AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
2.803

Motor dör på tomgång Range Rover l322 02

bi
241
bimmern
Bmw 740IA -99
Som rubrik motorn dör titt som tätt på tomgång och kan ibland vara svårstartad.
Ger man lite gas startar den direkt, för att i nästa stund gå helt perfekt en period. Den kan ofta dö om man rullar fram på tomgång o svänger tvärt typ på en parkering.
Under huven är det Bmws 4,4l v8 som huserar och de mesta komponenterna ska vad jag förstår vara x5baserade.
Förslag på vart man ska börja felsöka mottages tacksamt.

// Johan
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
En vild gissning är vev- eller kamaxelsensor. Du har inte möjlighet att läsa felkoder?
bi
241
bimmern
Bmw 740IA -99
Nej jag har inte möjlighet att läsa felkoder själv, ska försöka åka förbi hedin bil och se om dom kan kolla upp sig och läsa av om det blir några felkoder.
Vad kan det mer vara för möjliga fel, tomgångsmotor luftmassemätare?

// Johan
bi
241
bimmern
Bmw 740IA -99
Hedin hade inte tid förens på torsdag så jag får visst vänta på att få se några felkoder.
Någon nämnde luftmassemätare prövade att byta med den som sitter i min 740 och den gick lika illa.
Det verkar som den blir värre och värre nu har den börjat rycka kring 1500-2500 rpm.
Vad ska man köpa för apparatur att koppla till bilen för att läsa felkoder som passar en Range Rover från 02?

// Johan
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Länk kolla ditt VIN mot den. Annars finns Autopartner i Linköping, De borde också kunna hjälpa dig.
bi
241
bimmern
Bmw 740IA -99
Nu har jag fått en liten lägesrapport från hedin bil, och de hävdar att bränslepumpen givit upp. Pumpen verkar sitta inbyggd i ett plastskal tillsammans med nivåsensor och lite annat. Men det ska gå att separera pumpen.
Är det någon som har koll på om det sitter likadana pumpar i alla bilar med m62 motorn? Med undantag för att de kan sitta inmonterade i lite olika plasthöljen.
Läst på andra forum att den från x5 funkar att montera bort plasthöljet och montera in i höljet från min bil, eller om det tex funkar med en pump från en 740 också?
Verkar vara lite mindre plastskräp runt enl realoem :)
Helst skulle jag vilja köpa en lös pump men vet inte om det är möjligt?

// Johan
bi
241
bimmern
Bmw 740IA -99
Chansade att beställa en pump från en x5a hoppas att det ska vara samma.
En original Range Rover pump kostade 8500:- medans en till x5 kostar 3300:-
Så med lite tur sparar man en slant :)

// Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.