|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Vill påstå att jag lyckades nolla lådan.. Tycker den växlar mjukare och mer harmoniskt i alla avseenden. Den tvekar inte längre med växlingarna och växlar mer bestämt som F31an gör. Höll in gasen och stoppknappen i 30 sek |
|
Rätt tillvägagångssätt på en E60 är: Håll ned gaspedal i kickdownläge, tryck på start/stopp knapp alternativt vrid på tändning med nyckel till läge 2. Håll gaspedal nedtryckt i 30 sekunder. Nu är det nollställt. Märks tydligt efter då lådan slirar mindre samt håller kvar växlarna högre upp i varvtal. Märker man ingen skillnad får man göra om processen. Då har man antagligen inte hållit ned pedalen tillräckligt länge. Skillnaden är markant. |
|
|
Tillägg: Man behöver alltså inte hålla in start/stopp knappen. Räcken med att slå över till tändningsläge 2. |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Då gjorde jag rätt, upplever min låda precis som du beskrev :) |
|
Nollade min i morse, stor skillnad, det var som att köra en ny bil. Växlade framförallt mjukare mellan 2,an-3,an. |
|
|
Om man vrider nyckeln helt,starta bilen då? Håller du bromsen startar den ju. |
|
|
Tändning på. Full gas. INGEN BROMS! Håll in startknappen 30 sekunder. Klart |
|
|
Har testat hålla start knappen o utan märker ingen skillnad..eller hör att den blir nollad..vad gör jag för fel |
|
|
Ok, Är det 100% att den blir bättre lr kan det bara bli värre? Är sugen på att testa för den rycker ibland från 3-4, |
|
|
Nollade min e39a 540 idag och efter 30-40 minuters körning så märker jag stor förbättring mot tidigare då den växlade hårt mellan 2-3 vilket den inte gör längre samt att alla växlingar är aningens mjukare, eller de upplevs så i alla fall! Om det kan vara skadligt vågar jag inte svara på men har svårt att tro att det skulle kunna orsaka allvarlig skada på din växellåda. |
|
|
Testade nolla min, Men vete fan om jag märker någon skillnad, Ska det höras något ljud när man håller på att nolla den? Någon lampa lysa för att det är utfört? |
|
| Jag uppfattade ett tydligt ljud bakom instrumentpanelen, ungefär som en hårddisk som jobbar, det upphörde efter 30 sekunder. | |
|
Hej du känner att lådan växlar lite lustigt första milen. Det känns Mvh mikael |
|
|
Om lådans minne enbart är fullt i skit och lådan därför växlar konstigt kan en nollning av adaption göra underverk. Är oljan eller något annat i lådan dåligt så kommer den börjar växla likadant som innan efter en dag eller två. Nolla adaption innebär väl som jag fattat det att den går in i en fabriksinställning och alla tryck i lådan blir som då den var ny, sen därifrån så försöker den väl lära in hur den ska styra trycket på alla ventiler osv efter hur sliten lådan är. Eller är jag helt ute och cyklar? |
|
|
Har märkt att när bilen är kall så växlar den mjukt o fint Innan var den lite hårdare mellan växlarna Så det fungerade. |
|
|
en fråga om era automatlådor. Ska själv försöka nolla på min bil. Ska man hålla startkanppen intryckt under tiden man håller gas examen mot durken? Alla säger olika Sen undrar jag om sportläget på automaten innebär ryckiga uppväxlingar. På min så växlar lådan mjukt mellan växlarna i normalläget men så fort jag har sportläget till så blir det ryckiga växlingar speciellt på dom låga växlarna. Mest markant blir det om man håller jämn gas utan att accellelera och växlar upp till högre växel så rycker det till, men om man drar på så blir det en hyffsat mjuk och distinkt växling. Bilen har gåt 11' mil är det dags för oljebyte i lådan? Mvh Igor |
|
| Ska stå gas pedalen mot durken, inget annat | |
| Ska stå gas pedalen mot durken, inget annat | |
|
Snubblade över tråden och tänkte "måste testa". Tycker min e61 växlat fint och intr haft några problem. Men oj vad mycket trevligare den blev. Tvekar mindre från start och snabbare växlingar och något senare. Lite som åt DS hållet men inte fullt så sena växlingar. Känns mer "på tå" och redo. Olja/filter i lådan byttes för en månad sen, kanske idé att nollställa efter ett byte? |
|
| Nollar man F34:an också på samma vis eller hur gör man där? Kul och veta ifall det skulle behövas i framtiden. Men ska man inte nolla den i samband med oljebyte och endast då eller? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.