AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.519

Röd tempmätare och ingen värme i kupén. Tips på vad som hänt?!

Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

En röd tempmätare tändes i displayen (var gul en kort stund), och värmen försvann från kupén. Samtidigt började bilen gå superdåligt. Kylfläkten gick på högvarv. Var nästan hemma, så hann inte köra så långt. Bilen har stått i kallgarage, dricka som låg i bilen över natten hade inte frusit. Glykol i kylvattnet. Gluttade på locket där man fyller på kylvätska men stängde snabbt då det verkade koka. Vattenpump?
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Om bilen kokar trycker den ur sig vatten av sig själv när locket till expansionskärlet löser ut och släpper ut övertrycket, däremot så skall det vara ett visst övertryck i BMW´s kylsystem även vid normal temperatur och öppnar du locket då så pyser det till och vatten trycks ur. Vad tror du, kokade bilen eller var det "normalt" övertryck i systemet som pös till när du öppnade locket?

Anledningen till att jag frågar är att det händer att temperaturgivaren ger upp och då varnar bilen för överhettning oavsett vilken temperatur motorn har. :)

//Bjersér
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Den tryckte ut vatten, det var fukt vid locket till expansionskärlet. Fyllde en dryg liter när den svalnat.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Det låter ju som vattenpumpen
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Håller med om att det låter som att skovelhjulet (i plast) har lossnat från axeln på vattenpumpen och därmed blir det i princip ingen cirkulation på kylarvattnet.

Kör INTE med bilen innan du bytt pump - stor risk för att toppen slår sig pga överhettning!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Ok, tack för svar, lutar väl åt vattenpumpen, hoppas toppen klarat sig.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Avdelningen värdelöst vetande, det var termostaten som packat ihop. Runt 3 papp skulle det kosta att fixa. Lät lite mycket (?) men samtidigt lättad att toppen hade klarat sig.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Det är kanon när de som skapat en tråd återkommer och berättar vad som hade hänt, så inte skall det sorteras under värdelöst vetande. :)

//Bjersér
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Det har du en poäng i Bjerser :) Hämtade bilen idag, de (Mekonomen Partille) hade bytt termostat och testat att allt var ok. Dessvärre så kom det ingen värme och tempmätaren visade åter rött när jag skulle iväg. Så de tog in bilen igen och konstaterade vattenpumpen. Jag köper deras förklaring att det funkat när de testat, att vattenpumpen nog hoppat igång tillfälligt när de testkörde. Så nu står bilen där igen, vattenpumpen skulle monteras asap. Under tiden fick jag en lånebil, uppskattat. Fick faktiskt en känsla av att de hade koll på BMW, tror det får bli hovleverantören, speciellt som de ligger nära och har lånebil att erbjuda.
Vad har du för miltal?
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

c.a 11.000
Lågt miltal för pumpen att ge upp, men det verkar vara ett ganska vanligt fel om man läser på amerikanska forum.
De verkar dyra också då det är en elektrisk pump.
Återkom gärna med ett ca. pris på vad bytet går på. Kan vara intressant att veta.

Lycka till!
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Visst ska jag återkomma, fick ett pris på fyra-och-någonting, minns inte exakt. Vad bör en sådan här operation ligga på? Termostatbytet gick på 3.723, känns som de byggde bilarna lite enklare förr, men det är bara att gilla läget :)
Ko
257
Kolvsallad
325iA Touring -09
Z4 M Coupé -06
Intressant läsning om elpump Länk
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Hämtade bilen idag, 4.200 för vattenpumpen, jobbet tog de inte betalt för, uppskattad gest. Bilen går bra, värmen är bra i kupén, MEN; efter att ha fastnat i en bilkö i närmare en timme så kom det lite vit rök, som vattenånga, från höger sida av motorhuven när jag parkerade. Hade inte tid att kolla närmare. Inga varningar om hög temp, bilen fortsatte att gå som den skulle när jag åkte iväg igen och rök inget när jag sedan ställde den. Så frågar är då, varför den vita röken? En slang som småläcker någonstans eller något med toppen? Eller något annat?
Ko
257
Kolvsallad
325iA Touring -09
Z4 M Coupé -06
Låt bilen svalna helt och kolla sedan kylvätskenivån, kan vara så enkelt som att det var lite extra välfyllt så den tryckte ut överskottet.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Tack för tipset, ska kolla det. körde en del i köer igår men ingen vit rök, eller bättre beskriven som vattenånga.
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Kanske legat kvar nått vatten i nån ficka utanför motorn också.

Mvh
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Har kollat två gånger nu efter varm v.s kall motor och allt är som det ska. kylvätskan i rätt nivå i expansionskärlet, inga konstiga blandningar mellan olja och vatten någonstans, så det var väl så enkelt att det var ett överskott eller att det låg vätska och smög i någon gömma. Vajjert :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.