AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.040

Broms "fryser" - E39

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
När det är ca -15°C och kallare är bromspedalen helt stum efter längre tids parkering. Den släpper direkt när jag startar motorn, så den är ju inte bokstavligen fastfrusen. Men vad är det som händer då? Någonting verkar ju frysa någonstans.

Jag kan tycka att bromsen är en liiiten aning svampig.
Jag rensar dräneningen under kupéfiltren flera gånger per år.

___

Min bil: Länk
Det är förmodligen bromsservon som tappar vacuum. Du får samma resultat om du trampar på bromspedalen att antal gånger med motorn avstängd. När motorn sedan startas så skapas ett undertryck i servon, när man trampar på bromsen så öppnas en ventil på bromspedalsidan och släpper in atmosfärens tryck som hjälper till att trycka på bromskolven. Starkt förenklat :)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Sitter en backventil i kombination med slanganslutningen på servoburken. Det händer att den börjar läcka så att man tappar vacuumet vid stillastående.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Så kan det nog vara.
Är det del 11 här? Länk

Är det alltså mest troligt den som måste bytas?

___

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, den är det. Mindes fel då jag trodde den satt direkt i servot. Det är väl troligt att det kan vara den om du inte har någon läcka förövrigt, t.e.x. i någon koppling mellan burken och backventilen.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Pratar vi om luft som läcker? Jag förlorar ingen bromsvätska i alla fall.
Jag har aldrig hållt på med bromssystemet förutom byte av bromsvätska och bromsbelägg... Hur felsöker man det här?

___

jo
56
jolle55
328 touring 1996
Mustang 1965
Du har samma fel som jag har.Det har samlats vatten i "baljan" som bromsservot ligger i och därmed kommit in vatten i servot.Fryser och pedalen blir stum vid kyla.Har beställt ett till min och skall byta.Risken finns att membranet i bromsservot går sönder och bilen börjar att ge felkoder pga tjyvluft.

JOLLE
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Jolle55; jag tror inte ditt problem är detsamma som trådskaparens - jag har haft båda. När jag hade vatten i servot som frös ihop så var pedalen mycket riktigt stum men det hjälpte ju inte med att starta bilen för att isen skulle släppa, däremot servobyte... Ganska farligt fel egentligen.

I trådskaparens fall lär det vara den lilla ventilen till slanganslutningen, den bytte jag på min 540 och sen har pedalen vart som den ska.

jo
56
jolle55
328 touring 1996
Mustang 1965
Hoppas att någon har tur och att det bara är det.Lycka till.

JOLLE
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, har det varit fruset så har ju inte problemet försvunnit genom att starta bilen. Och TS har ju hållt rent dräneringarna så det har nog inte frusit. Ja, det är luftläckage vi talar om.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.