AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.280

ang att köpa helt ny bil men kollar man listan så ser allt så bantat ut

Min far funderar nu på att köpa en ny 5serie bil, har ju haft e60, två stycken helt nya och en x1a imellan detta... Men när man går in och kikar på Länk

så ser det inte jättekul ut, en 528a t ex är det fyra i, samma literantal som 520n, har någon kört dessa bilar? man behöver alltså gå upp på 530 för att få en sexa nu för tiden... Är det lågkonjukturen som har gjort detta? ett affärstrick att hålla motorutbudet nere men ändå kunna erbjuda 520 och 528 som samma motor men med annan elektronik?

Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Dels handlar det om kostnadsbesparing för tillverkaren men mest tror jag att det beror på att det råder hysteri kring "snåldieslar" idag. Alla vill ha en så snål bil som möjligt på bekostnad av tex gångkultur och en fyra har lägre interna förluster än en sexa och kommer därför att vara snålare än en lika stark sexa.

Men känslan avtog garanterat med att köpa en ny 528i när det sitter en fyra i... Han vill gärna ha lite utrustning också, och ska man ha detta och 530 så kommer prislappen att hoppa upp en del... Bilarna är inte vad det var en gång i tiden, kanske dags att hålla i sin e39a;)
Har inte kört 528 men hade häromveckan tillgång till en 328iA F31 som ju har likadan motor. Jag hade liksom du låga förväntningar men i ärlighetens namn saknade jag inte sexan ett dugg, jag blev klart imponerad! Det enda "negativa" saker var en viss turbolagg och att den saknade sexans gång på mellanvarv - samt bensinförbruknigen som landade på 10,5L/100km...
Så testa och ge de nya motorerna en chans!
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
En fyra vill man ju inte ha.
Hellre en sexa eller en 8 ännu bättre.
Vart besviken jag med,när jag fik höra ljudet i nya 528
Lät som en trimmad fiat.
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
Har även provat den med vill tilläggas :(
Kanske jag som är gammaldags och tycker att det som minst ska vara en sexa... gjorde ett misstag och köpte en 316 e46 en gång för att få en billig bil i drift men denna byttes ut efter några månader mot 523 e39, bilen som har varit i vår ägo i snart 7 år nu...

Nåväl vi ska iväg och testa bilen, är som sagt inte jag som ska ha den utan pappa som ska ha den som företagsbil, han har ju haft en x1 2.0d nu så att han bryr sig inte längre om sexor...

Han pratade med försäljarn om att gå över till bensin då han tyckte att x1an och dieselmotorn blev så högljud, men försäljarn påstod att en bensinare iaf hos x-serierna är helt död på beg-marknad om 3 år när det är dags att byta in och att de hade gjort om dieselmotorerna (försäljartugg antar jag)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.