AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.266

Hysteriskt dyrt Partikelfilter

Sida 1 av 2
Ji
18
Jimmy 530d
530d Touring -07
Facelift
Någon som vet hur man gör när det varnar för att det är dags att se över detta? Köpa nytt har ju ingen människa råd med. Någon sa att det kostar ca 18000 kr att få det utbytt!
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Till att börja med kan du lugna dig tills bilen varnar. E61 facelift har inget bytesintervall utan det byts när det behövs. Inte förrän fel sida 25.000 mil skulle jag börja oroa mig.

-------
//Lövet
ni
520
niklas100
520d 2008
Det går väl att rengöra ?
Ji
18
Jimmy 530d
530d Touring -07
Facelift
Den varnar att det finns risk för att bilen kanske blir lite tröttare och att man bör köra till BMW för att få det översett. 21500 mil. Någon trötthet jag däremot inte märkt av.
Ji
18
Jimmy 530d
530d Touring -07
Facelift
Rengöra tyckte jag lät bra:) är till att skaka och blåsa eller lösningsmedel och spola? Tar det inte skada?
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Googla på rengöring av dpf så får du fram info. Det finns fler företag som sysslar med det.
no
163
novaland
520iA Touring -10
När det gäller kostnader som dessa så måste man tänka sig att det är en del av ett helhetspris, ungefär som att man skulle ha ett konto där man sätter in t.ex. 5000 i månaden för avbetalning av bil + driftkostnader. Att det blir mer pengar på kontot efter några månader är just för att betala av dessa gigantiska "plötsliga" kostnader.

Sedan att man kan komma billigare undan att göra vissa saker är ju en annan femma.. =)
Ji
18
Jimmy 530d
530d Touring -07
Facelift
Skitsnack. Vi pratar om ett filter alltså en produkt som kommer att slitas ut. En sådan produkt får inte kosta så mycket. Det är ju för f-n nästan 1 krona milen. Nixpix det blir kladdigt men billigt.
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Finns ju andra lösningar där som tex Volvo har haft där man fyller på en vätska med jämna mellanrum. I slut ändan blir det nog lika dyrt eller kanske dyrare men man slipper ta hela smällen på en gång. Diesel är inte alltid billigt som svenska folket verkar tro. Den största kostnaden för diesel är det högre inköpspriset. Ta Volvo V60 D3 jämfört med en T4. I det exemplet behöver du köra 3600 mil om året för break even.

Oj nu hamnade jag utanför fråga. Du kan ju alltid kolla skroten sen ska det gå att köpa lite billigare och renoverade på eBay. Vad jag läst ska det vara lite krångliga att få loss, muttrar har rostat mm. En annan lösning har jag sett i England då man plockar bort det helt för att sedan optimera om motorn och få lite mer kraft på köpet.

/Rikard

ro
21
roadstar
535i, E28, 1987.
Mercedes C180K, 2010
Volvo 745, 1990
Vet att en kollega blåste ur sitt med högtryckstvätten. Han sa att det blev som en ny bil efter det. MEN.. jag har också hört att det är extremt giftiga ämnen som samlas därinne. Ska också finnas något medel som man sprejar in i burken så att den typ renar sig själv, kanske det som nämns tidigare i tråden gällande Volvo.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Allt på en bil är ju mer eller mindre produkter som kommer slitas ut. Du verkar lite småbitter för att du inte visste om detta med partikelfilter.

Men men, det är alltid en bra idé att försöka hitta billigare lösningar. Så länge de är vettiga. Jag tycker novalands idé är bra för dem som inte kan/vill ha utgiften på en gång. Det är ju en del av bilens total kostnad och vet man bara om den så kan man ju lätt kalkulera med den. Som du själv skrev, ca 1 kr/mil.

Baccala
530xdAT M-sport -06
Jag antar att den bara varnat för översyn? Åk till BMW och be dom nolla. Den varnar tydligen ordentligt när den är full?

Sen tror jag att prestandan försämras ju längre man kör med den. Finns även någon film på tuben hur man rengör.

Baccala
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Volvometoden (eller rättare sagt PSA metoden för det sitter bara i motorerna som Volvo köpt från Ford) är definitivt inte billigare. Var 6000e mil är det påfyllning av Eolysvätska för ett par tusen och var 12000e mil får du byta hela filtret. Den servicen ligger i storleksordning 15.000kr. Och det är alltså en normal underhållskostnad som ligger i serviceboken. BMW får man eventuellt byta filter på var 25000e mil. Till samma kostnad.

-------
//Lövet
ni
520
niklas100
520d 2008
Hade tidigare en 407 Hdi där fick jag felkod och skulle bytt filtret vid 15000 mil samt fylla på eolys skulle kosta 18000 kr på Peugeot men jag plockade ner och blåste rent med tryckluft och köpte eolys på ebay så det behöver inte bli så dyrt finns ganska billiga piratfilter på ebay om man inte vill/kan tvätta
Ji
18
Jimmy 530d
530d Touring -07
Facelift
Nej det är riktigt att jag var omedveten om kostnaden för detta eländet men jag tycker det är skit ändå. Nolla datorn är ju för visso billigt och smidigt men det är nog att skjuta problemet på framtiden. Har ju för avsikt att köra några tusen mil till innan jag byter bil. Funderar på 24 tim dieselbad, lösningsmedel och en ordentlig dusch med högtryckstvätt. Tror ni detta fungerar eller förstör jag den?
ni
520
niklas100
520d 2008
Google har svar finns en hel del trådar om tvätt av partikelfilter
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag skulle nog försöka leta upp en firma som sysslar med ultraljudstvättning och ge dem en slant för att tvätta partikelfiltret i en UL-tvätt.

Kan inte kosta så många kronor och då slipper du slabba med skiten som sitter i filtret.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ji
18
Jimmy 530d
530d Touring -07
Facelift
Ja Johan det låter som en bra idé men tyvärr bor jag i en värdelös stad som heter Växjö och här finns det inget annat än rondeller och smålänningar men jag skall göra ett försök att hitta ett sådant tvätteri
ni
520
niklas100
520d 2008
Alt så rensar du partikelfilret och Programmer om styrboxen
ni
520
niklas100
520d 2008
Det finns det firmor i Växjö som gör
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Går att få billigare här Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.