|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Frågan är om jag ska nolla min låda (520da 177hk LCI) 6200 mil, jag glider mest fram även om högre fart hålls så ligger jag på låga varv genom hela körningen så att säga.. (gubbkörning kan ni nog kalla det) Jag tycker att 2an eller 3ans växel någon gång ibland kan gå i lite för hårt. Bilen har hos första ägaren använts mest på semesterresor eller lite längre sträckor, inte för att handla på ica eller köra ungarna till skolan. Nollställa eller ej? Är tillvägagångssättet samma som på 3 serien? |
| Är väl bara nolla och se vad som händer? Väldigt simpelt i DIS. Kan enligt min erfarenhet inte bli värre än att den efter en stunds körning växlar likadant som innan. Kommer jag inte ihåg helt fel så går du bara in på lådan och väljer "reset/relearn adaption" sen "activate". | |
| Kom på nu också att om du lämnar in bilen på BMW verkstad och säger att den växlar konstigt så är det första dom gör att nolla adaption. Dom tar ca 300:- för ett knapptryck. Men det jag menar är att om det vore några risker med det så har jag svårt att tänka mig att det skulle vara det första dom gör. | |
|
Att nollställa är riskfritt, så testa detta först innan du gräver vidare. Som Johan_39 säger, du behöver inte ge bort dina pengar när du kan göra detta enkelt själv. ---- BMW CS #6212 |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Hm okej hur gör man detta vilken meny går man in under? För det är i Idriven vi snackar? (Jag har den nyare modellen) |
| Går ej göra via menyn, DIS är ett program som kör via bilens OBD uttag. Jag upplevde samma sak som dig med min automat, att 2:an o 3:an ibland gick i litet hårt, en nollställning av adaptionerna hjälpte! Kostade inget, men så hade jag bilen inne för annat. Kan så klart vara bra att kolla så lådan inte läcker olja också. Lycka till! | |
| Går det att nollställa automaten på en äldre E39 också? | |
| Genom att ta bort minus från batteriet ca 30 min funkar det å E39 iaf. | |
![]() 1.360 Bruksbil
Aha okej jag måste alltså in på Bmw och göra det, typsikt att det är nästa ett år kvar tills bilen ska in på service då hehe |
| Jag tycker du skall resetta automaten förra året då jag köpte bilen begagnad, en 520 D -09. Det gjorde jag för att tyckte att den växlade väl hårt till 3:an. Blev mycket bättre efteråt. Har kört nu i över ett år och växlar fortfarande like mjukt, dock lite segt (snålkörnings låda). | |
![]() 1.360 Bruksbil
Okej tackar får rulla in och göra det under semestern nu då :) |
|
Jag tyckte jag låste nånstans hur man kunde nolla lådan själv, Kanske annan tråd men hittar inte den. Även jag upplever samma sak har gjort det nu ca 1vecka. Känns som att bilen håller i 2 tvåns växe länge en vanligt upp till ca 2200 varv sedan växel upp till 3an då hugger den i och det känns alltså Vill nolla lådan men hittar inte hur jag gör det mvh |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Jag har läst att det går att göra på 3 serien, tryck ner gasen med tändningen på i 30 sek eller något. Testa nu inte detta för jag minns inte exakt tillvägagångssätt och observera att det var för 2 serien! Ska försöka komma in på Bmw snarast och nolla den. Kan åtrekomma om resultatet :) |
|
Hej Är nog samma på e60 hitta det här nuLänk |
|
|
Ang. E39, det räcker inte med att ta bort batteriet för att nollställa adaptionen. Jag har kopplade av och på batteriet en del förra månaden då jag hade problem med tjuvström, blev ingen skillnad på automaten. Igår däremot så gick jag in med Carsoft och nollade, hoppla! Nu växlar lådan helt annorlunda. |
|
| Jag gjorde som beskrivningen..Hände ingenting undrar om de berör på att jag har lci? | |
![]() 1.360 Bruksbil
Någon som lyckats nolla sin låda själv? Enligt Bmws kundmottagare ska det gå att nolla själv, de hade en kille i verkstan som gjort detta innan. Han skulle återkomma på Måndag igen med en beskrivning.. |
| Man kan göra det med Carsoft, ett program man kan köpa för kaffepengar på ebay. | |
|
Riktigt som några skriver trampa gasen i botten och vrid på tändningen i 30 sek Rör absolut inte bromsen så den startar kan bli riktigt roligt Ha deT |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Men jag har ingen nyckel i min bil, är ju startknapp. Men kan jag hålla full gas och hålla in startknappen i 30 sek? Får man någon bekräftelse när nollningen är utförd? Eller hur märker jag om det lyckats? |
|
Du märker det jag gjorde det iaf Ha deT |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.