AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.398

F10/11 diesel vs bensin

Sida 2 av 4
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
Håller med dig till fullo bmwkungen ;)
He
198
HenrikJ
320da -11
"Och att kunna transportera sig i höga hastigheter på långa etapper utan att behöva göra de där extra stoppen."

Hur tänkte du nu? F11 530iA drar 0,6 landsväg, en 530dA 0,48. Skillnaden i räckvidd blir 117 mot 146 mil, alltså 29 mil på en tank. Hur ofta kör du längre än 117 mil i sträck? På en 300 mil lång resa behöver du tanka två gånger med båda bilarna.

Problemet är att folk inte tänker över huvud taget. Som jämförelse drar en Pre-LCI E61 530xdA 231 hk 0,85l/mil och har en horribel årsskatt på 6875 kr. En LCI E61 530xiA drar 0,84l/mil och skatten är 1985 kr. Ändå finns det köpare som tror att dieseln blir billigare. Lägg även till byte av partikelfilter och turbo på dieseln så har du en riktig sparbössa ;)
Landsvägkörning enligt EU norm är ju inte direkt detsamma som att piska en bil på Autobahn i låt säga 150-200km/h. Bensinaren kan mycket riktigt köras snålt med ett ägg under foten men när den verkligen pressas blir skillnaden oftast större till dieselns fördel. Iofs är detta "problem" kanske mest av akademisk betydelse i ett land som Sverige med våra hastigheter men de gånger jag verkligen har hårdkört dieslar är det i imponerande hur snålt de trots allt går.
Annars håller jag med dig i ditt resonemang, fast äldre dieslar med hög skatt är inte direkt lättsålda. Där skulle jag gissa på att bensinaren är mer eftertraktad av de skäl du själv nämner.
Visa användare
2.660
dicka o
Helt riktigt henrikj
Folk tänker inte längre en näsan räcker ibland...
1+
Att beställa en fabriksny BMW 530 är ju allt annat än en bra affär, oavsett motorval.
Visa användare
2.660
dicka o
Är total förlust affär o köpa ny bil ja
Både diesel o bensinare.
dicka du låter lite som bill och bull :-)

Att köpa bil är väl isåfall aldrig eller mycket sällan en bra ekonomisk affär, däremot kanske ett nödvändigt ont att köpa och sen är det väl olika vad man värderar i livet. En del röker upp pengar som månatligen skulle finansiera en ny bil, andra går på krogen, en del köper massa nya kläder och prylar osv. Frågan TS ställde sig var väl närmast hur svår en 530iT är att sälja den dagen han vill byta. Antagligen får han tämligen dåligt betalt, precis som de som skall byta bort eller sälja en 535iT får, jmf ex vis en 535dT. Marknaden är liten för den modellen, vilket ju syns väldigt tydligt på hur många som har sålts nya.

/Anders
bm
363
bmwkungen
Mercedes E klass 2018

I kronor räknat kommer du förlora lika mycket att byta in än 535d gentemot 530i efter 2-3 år. Du får tänka på att priset är mycket högre för en 535d och oftast är kravet på utrustning högre för en 535d. Du får aldrig tillbaka priset för viss typ av utrustning. Säljer du biljen själv och kollar bilpriser har du faktiskt tppat mer i kronor att sälja en 535d gentemot en 528i på 2år.
Verdi
Klart att en 528i är billigare att äga än en 535d. Men du får ju bra mycket mer för pengarna i en 535d också.

För övrigt, att diesel har ökat så mycket på senare tid är en svensk företeelse. I Europa har diesel varit populärt länge. Dessutom går alla bussar, lastbilar, båtar osv på diesel. Tror inte svenska personbilars val av bränsle påverkar bränslepriserna. Det har en ytterst marginell påverkan globalt sett.

Tror inte heller att beskattningen av diesel kommer att öka. Gissar att diesel blir mer och mer populärt i Sverige de kommande åren. Det är ett faktum att dieselmotorn har en högre verkningsgrad än bensinmotorn. Den kommer alltid att vara snålare. Handlar både om ekonomi och och om utsläpp i dessa tider.
Verdi: På vilket sätt fås mer för pengarna om en 535d köpes istället för en 528i? En 535d kostar runt 94000kr mer än en 528i. Det blir mycket pengar som aldrig kommer fås tillbaka.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Verdi - dieselmotorer kommer att bli dyrare pga Euro6 eftersom kraven på partikelutsläpp blir hårdare. Kommer nog mest drabba dieslar i billigare bilar såsom Fiesta och liknande. På så pass dyra bilar som BMW tror jag inte effekten blir så stor.

Faktum är att 528:an, trots den trista motorsången, är kanske den bästa kompromissen idag - betydligt snålare än 530i och betydligt snabbare. Den är faktiskt inte så långt efter 530d i förbrukning som vissa här försöker göra gällande - bara att läsa de tyska testerna.

----
BMW CS #6212
Verdi
Chris87,
Du får väl en motor som har 6 cylindrar, är betydligt starkare och dessutom snålare? Dessutom är kostnaden inte 94 000:- sett över ett ägande på t ex 3 år. Snarare runt häflten, 47 000:-. På ca 6000 mil borde du dessutom ha sparat ca 20 000:- på bränsle. Då kostar den extra kraften ca 27 000:-.

I vilket fall, en helt ny 5-serie är ingen sparbössa ens om man väljer en snikutrustad manuell 520i/520d så om man är så rädd om plånboken ska man nog inte köpa en ny bil alls. ;-)

Narvselius,
528i lär väl inte vara snabbare än 530i? I vilka intervall? Men ja, x28i är en motor som jag också är intresserad av. Skulle jag köpa en ny 3-serie idag skulle det nog bli en 328i. I en ny 5-serie skulle det nog bli diesel. Ju större bilen är desto mer lutar jag åt diesel.
Verdi: Att 530d har en sexcylindrigmotor är för majoriteten av billöparna helt ointressant. En klar majoritet av alla 5-serie bilar som säljs idag är 520d. Det gäller även på begagnatmarknaden där 520d är högt efterfrågat. Med ditt resonemang följer att det på samma sätt är bättre att köpa en 535 istället för en 530.

Skillnaden i bränsleförbrukning mellan en 528i och en 530d är inte särskilt stor. Jag har haft båda bilar i ett par dagar och gjort lite jämförelser. I 530d snittade jag runt 0.65 l/mil med min körcykel (40% stadskörning (Göteborg) och resten landsväg/motortrafikled 80-100km/h) medan jag 528i snittade runt 0.77 l/mil. Så skillnaden är inte så stor, speciellt inte då 530dA var en sedan och 528iA en touring.
Visa användare
2.660
dicka o
Spännande läsning de här hehe
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
528i är betydligt snabbare än 530i. Kolla på tyska automater und sport. Det är faktiskt en rätt stor skillnad (tyvärr!)

Chris87 - håller inte alls med dig om att det är ointressant att 530d har en sexa - tvärtom är det nog många som uppskattar det. Varför de ändå köper 520d? Tja, kolla på prisskillnaden... :)

Kul att se att 528i ligger så nära en 530d - som sagt, en bra kompromiss!

----
BMW CS #6212
He
198
HenrikJ
320da -11
Stor skillnad är kanske att ta i...

F11 528iA 0-100 6,6 s. Toppfart 244. Förbrukning blandad 0,68
F11 530iA 0-100 6,8 s.Toppfart 250 (begr). Förbrukning blandad 0,76

Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Henrik, skillnaden finns inte i BMWs faktablad utan i de tester som AMS gjort. Speciellt 80-130 etc. Själv föredrar jag 530i, men prestandamässigt är 528:an ett snäpp bättre. Och snålare.

----
BMW CS #6212
J-
534
J-A
325i T -08
En fungerande N53 x30i kan nog vara lika snål som N20 x28i vid inspirerad körning. Bränsleblandning är fet i turbomotorer vid hårdare körning för att kyla.

Har inte kört en x28i men har läst att gångkulturen inte kan jämföras med 6-cyl och vibrationer är påtagliga vid låga varvtal.

Skulle jag köpa en BMW till så blir det definitivt med 6:a.

Visa användare
2.660
dicka o
Helt riktigt J-A
Håller med dig ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.