AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.508

Olika metoder att förvärma en motor utan motorvärmare?

//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
De börjar bli nerät -30 här uppe i norr:( Har tyvärr ingen m-värmare i e30in och vill absolut inte kallstarta i såna temperaturer! Finns de fan ingen man kan göra utan m-värmare? Typ ställa en kupevärmare på 2000w under oljetråget, 500w arbetslampa blir ju glödhet tex! Helt enkelt sätta den under motor och så får den blåsa eller lysa hela natten! Teoretiskt sett borde de vara bättre än ingenting iaf! Just lampan utrsålar ju sjukt med värme på nära avstånd!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Mitt ex. lydde inte mitt råd att starta vår gamla dieselmerca lite då och då, när hon jobbade en hel helg i ett riktigt köldhål. hade just köpt den och inte hunnit montera blockvärmare. Då jag åkte till undsättning gick jag in på OK och köpte de två sista engångsgrillarna mitt i smällkallla januari. Med dessa inskjutna under oljetråget fick jag upp lite värme. Om du ställer en kupévärmare under, kan du täcka bilen med en presenning som hänger ner till marken och hindrar luftutbyte under bilen. Ett gammalt militärt knep.
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Låter lite småfarligt att grilla under bilen, men vad vet jag... :-)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tja, grillar består av glöd och alla som har pinat en turbobil någon gång vet att man har gratis motorrumsbelysning från grenröret när man öppnar huven så ;) Militären brukade ha kolfat under motorfordon för värmning förr i kombination med täckning. Den metoden var farlig för ett fåtal som kröp in under presenningen och somnade för gott i den goa värmen p.g.a. koldioxidförgiftning, men annars tror jag inte det är någon fara.
Montera en slangvärmare bättre än inget.
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Fick väldigt bra resultat! Alltså de är kring -20 ute och nu när jag öppnade huven så var de riktigt varmt där under! Bränswmig nästan på grenröret och blocket var varmt de oxå! Fick gnugga igång bilen, precis som de brukar vara när man startar bilen varm, mer svårtstartad alltså! Och vatten tempen gick upp mycke fortare! Får se nu när jag far iväg hur de verkar, men nå fasiken fungerade de iaf! Lite för bra!
Vad gjorde du?
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Jag stoppade en vanlig kupevärmare av gammal sort under huven och stängde! Riktad mot blocket typ körde på 2000w i ca 8 timmar! Var som en bastu under huven när jag öppnade! Var över -20 utomhus då! Är helt övertygad att denna metod värmer minst lika bra som en blockvärmare! Motorn har aldrig gått upp i arbetstemp så fort som nu iaf! Fick bra oljetemp efter 10 min! De får jag inte ens på långa vägar under sommaren! Då tar de cirkus 20min från kallstart att få busvänlig oljetemp(80)! Iallafall så funkade de skitbra och motorn har som sagt aldrig varit så här varm vid en förvärming! Plus att allt annat blir ju oxå varmt tex batteriet/slangar och vattnet! Vilkry kan förklara den extremt snabba ökningen av vattentemp o oljetemp! Kände även på blocket o grenröret! Båda var brännheta! Även andra sidan vars de inte varit nån kupevärmare var något kallare, men fortfarande hyffsat varmt!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, en insticksvärmare är väl på betydligt lägre effekt och blåser man med en kupévärmare direkt mot blocket med stängd huv så tillgodogör sig nog motorn minst hälften av energin gissar jag väldigt ovetenskapligt. Men 16kWh per uppstart är väl kanske inte något att använda sig av varje dag, men gott och väl som tillfällig lösning vid riktiga köldknäppar.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag använde en engångsgrill när vi kollade på rally en gång, förjävla fin värmekälla dom där grillarna :)
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Anders! Ne inget man använder dagligen! Alltså har en blockvärmare som sitter fast i mitt såkallade m20 tidningsställ inne i lght! Och ute i bodan har jag kabeln m.m så man får en fungerande blockvärmare! Men börja med detta ute ids jag bara inte! Lär ju får en rejäl räkning från vattenfall!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.