|
|
|
|---|---|
|
Jag ska snart byta olja på min automatlåda men skulle vilja få bekräftat av någon vilken låda det är jag har. När jag skriver in Vin nummret på real oem så får jag fram en skiss på dels denna låda A5S310Z och även A5S325Z. Vad är skillnaden? Jag har beställt filter packningar osv på bmw men han jag pratade med i telefonen visste inte exakt vad min låda hette. Det finns en grön skylt på tråget där det stog ett nummer så jag har fått i alla fall fått tag på rätt olja. Jag köpte 5 liter, kommer det räcka för ett delbyte? Alla säger ju olika. Tack på förhand | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
A5S310Z / 5HP-18 5 liter bör räcka. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Okej tack, jag får hoppas det räcker då. Hur många gånger ska man byta för att få ur all gammal olja i princip? Kan jag strunta i att byta filtret vid nästa delbyte? | |
|
3.2 liter går åt vid byte. 7.8 liter rymmer lådan totalt, byt tre ggr så har du bytt tillräckligt (tycker jag i alla fall...). Du behöver inte byta filter mer än en gång. |
|
| Okej då ska ju mina 5 liter täcka upp eventuellt spill. Bör man lyfta ner tråget vid varje delbyte eller bara det första? För annars lär man väl byta trågpackningen varje gång? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Nix det gär man bara för filterbytet. Finns nog en beskriving i GDS avd. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Länk mvh/ Anders |
|
| Har läst den där guiden men hittade inget om just delbytet där. | |
|
1. Lossa påfyllningspluggen. 2. Lossa avtappningspluggen och töm ur oljan. 3. Tillbaka med avtappningspluggen. 4. Följ moment 3 och 4 i guiden. |
|
| Okej då ska jag bara låna en lyft nu. Tack så mycket för hjälpen med mina frågor. Alltid bra och snabba svar på detta forum :) | |
|
Hm.... Har funderingar på att byta olja i automaten i min -99 740iL. Det är antagligen aldrig bytt olja på den tidigare så jag antar att ett par tre delbyten och filterbyte kan vara lämpligt så att man efter detta har bytt ut all gammal olja mot ny olja. Men, lådan funkar ju nu utan problem att tala om, är helt torr så ingen läckage. Är det ändå viktig att följa den länkade guiden till punkt och pricka vad gäller temperaturer mängder och förfarande? Min tanke är att man borde kunna samla upp oljan man tappar ur och om man tappar ur säg 3,25 liter så fyller man på med 3,25 liter ny olja av rätt sort. Eller skulle inte detta funka? Och i så fall varför? Vad är det för låda i min bil? |
|
|
Du har en annan låda (A5S560Z?). Då går det åt 5-5.5 liter vid bytet. Ja, det är viktigt med tempen på oljan vid bytet. |
|
|
Om det är viktigt med tempen vid oljebyte så kanske någon kan förklara varför mer i detalj varför, ja och då med tanke ett sådant oljebyte jag beskrev. För mig känns det spontant som att det borde bli rätt om lådan från början har korrekt oljenivå, och man sen håller koll på exakt hur mycket olja som tappas ut, och sen återfyller med exakt lika mycket. Men det behöver ju inte vara så, och jag vill då gärna ha en förklaring varför. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.