|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Som någon skrev; underbart xDrive-väder. Länge leve X5! //En kille som fick gå/springa från Skarpnäck till Tyresö och hämta ut bilen för att hämta resten av familjen som blev kvar. :) |
|
|
Vi har även fått lite snö i södern och jag har haft möjligheten att testa X3 vs Audi quattro IRL. Båda går fantastiskt fint genom snömoddar och det går kusligt snabbt och säkert på moddigt underlag men jag upplever faktiskt Audin som snäppet stabilare och tryggare. X3 kan man ganska enkelt provocera iväg med lite taskiga (=roliga?) kast ibland där Audin går exakt dit man förväntar sig. Någon mer som upplevt samma sak? Dock tror jag detta beror till stor del på däcken och inte systemen i sig. X3 har Dunlop Wintersport SD3 RFT medans Audin har vanliga GY UltraGrip Ice. RFT blir för styvt för att ge optimalt grepp och kontroll i snön. |
|
| Vad anser vi om snöröjningen i år? Jag bor vid Fridhemsplan och smågatorna har möjligtvis blivit plogade en gång och vissa inte. Man borde ha hunnit igenom även de nu kan man tycka. Iggeldammsgatan är det lite kaos på och det är ändå en "genomfartsväg" till Solna. | |
|
Jag tycker det är en lätt överdrift att kalla Igeldammsgatan för en genomfartsväg, trots att du säkrar med "". Jag brukar passera den ofta och de gånger jag sett mer än en bil samtidigt där är sällan. Visst, det går att ta sig till Solna via den men det är ju i grund och botten en bakgata, med massa parkerade bilar på båda sidor som stör snöröjningen. Gatan i sig är ju så smal att man knappt kan möta en lastbil där. Kort sagt, ge dem lite tid. Det var ju en ändå en klass två varning och det stod i media att det kunde ta upp till en vecka att komma ikapp detta. Då tycker jag det är helt rätt att lägga fokus på andra gator än Igeldammsgatan. Men du kanske bor där och då förstår jag att du tänker annorlunda. =) __________ Mvh Grelle |
|
|
Men nu får ni ju snart hjälp från Umeå :-) Länk låter dyrt för Stockholms stad. Märkligt att man inte kan hitta en lösning närmare när transportbranschen är en krisbransch för tillfället. /Anders |
|
|
Bara för att illustrera hur mycket snö vi fått: I onsdags röjde Arlanda bort 200.000 ton snö. Under HELA 2011 röjde de bort 250.000 ton snö. ------- //Lövet |
|
|
jo jag läste precis en blänkare om det också, men håll med om att det är märkligt att det inte finns ledig kapacitet i Svealand för att hjälpa till inom transportsektorn. Branschen är ju den sektor som har det tuffast nu jämte bygg. Det här tog man antagligen för att det var en vaken säljare som kontaktade. /Anders |
|
|
Körde Märsta-Uppsala i onsdags, tog 1h10min jämfört med normala 25-30 min... Vi låg i 40-45km/h i snömodden, ca. 20-30 cm. snö på vägbanan. Var bland det värsta jag kört i sedan Gävlesnön kom, faktiskt... |
|
|
Grelle: Gatan är en genomfartsväg för taxibilar och de som "vet" och vill komma snabbare till Solna men en Svenne Banan kör säkerligen ut på Essingeleden. Därav " ". Jo det handlar nog om att jag bor i närheten och vet hur vägen används :) Det är väl from 2012 plogförarna inte får köra hur många timmar som helst heller, det påverkar nog en del. Men jämfört med ett nazi-arbetsläger är det här ju ingenting så man behöver inte lägga så mycket energi att tjura ^^ |
|
|
Snajdaren; Nja skulle jag allt säga på det där om Igeldammsgatan skulle vara en taxigata, ska man till Solna från stan och åker över Kungsholmen tar man Inedalsgatan och sedan Kungsholms strand det finns ingen som helst anledning korsa St Eriksgatan i onödan det är bara om man börjar/slutar i de kvarteren man tar den vägen och börjar/slutar på den delen av Solna typ Pampas. Det finns gupp på Igeldammsgatan så det är obekväm rutt som ofta har dubbelparkerade bilar Länk |
|
|
Psst... Det finns en lössning på eran problem! ;) Länk |
|
| Haha nice :) Jag har faktiskt funderat på en Niva men är lite osäker på om man orkar åka med den som bruksbil. | |
|
Det har nu gått mer än 1 vecka sen det snöade ordentligt och fortfarande är halva Sthlm oplogat.... Vi här i Sverige är så bra på att hjälpa andra och tycka synd om allt o andra men kan inte ens få våra gator plogade.... (Det åker ner lastbilar från Norrland till Sthlm för att forsla bort snö, skrattretande så in i helsike och inget annat) Lättare att visa svältande barn i Afrika på tv, sopa sina egna problem under mattan och hjärntvätta folk än att lösa sina egna problem först och främst. BMW M-POWER |
|
|
Gino, hoppas verkligen att du skojar. Har inte haft några som helst problem med framkomligheten i Stockholm trots lite mer snö än vanligt. Passar inte vädret så är det ju fullt möjligt att flytta, t.ex. till Afrika. |
|
|
HenrikJ: Vet ej vart du håller hus men öppna ögonen och se dig runt i stan lite. Finns fortfarande inställda bussar, bussar som inte kommer i tid pga oplogade/dåligt plogade vägar, folk som har problem att gå på trottoarerna med barnvagn, rullator etc Du får gärna åka runt i Kungsholmen,Lilla essingen,delar av Södermalm och förorterna nämner jag inte ens. "Passar inte vädret så är det ju fullt möjligt att flytta, t.ex. till Afrika." Det där kommmenterar jag inte överhuvudtaget för att dels inte sabba tråden och dels inte sänka mig själv till din nivå! BMW M-POWER |
|
| Ja, det är samma sak varje år. Det kallas snö och är relativt vanligt i Sverige så här års. Jag både går och kör bil i områdena du nämner, då jag bor i Stockholms innerstad. Tror du får bättre respons på Avpixlats forum. | |
|
Jag kan hålla med Gino till viss del. Vi lägger pengar på mycket annat än det väsentliga, speciellt snöröjningen den klagas det ofta på kostar för mycket. Men som sagt så går pengarna till mycket sämre saker och det diskuteras inte. Avpixlat vad har det med detta att göra ? snarare du som drar konstiga paralleller nu HenrikJ |
|
|
Dessvärre inte. Jag citerar: "Lättare att visa svältande barn i Afrika på tv, sopa sina egna problem under mattan och hjärntvätta folk än att lösa sina egna problem först och främst." Den här typen av inlägg hör hemma någon helt annanstans. |
|
|
Jovars, men ärligt tror nog inte GINO menar exakt de svältande barnen i Afrika. Tror det var mer ett målande exempel ? |
|
Verdi |
Är väl bara att höja kommunskatten i Stockholm så att den kommer upp i samma nivåer som i resten av landet? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.