|
|
|
|---|---|
|
Tjenare! Jag vet att det finns ett antal trådar om rykande M62B44:or och jag har nog läst dem alla. Mitt problem sträcker sig ett snäpp längre och jag hoppas på idéer och hjälp nu. Blir som lite småless snart. Det började med att bilen fick det klassiska "rykande-bilproblemet" och allt verkade luta åt insugningsmembranet. Bilen ryker inte alltid men oftast. Dessutom har den fått för sig att rycka lite när man ligger på jämn gas. Lite som att man bryter tändningen sporadiskt. Motorn låter fint och startar bra dock. Olja i tändstiftsbrunnar fanns det också gott om så nu har jag bytt ventilkåpspackningar, insugningsmembran, insugningspackningar, tändstift, olja och luftfilter. Passade även på att byta diverse vakuumslangar eftersom de var dåliga. Jag är extremt noggrann när jag skruvar så jag har noga rengjort allt innan jag monterat det. Insuget, kan nämnas, var väldigt oljigt invändigt. Har även torkat ur alla brunnar. Så. Frustrationen är nu på topp när jag efter en tur på 50 mil inser att problemet är EXAKT detsamma som det var innan jag bytte alla grejor. Bilen ryker och smårycker. Jag kan dock tycka att den går bättre när den är kall. Ryckningarna brukar komma efter man kört en lite längre stund. Jag har läst ut felkoder lite nu och då och inget syns där. Bilen förefaller må väldigt bra. Den har gått 20000 mil och är alltid servad och har tagits hand om som den ska. Vad sjutton är nästa steg? Nån som har nån briljant idé på vad jag kan kolla nu? Spontant känns det som ett tändfel, men då borde den väl trigga nåt felmeddelande? www.saveawreck.com | |
| lmm=luftmassemätare | |
|
Men borde inte den trigga ett fel då? Eller? www.saveawreck.com |
|
|
Ändrar motorns varvtal? Kan vara fel på turbinen/konvertern i växellådan |
|
|
Jag trodde också på växellådan ifrån allra första början, men jag är hyggligt säker på att det inte är det som är problemet nu. Svårt att förklara varför, men det känns inte som det (luddigt...jag vet). Sen är det ju det här med rykandet. Det känns ju inte som att det är en bra grej...och borde ju påverka motorns gång. Varvtalet förändras inte. Det är mer som om man tänker sig att man bryter tändningen på en cylinder då och då. Den hackar till lite bara. Tar en halv sekund eller så. www.saveawreck.com |
|
|
Jag hade liknande problem, då du inte får några felmeddelanden så tror jag det är katalysatorerna skit skumma fel när de är dåliga. Byte en av katalysatorerna = Gick som en raket efter det. Ska nog byta den andra också när våren kommer. (Oljan från den tidigare läckande ventilkåpan fräter sönder katalysatorn i värsta fall.) Mvh |
|
|
Jag var in på BMW idag och snackade lite, och det lutar helt klart mot oljeavskiljaren som sTriKe skrev igår här på forumet. Länk Mekanikern jag pratade med höll lustigt nog på med byte av en sådan precis då! Katalysatorerna är nog inte grundorsaken. De kan omöjligen se till att olja kommer in i insugen och sedermera förbränningsrummen. Däremot kan de ju absolut ta skada om man kör länge på det här viset...och det vill man nog inte vara med om. De kostar nog en slant..? www.saveawreck.com |
|
|
Jag hade liknande symptom på min 740, lite osäker på rykandendeet men ryckte gjorde den till och från, exakt på det sättet som du beskriver. Det hela slutade med att bilen började gå fruktanvärt åligt och felsökning visade att en spridare var konstant öppen. Motorstyrningsboxen hade alltså pajjat. Löste det hela genom att byta styrbox, plockade en från en skrotad 740 och flyttade över eeprom chippet. Nu går den som en klocka igen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.