AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.643

de blåser varmt vid ruta å fötter även om ac är på bmw 523 e39-99

Visa användare
157
518i95
Bmw 320 e46
hejsan som rubriken lyder så har jag problem med att det endast blåser jätte varmt vid framruta och fötter oavsätt om ja ha ac på eller av altså kan man inte ställa in en tempåtrycka på auto på sommaren....sen immar det igen så fort jag sätter på automatisk cirkulation

Det är inte hastigheten som dödar det är det plötsliga stoppet
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Om du har AC:n/snöflingan på eller ej spelar ingen roll. Finns behov att värma så kommer det varm luft. Menar du knappen med pilar i cirkel, recirkulation, så skall den bara användas för att snabbt få upp eller ner temperaturen, eller tillfälligt då du inte vill få in rök utifrån i kupén. Kör man recirkulation för länge får man imma på rutorna. Snöflingan bör alltid stå på, då luften kyltorkas och man slipper imma. Själv tycker jag att klimatens autoläge fördelar för lite luft på rutorna. När den inställda kupétemperaturen är uppnådd borde det inte blåsa särskilt varmt tycker jag.
Visa användare
157
518i95
Bmw 320 e46
jag har aldrig lyckats få sval luft vid framrutan eller fötterna det har varit så sedan jag köpte bilen i april....det kommer självklart kallt i utblåsen i mitten om man ställer in men om man inte vill att de blåser i ansiktet så ska man inte behöva ha dom öppna.om jag ställer in 22c på klimatanläggningen då vill ja att de blåser 22c....men de kanske har med att göra cirkulationsknappen att göra???acn\snöflingan ska ja testa å ha intryckt
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ställer du in 22 grader på panelen, innebär det inte att luften som blåses in är 22 grader. Det är bara måltemperaturen som skall uppnås (mätes av en givare innanför de små gallren i klimatpanelen) Är det riktigt kallt i kupén drar klimatanläggningen på rejält med värme på luften till en början och minskar när måltemperaturen närmar sig. Även fläkthastigheten går ner. Är du inte nöjd med hur auto-läget fördelar luften kan du ju alltid trycka in en eller flera av de tre knapparna för golvvärme, mittutblåsen eller defroster.
Visa användare
157
518i95
Bmw 320 e46
Tro att de berode på att jag hade cirkulations knappen intryckt få se om det bli bättre när jag kör en sväng med bilen nåndag
Visa användare
157
518i95
Bmw 320 e46
blåser fortfarande jättevarm luft vid ruta och fötter även om jag har acn även när jag ställer in 16 grader på å ingen cirkulation fast det blåser skit kallt i mitten när jag vrider på kallt på justerhjulet i mitten....kan de va att det fattas gas eller någon ventil som har tjärvat ihop???
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det låter som om en eller flera magnetventiler kärvat ihop. Har du 2-zons klimaten har du två ventiler. Dessa jobbar bara helt stängda eller helt öppna. I strömlöst läge är de helt öppna vilket innebär att det kan vara ett elfel. De stänger helt med intervaller och ju lägre du ställer temperaturen desto längre intervaller med helt stängd ventil. Du skall kunna känna på magneten hur ventilen jobbar om du lägger handen på den. En bra början är att mäta om det finns spänning i kontaktstycket som är anslutet till ventilen.
Visa användare
157
518i95
Bmw 320 e46
Var hittar jag dom ventilera och hur stor spänning ska de det vara på dom...ja det är 2zon klimatanläggning
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ventilpaketet med elcirkulationspump sitter i en enhet på torpedväggen.
Länk
Tror det är på vänster sida lite skymd av insug m.m. Mig veterligen så styrs den i intervaller med 12v och stänger då helt i perioder.
Om du har fått upp över 20 grader i kupén och ställer ner klimatpanelen på 16 så borde det rimligen sluta att blåsa varm luft. Gör också rent med en dammsugare vid de små gallren i klimatpanelen och kolla så att luften cirkulerar därinne vid kupétempgivaren så att den får rätt input.
Visa användare
157
518i95
Bmw 320 e46
Var hittar jag den givaren då...ursäkta min okunskap
Visa användare
157
518i95
Bmw 320 e46
Länk är det nummer 5 på denna bild
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Den sitter bakom panelen på nåt vis mellan de två gallren på panelen. (har aldrig demonterat den själv) Det man enkelt kommer åt att göra är att suga med en damsugare över ena gallret och suga ur ev. damm. Tror att det t.o.m. sitter en liten minifläkt som drar kupéluften förbi givaren bakom gallren. Det borde vara värmeventilerna eller denna sensor som är problemet. Inkl. kablaget till ventilerna o.s.v.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, högst troligt pos.5 i länken.
po
31
pointers0
528iA Touring -99
BUMP:
Har linande problem som kommit plötsligt. Det kommer bara varm/het luft vid fötterna på förarsidan, ljummet vid rutan aningen kalare i vänster ventilationsblås i mittpanelen. Passagerarsidan är u.a så anläggningen ger kyla. Har ju för det mesta haft tempregleringen för ventillationsblåsen på 2 - 3 röda prickar för att slippa det kyligare blåset men ändå sval luft. Det i kombo med 22grader. Trodde nog att det var ett mekaniskt fel så jag hade tänkt plocka ur gallren i mitten i tron att det kanske var någon vajer som släppt taget. Men det är alltså magnetventiler som styr det här?
/U
Mi
54
Mikael.Lindqvist
BMW M5-12 Monte Carlo Blue
Funkar utetempgivaren?
Har haft en E-39 med defekt yttertemperaturgivare och har för mig att det blåste varmt hela tiden fast jag ställde in 16 grader.
Klimaten tror nämligen att det är -40 ute och tycker väl inte det behövs mer kall luft . (stod -40 grader när min var defekt)
Men när ny givare monterats så blåste det härliga nordanvindar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.