|
|
|
|---|---|
| Någon som har koll på markfrigången hos de olika X-modellerna? Denna är ju en nyckelegenskap för biltypen som det märkligt nog inte talas om så ofta. | |
|
En snabb googling säger följande: X5: 21.2cm X3: 20.1cm X1: 19,4cm |
|
| Fick frågan och blev svaret skyldig. F30 har 14cm om jag minns rätt så ca 6cm bättre framkomlighet i vinterföret. Gissar X4an kommer att hamna på ungefär samma nivå. | |
| Ni som kör x-modell i vinterföre, fungerar skyddsplåtar etc bra om man kör lite aggressivare in i snövallar och liknande, det handlar ju inte bara om markfri gång? | |
|
Vad är 6 cm bättre framkomlighet? Markfrigången är ju inte precis det enda som betyder något. Hur mycket skyddsplåtar har X-modellerna? Det är ju inte terrängbilar utan sport aktivitets fordon enligt BMW. Att trycka sig igenom plogvallar kan man ju alltid göra med fyrhjulsdrivna bilar, men har man en ny fin X5 för ca 700kkr tycker jag ändå man kan det ta lite piano och inte trycka sig igenom diverse plogade snövallar, med is och grus. Bilen är ju inte direkt i entusiastskick efter en vinter med sån körning. __________ Mvh Grelle |
|
|
Jag trycker mig inte genom snövallar men har "knäckt" tre st såna här jäkla vindavvisare på min E83 (sitter en framför varje hjul, nästan som ett A4 stor). Räcker med att man kör i djup snö så spricker de. Har för mig att de går på runt 150 spänn styck. Länk Obs, jag är ändå väldigt försiktig men ibland är det mycket snö så att köra i djup snö händer. |
|
| Vad gäler X5 (E70) skulle markfrigången kunna vara högre om det inte var för att man gjort plats för transmission, subbashögtalare, avgassystem etc. mellan innergolvet och underdelen/skyddsplåtar... | |
|
Spännande jämförelse av fordonshöjd av X-bilarna jämfört med F30: X1 +11,6cm X3 +24,6 " X5 +34,7 " X6 +24 " Den ökade markfrigången på 5-6cm utgör alltså en blygsam del av den totala höjdskillnaden vilket gör det lite svårt att förstå varför bilarna (gäller väl alla fabrikat av denna biltyp) byggs så höga. Visst bagagekapaciteten ökar ju något om man lastar ända upp, men ändå. Gissningsvis blir X4an ca 14 cm högre än F30 där då markfrigångsökningen står för ca 35% till 40% av den ökade höjden. Tror många ser X-bilarna mer som mer oömma nyttofordon, men visst de är ju långt ifrån billiga och lika dyra att laga som andra modeller. Skyddsplåtar etc ska ju dock göra dem mindre ömtåliga. |
|
|
Jag tror inte X-serie ägarna ser sina bilar som mer oömma nyttofordon än någon andra BMW-ägare, som kör tre, fem eller sjuserien. Varför skulle de det? Det är ju inte precis pickups vi pratar om, som i grunden endast byggda för att tjäna som arbetsfordon. Sen är väl ganska enkelt att förstå varför bilarna byggs så höga. Utseendet, kombinerat med den höga sittpositionen. En Audi Allroad har ju ungefär lika hög markfrigång som en SUV, men det är ingen SUV och det märkte Audi också som efter det släppt ett antal Q-modeller. En förhjöjd kombi räcker inte för att locka köpare när de andra bilarna ha speciella modeller. __________ Mvh Grelle |
|
|
Ja det är ju en märklig värld då många betalar stora summor för att få sina bilar sänkta 1 cm! Har inte hört talas om någon som betalar för att höja sin bil. Det höga utseendet betalar många för att mildra i form av X6 och kommande X4 vilka BMW hoppas mycket på. Att inte sitta så högt har tydligen fallit väl ut när det gäller X1 och kommande X2 och X4 kommer även de svara upp mot önskemål att sitta lägre (kanske mindre svajigt). Att man är rädd om sin X-bil är ju inte konstigt med tanke på priser etc., men lite av "Utility" är ju att fordonet är mer praktiskt och inte så ömtåligt. Just nu är ju vår vinter mycket aggressiv mot fordonen så mer inplastning är på mångas önskelista. |
|
| Förstår inte riktigt vart du vill komma eller få ut av den här tråden? | |
| Tråden är föranledd av en granne till mig som undrade om en X-bil från BMW (eller motsvarande från en annan tillverkare) skulle göra att han kunde slippa skotta ut bilen varje morgon och istället bara borsta bort snön och köra. Då jag aldrig ägt en X-modell från BMW (dock flera xDrive) och inte i detalj visste måtten tyckte jag det kunde vara relevant att ta upp vad som skiljer och hur ägarna upplevde användningen i dagens vinterföre. Tror att de flesta visuellt upplever den högbyggda biltypen som idealisk vinterbil med en dramatiskt förbättrad framkomlighet. Hur det är med den saken jämfört med en vanlig BMW med xDrive finns det tydligen olika uppfattningar om. Vore kul med fler erfarenheter/uppfattningar. | |
|
5-6 cm kan ju verka fjuttigt men det är ganska väsentlig skillnad på 15 och 20 cm i praktiken, samma gäller frigångsvinklar om man ska ta sig över vallar och dylikt. Det jag främst upplever som skillnad SUV mot personbil när det gäller AWD är att personbilstypen lättare hänger sig på underredet och då hjälper det inte hur mkt det driver på hjulen. I mitt fall jämför jag då Subaru Legacy mot Forester där legacyn mkt lättare hängde sig på fronten när man försökte köra igenom lite värre vallar, och givetvis klarade den inte samma snömängd osv men det är ju ganska givet. Skulle nog påstå att frigångsvinklar och markfrigång i många fall kan ha större betydelse än själva drivhjulen. |
|
|
Helt klart kommer din granne som vill slippa skotta att kunna köra även i djup snö med 4wd på en hög SUV. Problemet är att mer att han kommer att få köra omkring på snö och isvallar och ha ett underlag som knappt går att gå på utan att dratta omkull Snön kommer att packas ihop så hårt och i tjocka skit att den sedan ligger kvar till midsommar med en yta av glans-is. Är han lat eller hatar att skotta av andra orsaker så är det bättre att köpa en liten traktor med plogblad istället för att bara strunta i att röja snö. |
|
| Förstår doch hans tanke med skottning. Räcker ju att parkera i mindre stad där snöröjning pågår. Rätt vad det är så har man en mindre vall vid sidan. Visst är det då lättare att komma ut om man har högre markfrigång. Vill man ha en mindre plog kan man ju köpa en senare A4 med sänkt chassi så får man i alla fall en känsla av att man har något där framme som banar väg =) (Obs egen upplevelse med 1v hyrbil). | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.