|
|
|
|---|---|
| BMW 530d -07 Facelift: Termostaten byttes ut då vi inte fick upp någon temperatur i kupén. Tyvärr hjälpte inte detta alls, med hjälp av trådar här i forumet har jag lurat mig in till den dålda tempgivaren i bilen. Vid -5 grader körde jag in till stan och tillbaka i vanligt tempo ca 4 mil, Som högst var temperaturen uppe i 52 grader. Har även sett att det pratas om sträck på varvräknaren. Vet inte om de brukar försvinna men de gjorde det inte nu kalla fall, jag räknade till 8 sträck. Min BMW handlare är en saga i sig så jag skulle vara hemskt tacksam om någon har några idéer ang mitt lilla problem. Hörde någon säga att kylvattnet kanske läcker ut i växellådan och på så vis aldrig bli varmt men jag är skeptisk. | |
|
Se vad mickemicke skriver Länk Jag tycker också det är segt att få temp i kupén, mot andra bilar jag haft. |
|
|
Hej. JAg har problem med min temp på bilen 525D-07. Innan jag bytte AGR termostaten hade jag en temp på 58 graden. Efter att den är bytt kommer jag upp i 79-83 grader. Den skulle jag prova att byta. jobbet tar ungefär 10min. pris 375kr. JAg kommer att byta huvudtermostaten också för tempen ska upp till 90 grader för att fungera optimalt. //Jimjam |
|
|
Det finns två termostater på dessa motorer. Kolla vilken av dem de bytte och byt den andra också. Den ena är "vanlig" termostat och den andra kallas egr eller agrtermostat. Den reglerar slingan som kyler avgaserna som leds tillbaka in i insuget.Verkar vara vanligt problem på dessa motorer. Har bytt båda mina och den ligger stabilt på 90-93 grader i alla väder. Den blir även varm hyffsat fort för en diesel utan webasto tycker jag. |
|
|
Min som blir varm har 4 streck kvar synliga alltså Ha deT |
|
| Egr-termostat var ordet | |
| Lci har inga rörliga streck på varvräknaren. Iallafall inte dieslarna. | |
| Ok och vad betyder Lci? | |
| Facelift | |
| Var och försökte köpa en AGR Termostaten idag men det fanns givetvis inga hemma men det skall komma tills i morgon. Såg en spängskiss på hur denna var monterad. Den gick in i något som var direkt anslutet till grenröret. Är det detta som är hjälpvärmen på min bil? Har letat med ljus och lykta efter den hjälpvärmare som alla säger att jag skall ha någonstans troligtvis bakom vänster framskärm (där är den inte). | |
|
Det du menar är en kylare för de avgaser som leds in i insuget. Hittar du inget i i-driven för värmare har du nog ingen. Om det inte är nån slags eftermonterad historia. Men då borde du iallafall ha nån kontrollpanel för värmaren. |
|
| Nu har jag bytt AGR termostaten! Det hade ju gått på 10 min om det inte varit för slangjäveln som satt ovanför. Den gick ju inte att få loss så jag skar av den, trångt som vanligt och ej plats för vanliga slangklämmor. Men efter ca 1,5 tim hade jag fått till det. -12 här ikväll, flåsade hem i typ 110 km/t och nådde då upp som högst till 83 grader. Vet att det saknas några grader men det är ett stort steg ifrån 52 grader och det är ju rätt kallt ute ändå. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.