|
|
|
|---|---|
|
Jag har brottats med diverse problem i klimatorautomatiken i min bil. När jag fixat ett fel dyker nästa upp... Nu när jag kom ut var klimapanelen stendöd, dvs inte en lampa eller liknande tändes då man trycker på samtliga knappar. Dessutom gick kupefläkten bara i maxläget, men det är väl någon "direktväg" utnaför automatiken kan jag tro. Jag har nyss bytt fläktstyrningskortet och fick åka med variabel fläkt i ett par dagar innan nu nästa fel dyker upp... Tips!? Hjälp... "Nån som vill köpa en 735 iA -88 billigt...??" | |
|
Glömde: Jag har kollat säkringarna 9,25 och 29, alla är hela. Finns det fler säkraingar till klimatorn? Och förresten: Vad är det för box som sitter under baksätesdynan? Jag såg att det fanns ytterligare 4 30A säkringar där... |
|
|
Ojojoj! Nu har jag rivit bort panelerna under ratten, och lindat runt rattstången uppenbarade det sig en kabelhärva som såg ut som en blandning av eltejp i olika kulörer och högtalarkabel (röd/svart parkabel...) Sedan hade någon skarvat med "Tjuvar" ur diverse kabelhärvor och markerat dessa svarta ledningar med maskeringstejp där det bl. a stod: "MANÖVER REGLERPANEL" samt "MANÖVER AC PANEL". Efter lite ytterligare rivande dök en annan svart kabel upp, likaså märkt med maskeringstejp med texten "AC MANÖVER MED RELÄ UNDER RATTEN", som nu var omvandlat till kabeltrassel och smält kabel... Jo, relät hittade jag, under ratten, (av alla ställen!). Som ni förstår så är jag i starkt behov av ett elschema eller liknande, i allafall för strömförsörjningen till kontrollpanelen. Likaså hade en svart kabel dragits in i kontrollpanelens baksida, förmodligen direkt till switchen för AC'n... Ojojoj... Vad göra? |
|
|
Kolla din mail..... MVH David Öfverdahl-Forslöf BmwCS #4984 |
|
|
Hej & TACK! David för elschemorna, de har varit till ovärderlig hjälp. Nu har jag iallafall konstaterat att: 1) Jag har inget huvudrelä för värme/ventilation, där är kablarna baar ihopvirade... 2) Diverse tjuvkopplingar är gjorda i kabelstammarna, jag har nu tagit bort alla för att fösöka "återvända" till ruta noll, så att säga. Har någon ett relä för värme/ventialtion över? Söker dessutom fläkterlät som sitter i säkringsboxen fram, kan ju vara brunnet det med... För övrigt går det inte att använda bilen dessa dagar. Det är full värme, de enda spjällen som är öppna är defrosterspjällen, och åker man i 110 km/h är fartvinden tillräcklig för att det ska kännas som om man sitter i en stor byggfläkt... Olidligt är ordet! |
|
|
Vart sitter relät? Kablarna som är klippt sitter de i huvudstammen eller? Kan ev fixa dessa grejor men har tyvärr inte möjlighet att kolla förren tidigast måndag... MVH David Öfverdahl-Forslöf BmwCS #4984 |
|
|
Relät sitter, eller ska sitta, i den lilla boxen framför vänster stötdämpartorn. För övrigt är det reläet till AC-kontrollen, inte till hela värmeanläggningen som jag trodde. Var sitter för övrigt det relät? Sen tycker jag inte att kabelfärgerna stämmer riktigt vid klimapanelen, jag har två grön/bruna där det enligt schemat antingen ska vara rröd/vit och gul/grön eller grå/blå och svart/vit tror jag det var... Hmmm.. En ny klimapanel behöver jag oxå, jag öppnade min och fann diverse hemmalödningar, extradioder och lite annat, bla. en borttagen (bortbränd) transistor... "Varför köpte du den bilen!", sa någon i min familj.... |
|
|
Låter härligt.. :-( önskar köpa sido- och bakkjol till E30 83-87 |
|
|
Skynda & "fynda"!!Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.