AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.396

F10/11 diesel vs bensin

Sida 3 av 4
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Det som talar mot en 530i, är ju alla motor problem med dessa snåla sexor.
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Jag tycker det känns tragiskt att köpa en bil för 550 000:- helt ny och "behöva" välja modell efter vad den uppskattningsvis är värd efter 3 års tid.

Oavsett val: Bilen kommer att sjunka kraftigt. Efterfrågan på dieselbilarna kommer att vara högre än för bensinarna. Men samtidigt men en "rätt" utrustad bil så kommer även en 530i vara attraktiv på begmarknaden då det som sagt inte kommer att finnas så många som motsvarande dieselar och därför ökar dina chanser till affär.

På tre år kommer din bil som idag kostar 550 000.- vara värd typ 300 000? Give or take några tiotusingar. Fan välj den kärra DU VILL HA och passa på att njut medan dina tusenlappar i värdeminskning försvinner oavsett val varje månad i 36 månader.

Själv valde jag en ganska välutrustad 520dM för mina pengar. Jag tycker att dieselarna är tveklöst trevligast att köra och jag skulle oavsett prisklass välja en diesel framför en bensin. Det goa vridet och känslan av att alltid ha kraften tillgänglig gör att jag väljer diesel. Att jag dessutom kör min stora sedanbil (med aut-låd) på ca 0.55 l/mil blandad körning gör inte min vardag tråkigare direkt.

Räkna med att det skiljer 2-3 dl/mil mellan bensin/diesel.
Nikeman: håller med dig till 100%.
Du köper väl en BMW bla just för den raka sexans skull (= riktig BMW), om du ska köpa skakfyra kan du ju lika gärna köpa en toyota :)
bm
363
bmwkungen
Mercedes E klass 2018

Nikeman skriver" alltid kraften tillgänglig". Detta förstår jag inte riktigt. Varje gång jag kör en 520d så störs jag av att det tar någon sekund innan bilen svarar på gasresponsen. Sedan kommer all effekt men då i fel tid. Det finns väl ingen som tycker detta är tillfredställande.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Flashg> Tråden handlar om 530 diesel vs bensin. Båda bilarna har raka sexor.

Bmwkungen: Stämmer vad du skriver, viss turbolagg har man i dieslarna (samt även i nya 528/328). Ibland kan jag också irritera mig på detta, men om man lägger i sportläget i automaten eller sätter körprogrmmet på Sport+ om man har DDC försvinner laggen. Men om man är extremt känslig för detta är det sugmotor som gäller.
Verdi
flashg,
Får man välja vilken Toyota som helst? Då tar jag en dekaltrimmad Toyota, aka Lexus. :)
Länk
Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
"BMWkungen": NU gällde ju tråden 530d vs 530i iofs. Men jo kanske lite samma tendens där. Visst är det lite lite lite turbolagg det tar lite lite tid.
Men.
Om du ligger på 1200rpm och vill ha effekt ur en 523i då. Hur kul är det att behöva växla ner fjorton växlar så bilen varvar 13000 rpm för att kunna köra om då?

Eller segdra på växeln och vänta i 10 minuter innan den varvat upp från 1200rpm till strax innan rödmarkering för att få någon effekt?
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
14 växlar snacka om o ta i hehe
2+ till bmwkungen
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
Länk
Överdrifterna haglar ;-)

Hos Länk hittar man effektgrafer.
Ett par exempel, 320D-02 och 523i-02 (gamla men det som fanns tillgängligt) och jämför man dessa kan man konstatera att vid 1500v/min ger dieseln 45kW medan bensinmotorn ger knappt 30kW vid samma varvtal. Bensinmotorn behöver ca 2300v/min för att ge samma effekt som dieseln ger vid 1500v/min.

Alltså, i mitt exempel ovan behöver bensinmotorn ytterligare ca 1000varv/min för att prestera som dieseln.

mvh/ Anders
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
AKN, jo men sedan stannar väl ändå dieselns effekt av medans bensinens ökar i varvtalen, eller är jag ute hojjar ?
Sc
47
Schaffhausen
F11 530i Touring -13
E61 523i Touring LCI -07
Som 523-expert tar jag tillfället i akt att svara på frågan hur kul det är att växla ner till trean och varva ur: det är jättekul och dessutom låter det fint, särskilt med M52-motorn. Faktum är att den bilen fortfarande ger mersmak varje gång jag kör den. Vibrationsfri och villig på alla varvtal, en förvisso måttlig effekt i landsvägsfart men en fullt tillräcklig effekt (särskilt per kg) vid rask motorvägsfärd. Därtill ett trevligt ljud. Jag missunnar ingen att köra diesel, men blir lite ledsen varje gång jag hör en fin BMW omge sig med det lastbilslika ljudet. Ett rätt stort avbräck för habegäret. Ledsen också därför att jag inser att utbudet av bensinare kommer att vara tämligen för att inte säga mycket begränsat den dag jag ska se mig om efter en ny (-are) bil. I ärlighetens namn ska jag väl tillägga att min E61 inte är någon raket, men i dessa tider får man nästan intrycket att en bil med 240 Nm är okörbar och det kan jag härmed avfärda.

För att återknyta till ämnet: köp den 530 du själv vill ha. Dieseln är säkert mycket snabbare, men bensinaren är säkert fullt tillräcklig och vem vet, kanske till och med roligare? Båda borde gå att avyttra om tre år, och om det är ett måste så verkar ju ekonomin ändå vara av underordnad betydelse.
captainoats,
Ja, om som i mitt exempel ovan, bensinmorn får behålla sitt 1000v/min försprång kommer motorerna att prestera lika. Dieseln kommer dock att gå i taket tidigare. Men, i.o.m. att diesen generellt är växlad högre kommer det svävare vartalsområdet inte att begränsa som man kanske först kan tro.

Exempel:
Bil 1 varvar 3000v/min i 100km/h medan bil 2 varvar 2000v/min vid samma hastighet. En ökning med 1000varv ger bil 1 hastigheten 133km/h medan bil 2 når 150km/h. Eller för att nå samma hastighet behöver bil två bara öka varvtalet med 660v/min.

Annars håller jag med Shaffhausen. Värdet med 6-cyl ligger på ett helt annat plan - den sexcylindriga motorns tysta (ej direktinsprutning) och vibrationsfria gång. Dessa värden ger iaf mig mångfalt mer njutning jämfört med 4-cyl.
Karl-Hilding
Både ja och nej.

523 är betydligt högre växlad än 3000 varv vid 100 km. Gissar på 2.500 varv nåt, men vet inte hur mycket mer...
Ex.vis är att 530 iA har 2000 varv vid 100 km.
Men har kört diesel ett tag / inte BMW / och tyckte det var rätt kul i början men sedan fruktansvårt tråkigt, Efter 3.000 varv så var det godnatt.
För mycket taxi etc..

Karl-Hilding,
Mitt bil 1-2 exempel var en hypotes och inte kopplat till någon bilmodell.

mvh/ Anders
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Jag valde en bensinare denna gång eftersom de går så underbart mjukt. Hade dock en 530D tidigare och vridet på lågvarav är underbart. Dock sade min BMW-säljare, precis som många tidningar nu skriver, att efterfrågan på diesel bara ökar så priset kommer bli högre och högre för diesel. Han sade också att bensinmodellerna börjar säljas mer och mer och de är så förfinade numera att efterfrågan om några år kan bli högre för bensinare än dieslar...

Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
Jo självklart överdrev jag en aning ovan. Men man tröttnar på folk som är så jävla hatiska jämt.

"520d så störs jag av att det tar någon sekund innan bilen svarar på gasresponsen. Sedan kommer all effekt men då i fel tid. Det finns väl ingen som tycker detta är tillfredställande."

Hur i helvete har denne person rätt att bedömma vem som tycker vad? Nej. En 520d är ingen räcer och inte den roligaste bil som finns att köra. En bil som jag saknar är min ESS tunade 325d med ca 290hk och en bit över 600NM. DEN var kul att köra. Och det är min bestämda åsikt oavsett hur mycket du hatar diesel.

Jag respekterar helt och fullt er som väljer att åka bensinbilar. Varför skulle jag ha något emot det? Känns mest sandlåda att försöka övertala andra om att det bränsle jag har valt att köra på minsann är bättre än alla andra. Jag skrev ganska nyanserat hur jag har gjort mitt val och varför jag gjort detta.

Karl-Hildning: Samma sak här. Jämför inte Volvos gamla halvtrötta D5 (163/185) eller en MB 220cdi kärra mot BMW's faktiskt riktigt körglada 6-cyl dieselkärror! Det är helt olika bilar vi pratar om!!
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Tompak:En bilförsäljare säger exakt det du vill höra.
Fast min avrådde från att köpa en 535i då det är katastrof ekonomiskt.
Kanske tjänar de mer på dieslarna?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.