|
|
|
|---|---|
| Min 540 stater bare når motor er kall,eller ca en halvtimme etter kjøring,all el og batteri ok men ingen reaksjon bare ett lite klikk vid start når bilen er varm,starter felfritt når den er kall,tror det er dårlig kabelsko,jord etc på startmotor,frågan er om jeg kan få sett på kabler uten å demontere startmotorn.og er torx e12 ett måste når man demonterer startaren. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Är förmodligen solenoiden på startmotorn som gett upp. Sitter ett tunt kopparbleck som ger kontakt till startmotorn som slits. Mitt hade böjts sig när batteriet gav upp så solenoiden slog fram o tillbaka som en kulspruta typ. Länk Länk Köpte en ny startmotor från Länk kostade typ 1100 kr ink frakt. En Solenoid kostar typ 400 kr. Att byta startmotor på en V8 är en baggis, längsta tiden tar det att hissa upp bilen :) Jepp Torx är nödvändigt 3/8 storlek rekomenderas. Man får lossa en skyddsplåt, sedan två skruvar på startmotorn, samt + anslutningen och en snabbkontakt till manöverkablaget. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Tusen takk for all info Hasso. | |
| Da var startmotor bytt,hadde samme feil som Hasso beskriver og + anslutningen hadde rostat fast helt,helt ok jobb men en torx var ett helvete trångt,men gikk bra med rett verktyg,takk igjen. | |
|
What? Baggis? Då måste jag har gjort fel... Jag flyttade på diagnos/service uttaget vid expansionskärlet, kanske till och med att jag var tvungen att flytta lite på hela kärlet. Så fick jag ta ett spärrskaft, en rem runt skaftet och upp till en stång som jag kunde använda som hävstång och dra upp skruven. Under till var det så klart enklare, men även den satt som fan. Jag hittade inget annat sätt att komma åt den, men Hasso kanske vet något bättre sätt? |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Byt på en 316 så har du göra flera dagar typ :) där den sitter under insuget. På min 540 var det hur smidigt som helst förmodligen bland de enklaste jag skiftat startmotor de senaste 40 åren iallfall. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Men, du var ändå tvungen att ta en skruv från ovansidan väl? | |
| Jeg brukte Biltemas Spärrhandtag 3/8" Vinklingsbart og en 150 mm forlængare på skruven på ovansidan,trångt men det går. | |
| Ok. Ja, jag kommer väl antagligen få byta skiten igen så... | |
mcan. allt från undersidan. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Okdoky. Nu har jag skruvat loss startmotorn. Låg ute i kylan och drog på mig en förkylning som varade en hel vecka... Nu börjar jag få tillbaka orken och tänkte bygga ihop en hel av mina två kassa. Lite osäker på om det är plåten som är kass på min. Men när jag mäter mellan ena lågstömsanslutningen (på själva skruven där man sätter kabeln) och själva plattan som den skruven verkar sitta fast i så får jag ett par kohm motstånd på den som inte funkar och 0 på den andra, så jag tänkte bara byta solenoiden och hoppas på det bästa! Det som är jobbigt med att skruva loss startmotorn (för mig) är att den övre skruven, vilken jag nog tycker är enklare att komma åt ovanifrån i alla fall, bakom den går det något jävla rör (vet inte till vad) som jag inte riktigt vågar böja bort. Detta röret sitter så nära att det blir väldigt trångt att skruva där. Dessutom omöjligt att komma åt skruven underifrån. Vad är det där för rör? och kan man bända det åt sidan utan större risk? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.