|
|
|
|---|---|
|
Motorhuven börjar bli riktigt svår att stänga. Det spelar ingen roll om man släpper den från 30-50 cm, trycker allt man kan med bägge händerna på bägge sidorna eller trixar så nästan vägrar den att låsa, utan smäller ned och sedan upp igen. Efter 20-30 försök så låser den till sist. Den öppnar som vanligt när man drar i handtaget i kupén och i kroken i ena njuren men kroken känns lite trög. Fast denna påverkar väl inte de två pinnarna som går ner på vardera sida och låser fast huven? Är det "anslagsbuffrarna" som strular, dvs de två pinnarna på vardera sida? Läste i någon annan tråd att dessa kan börja krångla och göra att den är svår att stänga eller öpnna. Detta är ju inget bilprovningen kommer att uppskatta så någon lösning får man nog hitta. Någon som har stött på liknande problem och hittade lösningen? Tack på förhand! | |
| Börja med att spraya de två hålen på där huven ska låsa i med typ 5-56 eller WD40. Brukar göra susen. | |
| Att spraya hålen tycktes göra susen. Tack så mycket för svaret/hjälpen! | |
| Kul att du återkom i tråden och att det verkar fungera! Man undrar ju hur det går för sina BMW kollegor men allt för många glömmer bort att rapportera tillbaka. | |
| Jag verkar ha samma problem och har testat att spraya hålen. Hjälper inte. Några glada tips? | |
|
På undersidan av låsen kan man se mekaniken, börja med att smörja upp ordentligt där. FAF |
|
|
Underbart! Tack för hjälpen! |
|
| Om du kikar ned i hålen sitter det runda stålringar som skall fjädra, dessa som behöver motioneras, spraya och flexa de med en skruvmejsel. | |
|
kanon! Återkommer om resultatet. Tack |
|
| Testa att justera gummiplupparna som sitter en på varje sida i kylarbalken, det fungerade på min gamla. | |
|
Nu har jag smort upp de fjädrande ringarna rejält och de löper fint med bra spänst. Men låsmekanismen kickar liksom inte in ändå. Kan något vara trasigt? Gummiplupparna som nämnts här vete tusan om jag har några på min bil. |
|
| Ok, det är något som gör att ringarna inte klickar ut i rätt läge efter att man öppnat. Men det går i varje fall att pilla ut dem med en skruvmejsel så att motorhuven låser nu i varje fall. Gissar att öppningsvajern är osmord eller nåt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.