AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
3.504

Reflektion över X3 E83 -08 efter första snön

Ja vart vill jag komma med detta inlägg...? Ja mest dela med mig av min upplevelse jmf med tidigare bilar, har ni egna erfarenheter från andra bilar tycker jag det är intressant med.

Vi köpte vår X3 2,0d 177hk i juni och nu har ÄNTLIGEN första snön kommit, och glädjen över en AWD bil igen är total när "alla andra" har problem att ta sig fram i snövallarna som bildas i stan efter intensivt snöfall. Var i kungliga hufudstaden tisdag -torsdag nu när den värsta snön kom, stod flertalet BMW ur serien som kört fast som jag lyckades passera... Vid just dessa tillfällen är fyrhjulsdriften verkligen guld värd.

Som lite jämförelse så har jag tidigare haft flertalet Subaru bilar innan fram till årsmodeller från -07. Både MT med 50/50 drivning och AT med 60/40 drivning. I verkligheten kan jag inte påstå att jag känd nån skillnad i drivning mellan dessa när man kör. Subaru har alltid för oss fungerat otroligt bra och verkligen tagit sig fram. X3an har jag inte hunnit testa för så mkt framkomlighet ännu, men något som slår mig som den största skillnaden mot Subaru är att det verkligen känns att bilen skjuter på mer bakifrån när man provocerar lite i kurvor och på utfarter, tendensen till överstyrning är väldigt tydlig även om bilen sen inte överstyr. Jag får känslan av att den portionerar ut drivningen mer framåt direkt och på så vis hindrar överstyrningen, men känslan av att den ska överstyra är mer påtaglig upplever jag.
Subaru bilarna som vi hade var mer svåra att få att överstyra, Impreza WRX från -08 plogar otrligt mkt framåt och där måste man verkligen "ta i" för att få en överstyrning. Legacy/outback är mer varken eller men måste provoceras ganska mkt innan överstyrningen tar över från understyrningen...

Jag vet inte riktigt vart jag vill komma med detta som sagt, jag kan inte säga vad som är "bäst" och hur mkt som kan tillskrivas däck osv, det är ju verkligen att jämföra äpplen och päron - helt klart är att BMW upplever jag som roligare att köra, det går mer dit man svänger men utan att det känns osäkert.

Någon som ägt quattro eller 4matic och kan jmf mot xdrive?
Tilläggsfråga: Slar jag av DTC så verkar det som toleransgränsen för sladdandet ökar, men man har kvar hängslen...?
Går detta slå av helt o hållet, och i djup snö, om man kör fast. Bör man ha systemet på eller stänga av? En del system sabbar ju mest genom att bromsa hela bilen och andra hjälper till mer genom att fördela kraften på ett bra sätt.
DTC = antispinn avstängt och antisladd i passivt läge. Antisladd kommer gripa in om det går för brett.

Tryck och håll inne DTC-knappen i typ 5 sekunder så tänds det upp ett antal varningslampor i instrumentklustret. Då är både antispinn och antisladd helt avstängt. Inga hängslen finns så får du sladd på bilen får du själv försöka rädda situationen. :-)
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Jag stämmer gärna in med lovord till X3 E83 och håller med om att xDrive har ett trevligt beteende. Det systemet har kvar mycket av känslan och körbarheten från en bakhjulsdriven bil, det går lätt att "hänga ut bakänden" på en Xdrive utan problem jämfört med Subaru och Audi som beter sig som typiskt fyrhjulsdrivna bilar och vill gärna glida iväg som en klick smör i en stekpanna.

Har man gott om utrymmen är både xDrive, quattro, 4matic och Subaru roliga alla fyra, men på vägen blir det snabbt trång om de tre sistnämnda börjar glida medan Xdrive är lite som en blandning mellan BMW RWD och de tre sistnämnda: Framänden glider aldrig iväg på samma vis som det brukar på 4WD om du inte provocerar hårt.

I DTC-läge, när antispinn är i princip avstängt och antisladd får lösare tyglar, tycker jag X3 är väldigt rolig att köra. Att stänga av systemen helt går förstås, men jag ser inte nyttan av det annat än om man vill busa fullt ut långt borta från trafiken. Om man bara vill undvika understyrning genom att låta bakänden ta ett lite bredare spår genom en rondell fungerar DTC-läget utmärkt samtidigt som livremmen finns kvar för säkerhets skull.

Jag upplever heller inga problem med framkomligheten utan min X3 har tagit sig fram utan problem de gånger jag prövat den. Bland annat en gång genom näst intill en halvmeter djup snö med ett fullt lastat flyttsläp från macken på kroken, och en annan gång ute i skogen. Det är ingen terrängbil, men att kalla den en stadsjeep som hör hemma på asfalt är helt fel.

Jag kan tänka mig att din bil med automatlåda och lite mer effekt under huven är ännu trevligare än vad min är! :)

//Bjersér
Ja idag kom ca 10 cm snö igen, plogat i ena filen genom stan, vallen låg i vänstra... var givetvis tvungen att prova vänsterfilen - gick som tåget (inte SJ då utan Japans tåg) verkligen en trevlig bil på vinterväg.
Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
MB Sprinter 311cdi 4x4 -05
Multicar M26 4x4 -96
Kör med Haldex (Passat Alltrack) i tjänsten och Quattro torsen privat och låsta diffar i Geländewagen när det är riktigt svår terräng. Haldexen är faktiskt rolig på det sättet att den sticker ut med bakändan vid provokation. Quattron är trist men stabil, understyr rätt mycket vid gas och lite sväng. Låsbara diffar är...framkomlighet. X-drive har jag bara testat kortare turer men känns roligast av dem alla.
/ThomasM
Verdi
Ja, BMW säger ju i reklamen att xDrive ska kombinera 4wd fördelarna med känslan av rwd. Och det stämmer väl rätt bra.

Skönt också att komma iväg som man ska vid korsningar/rödljus. Går förbi ett rödljus till jobbet varje dag och det är ett himla spinnande av framhjul. Till viss del beror det såklart på usla förare men det är också riktigt halt ofta.
bm
96
bmwRicke
328 Touring -00
Kan bara instämma i att x3 går fint i snön. Åkte ut till mitt landställe dagen efter det sista snöfallet vi hade nu (norra östergötland). Oplogad väg (med skidspår!), säkerligen 25-30 cm snö. Tror inte ens att antispinn lampan blinkade! Underredet hasade i snön.

Vet inte hur mycket man kan utsätta den för, men jag testar gärna så fort jag får en chans! Kör på dubbade 225 55 17 och har bara känt en gång nu i vinter att det varit halt! Oplogad motorvägspåfart där plogbilen precis gjort en extra vall.

Jag har en -04, så då misstänker jag att jag har ett äldre system än xdrive? Någon som vet skillnaden?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag har bara kört en Subaru men den var extremt understyrd vid gaspådrag, såvida man inte stampade pedalen i botten o var brutal. Mycket obehagligt i en rondell t.ex., man gasar på och bilen vill skutta ut åt sidan.

Om BMW har lyckats att få xDrive att kännas bakhjulsdriven/neutral så har de lyckats!
Visa användare
288
Cab-Ingemar
120d cab -09
320d xdr touring 2012
Golf cab 1980
R1200c Independent
Har en gammal Passat -99 Syncro ( förutom lite olika BMWs) som är så j--a skön att gasa med i vintersvängar. Driver så skönt ut med bakdelen me lite gas i kurvorna. Behöver knappt vrida på ratten. Fanns inte m antisladd när jag beställde den då det begav sig. Med 320n griper antisladden in och förstör lite av körglädjen tyvärr.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Cab-Ingemar: Du kan alltid stänga av DSC (Håll inne knappen några sekunder) eller sätta det i DTC-läge (Ett enkelt tryck på knappen) som tillåter att bakänden glider ut längre innan DSC reagerar, det måste göra bilen mer jämförbar med din Passat? :)

//Bjersér
Visa användare
288
Cab-Ingemar
120d cab -09
320d xdr touring 2012
Golf cab 1980
R1200c Independent
Tack för tipset! Ska pröva det snarast. Som det är nu går den för fisigt tycker jag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.