de som finns inte kvar på sidan.

Den skulle de 245hk 510nm och den ställer om laddtrycket också

Trimma på riktigt har ja gjort förr kostar därefter
Lu
26
Ludde330
330D -04
Varför tror du inte att en racekat skulle ge lite extra de är väl inte så bra flås i orginal en turbobil ska du ha så lite motstånd som möjligt
Jo
246
Jopovic
325DA E92 Coupé M-sport
Visst kostar det därefter, men man får vad man betalar för :)
Så att istället för att köpa racekatt och andra onödiga saker så kan du lägga dom pengarna på en riktig motoroptimering istället, men upp till dig hur du gör. En racekatt kommer inte göra någon skillnad med den lilla effektökningen du får.
Och visst ska en turbobil inte ha mycket motstånd, men den ska också ha ett styrsystem som fungerar som det ska!
Lu
26
Ludde330
330D -04
Beställt tid imorgon v-tech södertälje steg 2
De ger 290hk och 650nm
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

Du blir inte missnöjd :)

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Har du manuell eller automat? E46 va?

Manuell, GS6-53BZ/DZ byggd för 600 Nm Länk (om jag nu inte blandat ihop lådorna)

Automat, A5S360R / A5S390R, hittar jag snabbt ingen info om. Var inte det end ökända GM-lådan som man fick strypa motorn till 390Nm för att lådan skulle hålla?

BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Mycket bättre val än boxarna, gällande lådan och vridmomentet så kan du snacka med V-tech om det så kan de begränsa vridmomentet där det behövs.

Tror att du blir nöjd med detta trimmet och det är förmodligen inte speciellt dyrt heller.

/DJ
Lu
26
Ludde330
330D -04
Jag har 6 petad manuell ja de blir ett jävla vrid
Satte dit ett sport insatsfilter idag också nice ljud
Jo
246
Jopovic
325DA E92 Coupé M-sport
TACK för att du lyssnade, du kommer garanterat inte att ångra dig! :)

Återkom gärna efteråt :)
Lu
26
Ludde330
330D -04
Så nu är den mappad
265hk 510nm men palla inte kopplingen mer.
Någon som vet någon starkare tryckplatta som passar?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
På vilket sätt pallade inte kopplingen mer? Sa trimfirman det eller märktes det och du fick sänka?

Ludde330
330D -04
Dom märkte de och va tvungna att sänka till 510nm så den inte skulle slira
Lu
26
Ludde330
330D -04
Sachs har en tryckplatta som pallar 540Nm med org.lamell och 640Nm med sinterlamell.
Någon som vet hur mycket orginal tryckplattan pallar för deras verkar ju inte vara mycket bättre
Lu
26
Ludde330
330D -04
Verkar ju inte finnas nått till den här motorn
Måste bli orginal tryckplatta och sinter inte så kul.
Någon som har uppgifter hur mycket turbon klarar av?
K1
103
K1200GT
Bmw 330d Coup'e -10

Hej!
Har läst en del angående trimma en diesel.
Är på inget sett en världsmästare men dom data jag läst är det många som lovar ruggiga top effekter.
Men vill man bara ha det?
På en Diesel!
Måste säga utan att jag anlitat dom än,Men jag tycker dom har väldigt trovärdiga siffror.
Vet att jag kommer att få på skallen med vad jag kommer att säga.
Men som dom siffrorna jag kollade angående min bil (330D aut -10 )
Så alla som vet så är den på 245HK och 520Nm/1750rpm
och alla typer av förändringar man gör på denna mod så innebär det att man måste varva mer.
Man får inte mer vrid på samma rpm!

T.M.Chiptuningn Ab ger alla deras nya effekter vid 2500rpm så allt innan de kommer förmodligen att kännas som orginal. (Den är ju inte direkt slö upp dit 700-2500rpm)
Men jag känner att dom är "ÖVERLÄGSET" seriösate trimfirma som inte skryter om JESUS effekt från början.
Och för min del måste det igentligen bli en marginell vinst/körd mil för min kommer ändå att ligga mest kring org effektens vrid som ligger vid 1750rpm.

Och alla ni som känner till Vtech mm bara så ni vet att all form av trimnig kommer förr eller senare få betala extra för era ingrep!
Jag menar med det att BMW skulle "aldrig" ge ut en slöare motor om dom inte visst hur mycket den extra effekten kostar på prylarna.
Vi snackar ju inte om något garage pular företag!
Har ni sett Vtech eller ev andra trim aktörers dekaler i F1?
Men Bmw har funnits med i cirkusen nästan sen dom startade.
Men "hur kan dom vet hur man bygger en motor styr system" när dom bara tjänar XMiljarder per år?
Nä då ringer vi V(som i vet allt)tech! Så för ca:8000kr så slår vi alla motoringenjörerna på fingarana hos Bmw och visar var skåpet ska stå.
Fast hälften av dom tjänar mer än Vtech om sätter tillsammans!

Har ni någonsin sett i ex vtech reklamen några broms värden?
Vad deras ska ge mot Orginal och var i rpm registret.
Står det?
Inte på min mod i allafall.
Sen att ens data signatur som dom tar ut från ens styr enhet behandlas unikt!
Då ska ni bara veta att det finns inte 2 lika motorer även fast dom är gjord efter samma mått och samma person.
Visst det är samma allt men identiteten är som mella 2 olika tjejer.
Så ni som vet!
Varför skulle man ex behöva en psykiatriker om alla vore lika?
Så ska ni trimma köp inget postorderpaket. Det blir ju i slut ändan som ett Trimbox paket. Fast med mer kunskap!

Men "ABSOLUT" inte individstyrd (till just din motor)
som är noga utprovat på rullande landsväg.
Och prova ut alla parametrar på rullande landsväg gör man inte på ett par timmar.
Om lyssnar man allt gojja som firmor säger att man har provat ut.
Tänker på sprutbilden på spridare,öppningstryck,turbo mm mm

Glöm nu inte hur "UNIK" just eran motor är!
Det kostar det och det är klart på ca 2h.

Glöm då bara inte när ni far där ifrån hur många Bmw motor tekniker ni luarar på lönen när ni far där ifrån.

He he he he he he

Jag är inte Pesimist! Men vet för mycket för att tro på allt som skrivs.

Om mna lyssnade på allt så....!
Grannen frågade: hur mycket tar din bil per mil?
Den andra svarade: Den tar inte den ger! ;)

Sv
182
Svane
535D F10 TMC
523i E39
Och?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.