|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Parkerar på en vändzon som ligger bakom skolan som aldrig används , dvs inte den parkering som används av alla, står jag utanför affären i 15 minus och väntar på någon som gör snabbärende så stänger jag inte heller av:p ska vi diskutera miljö kanske vi skulle dra upp vad det kostar miljön när alla åker till Thailand ;) | |
| Detta är även anledningen till att regeringen kan höja bensinskatten hur de vill utan större protester då den generella uppfattningen är att bilar är det som förstör miljön mest och de kan man beskatta hur man vill | |
| Det låter som onödig miljöbelastning att åka till polisen för att lämna hans bilnycklar pga att han står på tomgång. | |
|
m_johan84; Jag har inga ord om hur korkat du beter dig det är inte 1950 längre! Med sådana som dig förstår jag alla "galna" miljödårar delorian; Vem har sagt att jag skulle kört bil? Glöm inte bort stöldrisken minns ett fall i Malmö eller nåt där föräldrarna lämnade sitt barn i bilen och gick in och handlade med bilen på tomgång, den stals och dumpades i Lund... Som sagt bland det mest idiotiska jag läst på länge. Stephan |
|
|
Stephan Hur hade du annars tänkt lämna över nycklarna till polisen? Nu drar du upp något helt annat, det är inte så att han lämnar barnen och går in på dagis, han lämnar bilen med barnen i och går in. |
|
| Skojar ni? Tycker ni på allvar att det är konstigt att bilen får stå på tomgång några minuter? Min gamla jobb-diesel får stå på tomgång minst en halvtimme varje morgon när det är kallt ute...har aldrig tänkt på att det påverkar miljön. Visst, tänker man efter så visst är det så, men någon måtta får det ändå vara på miljöhänsynen. Ät mindre kött och flyg mindre om ni vill göra något... | |
|
har tar dem förståss med och går in. En halvtimme är overkill. Men om det är en minut eller 5 man gör det man måste göra, tar det 5 minuter å skrapa rent så lämnar jag den på under tiden för att motor ska bli varm är motorn varm när jag åker iväg så ser jag bättre ut genom fönstren. Måste jag bryta mot lagen om en minuts tomgång för att kunna se ut så ja då får jag väl göra det. |
|
|
Inte bara utländska lastbilar som går på tomgång. Dessutom, stannar man efter vägen för att godnatta så går de hela natten givetvis... Stephan, det är mycket som är olagligt, man får inte köra utan bilbälte heller, inte med dimljus fram (utom i vissa situationer) och man måste betala TVlicens.. |
|
| SL hade ju sina bussar på tomgång dygnet runt förra vintern, för att föraren inte skulle tvingas sitta in en kall buss på morgonen, fackets krav. I bakgrund av det, hundratals bussar på tomgång varje natt i ett halvår känns allt annat rätt så ok. | |
|
Länk Bra köp? Bor uppe i Gällivare så den måste tåla kyla bra.. |
|
| fel tråd.... | |
|
Stephan, nu förstår jag nog inte riktigt varför du blir så upprörd? Välkommen hit till Tokholm, här har våra lögnaktiga, dubbelmoraliska politiker fattat beslut som korkar igen staden helt - enorma bilköer överallt. Här handlar det om tomgång flera år - inte några ynka minuter. Och det tycker ju alla är skitbra? Känns lite som att sila myggen och svälja kameler, om du frågar mig. :) |
|
| Startar den gamla dieseln i oktober när viinterdäcken åker på, sedan stängs den av i april/maj när vinterdäcken åker av | |
|
För att återgå till bilbatterier, så undrar jag vad som hände med mitt gamla batteri? Jag har ersatt det, men tagit in det gamla i värmen och satt en CTek på det. Först ville det inte ta laddning, men efter några dagar tycks det nu ha tagit emot laddning. Plastpluppen som visar grönt om det är laddat, lyser klargrönt, och det har 13.3 volt över polerna obelastat, inomhus. Jag inser att det är skadat på något sätt, men tänkte behålla det som nödreserv ett litet tag. Vad kan få batterier att uppföra sig så: att fungera klanderfritt i 3.5 år, och sedan plötsligt en kväll, förlora 50% av kraften så att det plötsligt inte går att starta motorn? Kortslutning i en cell? Om det vore kortslutning så skulle jag inte ha 13.3 volt i batteriet väl, utan snarare 8 eller 10 volt väl? |
|
| Lasse åk iväg nånstans med det till nån som kan testa det som säljer batteriet meconomen okq8 de borde ha en midtronics eller liknande där kan man köra belastningstest samt se om en cell är dålig. | |
| Tack för tipset, ska göra det. | |
|
Besynnerligt - Mekonomen testade mitt batteri nyss, och det visade 13.5 volt obelastat. När han belastade det sjönk det först ner till 11.8 volt för att sedan stiga till 12.5 volt. - Batteriet är fint, som nytt sa han! Vad ska man tro? För ett par dagar sedan orkade det inte dra igång motorn, och sedan ville det inte ta laddning först? Men efter två dygn inkoppling med CTeken så började det ladda - och nu säger de att det är OK igen? Glad att jag inte kastade det direkt, för det verkar duga som reserv kanske? Vad ska man tro - varför beter sig batteriet så? |
|
| När laddade du på det senast när det hände? | |
|
En månad innan ungefär. Jag har för vana att koppla in CTek:en på bilarna ibland. det som var speciellt den här kvällen var att det var ovanligt kallt, -17 på kvällen när jag ställde den utanför gymmet med restvärmen på. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.