AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.414

318D vs 320D aut/man 2010-2012

Har nu tittat på nästan alla nya små/mellan -bilar.
Funderar nu på en lätt begagnad 318D eller 320D kombi.
2010-2012 max 5000 mil

Vilken skulle ni välja?

Aut/man

Har hört att det sitter en nyare motor i 320D ?
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Har du testat sökfunktionen? Finns ett antal trådar med liknande frågeställningar :)

Jag skulle hur som helst välja en 320d om du väljer mellan de motorerna och definitivt en automat. Jag har haft en manuell och det är mycket problem med svänghjulet och jag tycker inte att drivlinan harmoniserar helt perfekt. Automaten passar helt enkelt motorn bättre enligt mig!
An
145
Anmg
118i M-sport F40
Volvo V60 T6TE
Hur är det med 325d, är det samma problem med svänghjulet och det på dom motorerna?

74
415
740 power
M5 E60 2007
335i E90 2007
320d E91 2011
520 F11 M
Mkt snack om svänghjulen på 320d manuell.
Gäller det alla årsmodeller?
Min har rullat strax över 7000mil och jag har aldrig märkt nåt speciellt.
Jag provade både manuell och automat men fastnade för manuell.
Provkör båda och skaffa dig en egen uppfattning är mitt råd.
Hade också först automat som krav men det som fick mig att till slut välja manuell var att jag tyckte Steptroniclådan i E91 gjorde bilen ganska sävlig och trist i karaktären. Jag minns att jag blev lite besviken när jag körde 320dAT 177hk första gången när den lanserades.

Kändes som att en hel del effekt försvann på vägen, den manuella kändes roligare att köra. Det var i alla fall vad jag tyckte. Har upplevt ungefär samma sak i en bensindriven 325iAT -2011 som jag hade tillgång till i våras via Sixt.
Sen har jag dock full förståelse om många väljer automaten av skäl som redan nämnts men mitt tips är att testa och bilda dig en egen uppfattning.

Om det däremot hade varit nya F31 hade jag valt automat alla dagar i veckan då den 8-stegade lådan känns mycket mer modern än den äldre 6-växlade steptronicen till E91.
Visa användare
1.981
Thorssa
På min (Kristoffer_L ägde den innan mig) så uppstod problemet runt 9000 mil och der var en -08. Min granne har en facelift och den har haft stora problem. Enligt BMW i Sundsvall har BMW inte kommit med någon lösning på problemet. Han som tog emot min bil hade bytt på sin 318d precis innan garantin gick ut. Så problemet verkar finnas på alla årsmodeller.
Visa användare
1.981
Thorssa
Tillägg: Så länge man har maskinskada på försäkringen är det kanske inget större problem förutom att det är grymt irriterande. Men när den inte längre gäller så blir det DYRT! Notan för mitt byte var på över 20.000...jag klarade mig med en självrisk på 5.000...
bl
270
bluetrain
x3 msport
Provade lite olika, t ex 320d och 325i med manuell och gillade skarpt hur lådan fungerade. Du blir säkert nöjd med en sådan... :) Var själv lite i valet och kvalet men det blev till sist en 318d med automat. Grymt nöjd med bilen. Visst, det är ingen raket men tycker den fungerar alldeles utmärkt för vardagskörning och automaten harmoniserar bra ihop med motorn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.