|
|
|
|---|---|
|
Gillar när det dönar mycket (är i den åldern) och undrar hur mycket sämre min BMW 535 E39 går om jag sätter på rakt rör efter katalysatorn. Har hört och läst att BMWs v8or ska ha ett visst motstånd i avgassystemet för att kunna fungera bäst på alla varv och om det sitter rakt rör så bara dönar det och går som en 520. Har just nu satt på rakt rör istället för bakre ljuddämparen och märker ingen skillnad i effekt, funderar lite på ett avgasspjäll framför mittre ljuddämparen så man kan döna när man vill och vara någorlunda tyst när man behöver det. | |
| ingen som har erfarenhet av detta? | |
| En fyrtaktsmotor trivs bäst med lågt motstånd i avgassystemet generellt. I extraktorgrenrör han man dra fördel av pulsverkan från de olika cylindrarna, men bakom katalysatorn kan jag bara tänka mig att ett rakt rör i grov dimension är det optimala för effekten. Här ser du en motor med effekt, visserligen en Wankel rotationsskivemotor, men kort och lättflödande avgassystem: Länk | |
| ^ Skulle vilja se en laglig 535i gatbil med ett sådant avgassystem :D | |
|
x2 Det var en vild liten Ford :-) mvh/ Anders |
|
|
J3n5, man smyger ju förbi snuten om man ser nån ;) klarade mig rätt bra med min 320 med rakt rör från katt hehe ;D Vissa motorer som jag hört om har gott som en påse nötter med nästan rakt rör och bmws v8or ska få dålig respons på låga varv men man får igen de på höga är de sant? hade ju nästan varit fräckt o ha lite turbokänsla haha ;D |
|
|
Går inte att gemföra en turbobil o en sugis med raka rör när det gäller volymen ///Jörgen |
|
| Nej, vi har väl inte direkt jämfört heller. Mer talat om att lågt motstånd är positivt för en fyrtaktsmotor generellt. En turbo med samma volym genererar såklart större gasvolymer än motsvarande oöverladdade motor., | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.